پژمان‌فر با بیان اینکه بسیاری از صنایع تولیدی با کارشکنی بانک‌ها تعطیل شدند، گفت: امروز می بینیم که چه مقدار صنعت ما براساس ورود بی جای بانک‌ها تعطیل شده اند
کد خبر: ۸۷۴۱۶۹۳
|
۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷
حجت الاسلام نصرالله پژمانفر رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره با اهمیت اجرای بانکداری اسلامی در کشور اظهار داشت: نگاه استقلال به بانک ریشه همه مفاسد اقتصادی است که اقتصاد، صنعت و خدمات ما را تحت تاثیر قرار داده است. اگر ما به بانک نگاه استقلالی داشته باشیم و اینکه یک بنگاه اقتصادی شود ریشه همه معضلات از اینجا شروع می شود.

وی ادامه داد: بانک یک مرکز خدماتی است، یعنی تنها یک واسطه بین دارندگان سرمایه و کسانی که می خواهند از سرمایه استفاده کنند، اما بانک باید یک مجموعه خدماتی باشد و شورای نظارتی هم به طور دقیق بر این مجموعه نظارت داشته باشد.
 
این نماینده مجلس اضافه کرد: امروزه بانک‌ها خود احساس استقلال می‌کنند برای اینکه خودشان بتوانند هر طور که بتوانند هر درصدی که بخواهند مصوب کنند و با هر تعرفه ای سودها را کم و زیاد کنند که هیچکدام هم ضوابط را رعایت نمی کنند.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس، بیان داشت: دولت‌ها را امروز بانک‌ها به زمین می‌زنند و تمام اتفاقاتی که در حوزه صنعت و در حوزه اقتصاد مقاومتی و یا هر حوزه دیگری قرار است اتفاق بیفتد چنانچه بانک‌ها اراده نداشته باشند  این اقدامات نمی‌تواند محقق شود.

پژمانفر گفت: ما به چه دلیل باید اجازه دهیم که بانکی که یک مجموعه خدماتی است خود تعیین کننده مسایل شود به طوری که برای تنظیم سیاست‌ها باید با بانک‌ها هماهنگ کنیم چرا که اگر بانک وارد قضیه نشود و همه ارگان ها هم وارد موضوع شوند این اتفاق محقق نخواهد شد!
 
وی با بیان اینکه بسیاری از صنایع تولیدی با کارشکنی بانک‌ها تعطیل شدند، تصریح کرد: امروز می بینیم که چه مقدار صنعت ما براساس ورود بی جای بانک‌ها تعطیل شده اند، به طوری که مجموعه ای که به دلیلی نتوانسته سر وقت پول را به بانک برگرداند و ما باید طبق قانون به آنها استمهال می دادیم اما بانک این کار را انجام نداده و کارگرهای آن مجموعه را اخراج کرده و آن مجموعه را به تعطیلی کشانده است.
 
پژمانفر ادامه داد: این نشان دهنده آن است که بانک خود را تابع نظام نمی داند و حتی خود را تابع یک مجموعه قوه مجریه هم نمی داند بلکه خود را فرا قانون می بیند و به همین دلیل است که بانک اینقدر قدرت نا به جا پیدا کرده و به غولی تبدیل شده که امروز نظام، مردم، کشاورزی، خانواده ها و زندگی مردم را تهدید می کند و برای یک وام مختصر زندگی مردم متلاشی می شود، برای وام مختصری که برای ازدواج داده است برای مسایلی که در حوزه صنعت وجود دارد.

وی با بیان اینکه نباید بانک اختیارات بیش از حد به دست آورد، افزود: بانک حق ندارد که تا این حد قدرت پیدا کند تا بتواند این مفاسد را در ذیل این قدرت نا به جا بتواند تولید کند، راه قضیه این که ما باید نظام بانکی را اصلاح کنیم، قانون این فرصت و این شکاف ها را ایجاد کرده برای اینکه به اینجا برسد و وظیفه ما است که این شکاف ها را ببندیم.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به متولیان این امر، تصریح کرد: همه قوا باید در مساله بانکداری اسلامی متولی باشند و تمام ظرفیت های نظام در ارتباط با این موضوع حضور داشته باشند، هنگامی که تکالیفی را به بانک واگذار می کنیم بانک حق ندارد با نگاه به خود و نگاه به امتیازات خود بیاید این کار را معطل کند، امروز دولت لایحه می دهد و مجلس مصوب می کند و به مرحله اجرا می رود اما اجرایی نمی شود حال چرا اجرا نمی شود به دلیل اینکه بانک خود را مستقل می داند و در مقابل هیچ کس هم خود را پاسخگو نمی داند که این ضعف ما است.
ارسال نظرات