خبرهای داغ:

استقرار ۷ ستاد سرشماری نفوس و مسکن در شیراز/ آغاز سرشماری اینترنتی از سوم مهرماه

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس از استقرار ۷ ستاد سرشماری در شهر شیراز خبر داد.
کد خبر: ۸۷۴۲۱۷۵
|
۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰
ساسان تاجگردون در جلسه هماهنگی سرشماری نفوس و مسکن 1395 با بیان اینکه 7 ستاد سرشماری در شیراز مستقر شده است اظهار داشت: یکی از چالش‌های پیش روی ما در سرشماری امسال افزایش 3 برابری حجم کار ماموران سرشماری به دلیل پیش‌بینی اجرای بخشی از سرشماری به روش اینترنتی است.

وی با بیان اینکه به ازای هر 1300 خانوار یک مامور سرشماری تعیین شده است از همه فرمانداران استان فارس درخواست کرد برای جذب نیروی انسانی کارآمد، تامین خودروهای مورد نیاز برای ماموران سرشماری، نظارت بر کلیه مراحل اجرای سرشماری همکاری لازم را با ستاد سرشماری داشته باشند.

تاجگردون از صدا و سیما، آموزش و پرورش، مخابرات، جهاد کشاورزی، علوم پزشکی، نیروی انتظامی، شهرداری‌ها برای تبلیغ و ترغیب خانواده‌ها برای ارائه اطلاعات صحیح و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای اجرای دقیق سرشماری درخواست همکاری کرد و افزود: کارت همیار سرشماری به همه دانش‌آموزان دبستانی ارائه می‌شود و مسابقه عکاسی و نقاشی با موضوع سرشماری در سرزمین من برای دانش‌آموزان برگزار می‌شود.

وی از شرکت مخابرات درخواست کرد به منظور اطلاع‌رسانی به موقع به رده‌های مختلف اجرای سرشماری شماره پیامک سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس از لیست پیام‌های تبلیغی خارج شود و عنوان کرد: از 29 شهرستان استان فارس تنها شهرستان رستم تست پهنای باند آن خوب بوده و 4 شهرستان در حد متوسط و 24 شهرستان تست پهنای باند آنها ضعیف بوده ایت که لازم است برای سرشماری اینترنتی زیرساخت‌های مخابراتی شهرستان‌ها تا 3 مهرماه تقویت شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس بیان کرد: در روش اینترنتی که از 3 تا 24 مهرماه اجرا می‌شود خانوارها می‌توانند با مراجعه به سایت سرشماری به آدرسwww. Sarshomari95.ir  اطلاعات خانوار خود را در سامانه سرشماری ثبت کنند.  

وی با بیان اینکه در روش مراجعه حضوری نیز که از تاریخ 25 مهرماه تا 25 آبان‌ماه اجرا می‌شود ماموران سرشماری به منازل هموطنان مراجعه کرده و با استفاده از تبلت اطلاعات خانوار را جمع‌آوری می‌کنند افزود: خانوارهایی که سرشماری اینترنتی انجام داده‌اند هنگام مراجعه مامور سرشماری کافی است که کد آماری خود را که از سامانه دریافت کرده‌‌اند به مامور سرشماری اعلام کنند.

فراهم بودن زیرساخت‌های اینترنتی سرشماری در فارس

علی‌اصغر روزگار، مدیرعامل شرکت مخابرات استان فارس، نیز در این جلسه با اعلام آمادگی مخابرات برای همکاری با ستاد سرشماری استان فارس گفت: از 102 شهرستان استان فارس 95 شهر مجهز به فیبر نوری است و آن 7 شهر نیز برای تسهیل در سرشماری اینترنتی به آنها فیبر نوری داده می‌شود.

احمدرضا واعظ‌پور، مدیرکل پست استان فارس، نیز در این جلسه با بیان اینکه تاکنون بیش از 2 میلیون قطعه پلاک‌کو‌بی در شهرها و روستاهای استان فارسی انجام شده است که 380 هزار قطعه پلاک آن مربوط به روستاهاست افزود: شیراز تنها کلان‌شهر کشور است که پلاک‌کوبی آن تمام شده است و از این بابت دغدغه‌ای برای ماموران سرشماری وجود ندارد.

اطلاعات دقیق سرشماری پایه تصمیم‌گیری‌های آینده کشور

سید محمدعلی افشانی، استاندار فارس، نیز در این جلسه با بیان اینکه اطلاعات سرشماری تحلیل‌کننده گذشته و مبنای تصمیم‌گیری برای آینده است اظهار داشت: اگر اطلاعات و آمار به صورت دقیق ارائه شود تصمیمات بهتری برای آینده اتخاذ می‌شود.

وی با بیان اینکه تعداد یارانه‌بگیران و تعداد دانش‌آموزان شاخص خوبی برای تشخیص صحیح بودن آمارها خواهد بود افزود: بعد از پایان سرشماری نباید تفاوت معناداری بین آمار به دست آمده با جمعیت دریافت‌کنندگان یارانه و دانش‌آموزان باشد و اگر این تفاوت معنادار بود در درست بودن آمار سرشماری باید شک کرد.

استاندار فارس سرشماری را مهم‌ترین رویداد 5 ساله کشور عنوان و تصریح کرد: با داده‌های به دست آمده از سرشماری می‌توان میزان اشتغال، فضای کسب و کار،  مهاجرت پذیری و مهاجرت فرستی هر منطقه را مشخص کرد و براساس آن برنامه‌ریزی برای آن انجام داد.

وی با تاکید بر اینکه صدا و سیما باید اهمیت سرشماری و تاثیر مثبتی که اطلاعات سرشماری در برنامه‌ریزی آینده هر استان دارد را به مردم گوشزد کند گفت: اگر خانواده آموزش و پروش یعنی مدیران، معلمان و دانش‌آموزان در زمینه اهمیت سرشماری توجیه شوند مانند این است که بیش از نیمی از جامعه در این زمینه توجیه شده‌اند.

افشانی با بیان اینکه  در حال حاضر سهم استان فارس با این همه جمعیت و کانون جمعیتی از اعتبارات ملی 3.8  درصد است که از سال 96 به 7 درصد افزایش می‌یابد گفت: عمق چاه‌های استان فارس در حال حاضر بین 300 تا 600 متر است و اگر تا 20 سال آینده هم بارندگی باشد دیگر چاه‌های فارس به وضعیت قبلی برنمی‌گردند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار