خبرهای داغ:
مشاور مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از واگذاری امور ۲۴۰ شهرک صنعتی کشور به صاحبان صنایع خبر داد.
کد خبر: ۸۷۴۲۱۷۸
|
۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۲
علی‌نقی قدس در نشست کارگروه منطقه‌ای  بررسی مسائل و چالش‌های قانون نحوه واگذاری اداره امور شهرک‌ها و نواحی صنعتی با اشاره به واگذاری 240 شهرک صنعتی در کشور در قالب قانون نحوه واگذاری مالکیت و اداره امور شهرک‌های صنعتی به صاحبان صنایع اظهار داشت: کم کردن تصدی‌گری دولت و تحقق اصل 44 اصلی‌ترین هدف واگذاری مالکیت و اداره امور شهرک‌ها و نواحی صنعتی به صنعتگران است.

مشاور مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان اینکه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به دنبال عارضه‌یابی و رفع موانع و مشکلات  این قانون است، گفت: باید با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها در جهت اصلاح برخی اشکالات بستر مناسب برای اداره بهتر شهرک‌های صنعتی واگذار شده به شرکت‌های خدماتی برداشت.

وی عنوان کرد: در این زمینه در مرحله نخست کارگروه‌هایی در هر استان با حضور شرکت‌های خدماتی برگزار شد که پس از جمع‌بندی چالش‌ها و مشکلات و انتخاب یک نماینده در هر استان، مسائل مربوط در کارگروه‌های منطقه‌ای با حضور نمایندگان استان‌ها و مدیران عامل بررسی و پس از جمع‌بندی نهایی موارد در هیئت مدیره سازمان طرح و درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود.

مشاور مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان اینکه در سطح کشور6 کارگروه تشکیل و نظرات و دیدگاه‌ها جمع‌بندی خواهد شد از بررسی لایحه اصلاح برخی موارد این قانون در قالب برنامه ششم توسعه  با هدف حمایت بیشتر از شرکت‌های خدماتی اداره‌کننده شهرک‌های صنعتی واگذار شده خبر داد و گفت: یکی از موارد مهم در این زمینه اختصاص بخشی از در آمدهای حاصل از مالیات ارزش افزوده واحدهای صنعتی  به شهرک‌های صنعتی است که در صورت تصویب این قانون اداره امور شهرک‌های صنعتی به نحو مناسبی انجام  می‌شود.

وی تصریح کرد: در این لایحه پیش بینی شده بین30 تا40 درصد از درآمدهای حاصل از مالیات ارزش افزوده واحدهای صنعتی  به شهرک‌های صنعتی اختصاص یابد که در این زمینه نمایندگان مجلس با تصویب این لایحه، نقش بسیار مهم و تعیین‌کننده  در حمایت از بخش صنعت برعهده دارند.

قدس همچنین مهم‌ترین چالش هیئت مدیره های شرکت خدماتی که شهرک‌های صنعتی به آنها واگذار شده است را ناآشنایی آنها با قوانین و مقررات بیان کرد و خواستار ارائه آموزش به آنها در این حوزه شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس با بیان اینکه بر اساس آیین‌نامه، شهرک‌های صنعتی که بیش از 50 درصد از اراضی آن‌ها واگذار شده یا دارای بیش از 15 واحد بهره‌بردار باشد، مشمول واگذاری هستند از واگذاری 14 شهرک و ناحیه صنعتی در استان به بخش خصوصی خبر داد و افزود: استان فارس جزء استان‌های پیشتاز کشور در این زمینه محسوب می‌شود.

شاهپور قنبری با اشاره به اهتمام جدی در سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران برای حمایت از شرکت‌های خدماتی که اداره امور شهرک‌های صنعتی واگذار شده را برعهده دارند گفت: در این زمینه تلاش گسترده‌ای در حال انجام است تا با برطرف شدن نواقص قانونی ظرفیت‌ها و مشوق‌های بیشتری  برای بخش خصوصی ایجاد شود.

وی اختصاص بخشی از درآمد حاصل از مالیات ارزش افزوده واحدهای صنعتی  به شهرک‌های صنعتی را گامی مهم در زمینه استقلال مالی و تامین منابع مالی شرکت‌های خدماتی اعلام کرد و گفت: امیدواریم این لایحه با رای بالای نمایندگان مردم در مجلس به تصویب برسد.

سهراب بنام، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه تاکنون 5 شهرک و ناحیه صنعتی در کهگیلویه و بویراحمد به به بخش  خصوصی واگذارشده است افزود: عدم تامین منابع مالی برای شرکت‌های خدماتی به ویژه در استان‌های کوچک که دارای واحدهای صنعتی کمتری هستند مهم‌ترین چالش در این زمینه است.
 
سید مهدی صفوی، مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی بوشهر نیز از واگذاری 4 شهرک صنعتی در این استان به صاحبان صنایع خبر داد و گفت: تداوم فعالیت شرکت‌های خدماتی منوط به مشارکت واحدهای صنعتی مستقر و همکاری مناسب آنها در پرداخت حق شارژ است و امیدواریم با پیگیری‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و حمایت‌های نمایندگان مجلس با رفع موانع و مشکلات موجود شاهد ارتقای سطح کمی و کیفی ارائه خدمات به صنعتگران باشیم.

علیرضا شفیع‌زاده، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری،  نیز از واگذاری 5 شهرک صنعتی به شرکت‌های خدماتی  و اگذاری 3 شهرک دیگر تا پایان سال خبر داد و گفت: درآمد کم شرکت‌های خدماتی از مهم‌ترین چالش‌های آنان در اداره امور شهرک‌های صنعتی واگذار شده است.

عضو هیئت مدیره و معاون پشتیبانی شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان نیز با اشاره به واگذاری امور 11 شهرک صنعتی در این استان به بخش خصوصی گفت: نبود فرهنگ‌سازی مناسب در بین صنعتگران، اداره امور توسط شرکت‌های خدماتی را با مشکل مواجه کرده است.

بهرام  گلناریان با بیان اینکه مشارکت صنعتگران و همکاری آنها با شرکت‌های خدماتی در خوزستان ضعیف است خواستار تغییر و اصلاح برخی قوانین مربوط به واگذاری‌ها شد و گفت: این موضوع نیازمند فرهنگ‌سازی مناسب است تا بستر مناسب تعامل و همکاری شکل بگیرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها