رئیس آموزش و پرورش مشگین‌شهر گفت: مجموعه آموزش و پرورش مشگین‌شهر 50 درصد جامعه را پوشش می‌دهد لذا در سال جاری بر آموزش و پرورش نوین و توسعه آموزش مهارت‌های زندگی تاکید دارد.
کد خبر: ۸۷۴۲۲۹۳
|
۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از مشگین شهر، رضا نوری‌زاده رئیس آموزش و پرورش مشگین‌شهر در نشست خبری با اصحاب رسانه شهرستان گفت: آموزش و پرورش در هر جامعه‌ای از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است به طوری که مقام معظم رهبری آموزش و پرورش را از دو جهت کمی و کیفی با اهمیت عنوان کرده است که از لحاظ کیفی وظیفه آموزش و پرورش تربیت انسان‌هاست و از لحاظ کمی نیز 50 درصد جامعه مخاطب مستقیم آموزش و پرورش است لذا هر تغییر و تحولی که در جامعه صورت می‌گیرد آموزش و پرورش نقش اصلی را بر عهده خواهد داشت بنابراین برای هر توسعه‌ای لازم است آموزش و پرورش برجسته‌تر شود.

وی افزود: از سال‌های گذشته تحول بنیادی در آموزش و پرورش آغاز شده که بدون هیچ گونه وابستگی به دولت و براساس خواست نظام فعالیت می‌کند و این امر یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری و امام راحل بوده و هست.

نوری‌زاده با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص نظام آموزشی در آموزش و پرورش گفت: مقام معظم رهبری تاکید کرده‌اند که نظام آموزشی در کشور آن چیزی نیست که خواسته‌های انقلاب اسلامی را برآورده کند و محصولات آن در تراز نظام جمهوری اسلامی نیست چرا که این نظام آموزشی وارداتی است و از غرب به این کشور آمده است لذا در محصولات مشاهده می‌شود که به تربیتی که مد نظر است دست نیافته‌ایم در حالی که در جمهوری اسلامی هدف دست یافتن به حیات طیبه است تا افراد صالح تربیت و تقدیم نظام اسلامی شود و در مقابل تهاجمات فرهنگی دفاع کند.

وی افزود: مجموعه آموزش و پرورش مشگین‌شهر 50 درصد جامعه را پوشش می‌دهد به طوری که بالغ بر 20 هزار دانش آموز با 2100 نفر به عنوان معلم و فرهنگی شاغل در این مجموعه فعالیت می‌کنند و نزدیک به 3 هزار نفر نیز به عنوان بازنشسته فرهنگی در این شهرستان با آموزش و پرورش همکاری دارند.

رئیس آموزش و پرورش مشگین‌شهر در خصوص سیاست آموزش و پرورش در بحث نهضت سواد آموزی گفت: در این راستا اولویت اول جلوگیری از تولید بی‌سوادی در جامعه است تا در آینده بی‌سواد وجود نداشته باشد اما در بحث بی‌سوادی که تعداد آن در جامعه محدود است و آمکان آموزش آن‌ها در یک محل وجود ندارد لذا از آموزش‌یاران برای آموزش فرد به فرد در این راستا استفاده می‌شود و در پایان از طریق آزمون بی‌سوادی ریشه‌کن می‌شود.

وی در خصوص نقش آموزش و پرورش در کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه گفت: عملکرد آموزش و پرورش در قالب کارشناسی‌های متفاوت انجام می‌گیرد به طوری که در این راستا مشاوره وآموزش خانواده پیش بینی شده، و در خصوص کاهش آسیب‌های اجتماعی دبیران و مدیران رسالت ویژه‌ای دارند که در جهت روشنگری اقدام می‌شود و در سال جاری این مشاوره‌ها تا سطح ابتدائی انجام می‌گیرد.

وی در خصوص دریافت شهریه در زمان ثبت نام از دانش آموزان گفت: دانش‌آموزان در زمان ثبت نام به غیر از هزینه بیمه و کتاب درسی ریالی به مدارس پرداخت نمی‌کنند اما مشارکت مدرمی در مدارس وجود دارد که آن هم اختیاری بوده و در طول سال دریافت می‌شود.

نوری‌زاده در خصوص تعمیر و تجهیز مدارس مشگین‌شهر گفت: از لحاظ سخت افزاری و تجهیز مشکل خاصی در مشگین‌شهر وجود ندارد و سازمان نوسازی تجهیزات مورد نیاز را در اختیار آموزش و پرورش و مدارس قرار داده است اما در خصوص تجهیزات نوین در تگنای شدید قرار گرفته‌ایم که در آینده کلیه مدارس به سیستم نوین آموزشی تجهیز خواهند شد.

وی در خصوص ساختمان‌ها و مراکز آموزشی گفت: در مرکز شهر با مشکل فضای آموزشی مواجه هستیم و در روستاها چنین مشکل وجود ندارد اما به علت مهاجرت بی‌رویه برخی از روستاها خالی از سکنه شده و یا تعداد افراد کمتری را در جود جای داده است که در این خصوص پیشنهاد می‌شود طرح روستا مرکز وجود دارد که دانش‌آموزان با حضور در نزدیک‌ترین روستای محل زندگی که مجهز و امکانات لازم را دارد استفاده کنند که در این خصوص آموزش و پرورش نیز در راستای هزینه ایاب و ذهاب از دانش‌آموزانی که از این طرح استقبال کرده‌اند حمایت می‌کند.

وی ادامه داد: آموزش و پروش تلاش می‌کند به کلیه دانش آموزان خدمات آموزشی ارائه کند به طوری که در حال حاضر 197 مدرسه در مشگین‌شهر وجود دارد که 4 مورد آن تنها با یک دانش‌آموز فعالیت می‌کند هر چند ممکن است مشکلاتی نیز در این راستا وجود داشته باشد.

رئیس آموزش و پرورش مشگین‌شهر در خصوص بازسازی مدارس گفت: مدارس از طریق اداره کل نوسازی مدارس و مجمع خیرین مدرسه ساز احداث می‌شود و مجمع خیرین بیشتر تمایل به ارائه خدمات به مناطق محروم جامعه است لذا در روستاها مشکل فضای آموزشی وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد: بالغ بر 60 درصد مدارس مشگین‌شهر طبق استاندارد فعالیت می‌کند و مابقی با مشکلاتی همراه است که امید است در آینده این مدارس نیز با استاندارد لازم فعالیت داشته باشد.

وی در خصوص آموزش و پرورش نوین که بر توسعه آموزش مهارت‌های زندگی تاکید دارد گفت: این امر یکی از چالش‌های آموزش و پرورش گذشته بود چرا که در گذشته در دروس مختلف به موفقیت دست یافته بودیم اما در بحث توسعه مهارت‌های زندگی با مشکل جدی مواجه بودیم که با اجرای این طرح در آینده شهروندان می‌توانند به راحتی امورات زندگی را مدیریت کنند.

وی تاکید کرد: در سال جاری برای اولین بار طرحی با عنوان "همیشه و همه جا ازسمت راست حرکت کنیم" در کلیه مدارس اجرا می‌شود تا دانش آموزان از اول سال تحصیلی عملیاتی خواهد شد و در کلیه مراحل زندگی مورد استفاده دانش‌آموزان خواهد شد.

ارسال نظرات