خبرهای داغ:
عادل الجبیر وزیر خارجه آل سعود، با هدف اقناع پارلمان انگلیس برای فروش تسلیحات به ریاض، رهسپار لندن شد.
کد خبر: ۸۷۴۲۳۸۲
|
۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۶
به گزارش خبرگزاری بسیج، «عادل الجبیر» وزیر خارجه آل سعود، هفته گذشته با هدف اقناع اعضای پارلمان انگلیس برای عقد قرار داد تسلیحاتی با رژیم سعودی به لندن سفر کرد. این سفر در حالی صورت گرفت که شماری از نمایندگان مجلس بریتانیا تحت فشار افکار عمومی به دلیل جنایات جنگی ریاض در یمن تصمیمی مبنی بر توقف فروش سلاح به عربستان اتخاذ کرده‎اند.

از این رو، حکام سعودی برای توجیه و احتمالا تطمیع نمایندگان انگلیس، وزیر خارجه ناپخته خود را برای ترتیب دادن یک نشست به لندن گسیل کردند. تصمیم آل سعود برای برگزاری نشست توجیهی با نمایندگان مجلس انگلیس بعد از این اتخاذ شد که «ترزا می» نخست وزیر انگلیس در دیدار با دیپلمات‌های سعودی در حاشیه نشست «جی-20» در چین، از ادامه حملات عربستان به یمن و اوضاع انسانی در این کشور جنگ‌زده ابراز نگرانی کرد.

لابی‎‎گری تسلیحاتی عادل‎الجبیر در لندن،نمایش کشتار در یمن!؟

جالب اینجاست که جلسه توجیهی ساعاتی قبل از برگزاری جلسه کمیته کنترل صادرات تسلیحات مجلس انگلیس در زمینه بحث درباره بررسی ممنوعیت فروش سلاح به عربستان تشکیل شد.

 «نمایندگان مجلس انگلیس فشارهای فزاینده‌ای را بر دولت این کشور در زمینه صادرات سلاح‌های ساخت انگلیس به خاورمیانه وارد کردند. این اقدام به دنبال اعلام سازمان ملل متحد مبنی بر اینکه جنگ افزارهای انگلیسی در حمله به غیر نظامیان یمن و در مراکزی چون بیمارستان‌ و بازار به کار می‌رود، انجام شد.»

آمارهای جدید نشان می‌دهند دولت انگلیس از آغاز تجاوز دولت عربستان به یمن، مجوز صادرات 3.3 میلیارد «پوند» (برابر با حدود 4.3 میلیارد دلار) دلار سلاح به عربستان را صادر کرده است.

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در گزارشی افشا کرد: «بریتانیا درخواست‌های مکرر صورت گرفته برای توقف فروش بمب به دولت عربستان را که متهم به ارتکاب جنایت جنگی در یمن است، نادیده گرفته می‎گیرد.»


لابی‎‎گری تسلیحاتی عادل‎الجبیر در لندن،نمایش کشتار در یمن!؟

دولت انگلیس بین آوریل سال 2015 تا مارس سال 2016 قرارداد فروش 2.2 میلیارد پوند سلاح شامل پهپاد، بالگرد و سایر تجهیزات هوایی به عربستان را امضا کرد. مطابق این گزارش، لندن در همین بازه زمانی 1.1 میلیارد پوند هم برای فروش بمب، موشک و نارنجک مجوز صادر کرده است.

محافل سیاسی داخلی در انگلیس، از «بوریس جانسون»، وزیر خارجه این کشور خواسته‌اند با تحول در سیاست این کشور از تحقیقات مستقل بین‌المللی درباره جرایم جنگی عربستان در یمن حمایت کند.

به نوشته روزنامه گاردین، «کمیته منتخب تحولات بین‌المللی» در مجلس اعیان انگلیس، که وظیفه بررسی سیاست‌ها و کمک‌های بین‌المللی انگلیس را به عهده دارد، این درخواست را سه‌شنبه  هفته گذشته مطرح کرد. کمیته توسعه و تحقیق بین الملل در مجلس عوام انگلیس و پارلمان اروپا هر دو تحریم تسلیحاتی عربستان را خواستار شده‌اند، با این وجود دولت انگلیس همچنان به حمایت از این رژیم مستبد ادامه می‌دهد.

وقتی سود هنگفت، چشم وزیر خارجه انگلیس را کور کرد!

لابی‎‎گری تسلیحاتی عادل‎الجبیر در لندن،نمایش کشتار در یمن!؟

«بوریس جانسون»، وزیر خارجۀ انگلیس، پیش‎تر در جلسه پارلمان گفته بود فروش سلاح به عربستان سعودی می‌تواند ادامه یابد، چرا که هیچ شواهد قطعی مبنی بر اینکه مقررات بین‌المللی درباره حقوق بشر نقض شده است، وجود ندارد؟!

وزیر امور خارجه انگلیس در توجیه فروش پر سود سلاح به عربستان کوشید بمباران یمن را در چارچوب قوانین بشردوستانه بین المللی ارزیابی کند.

این وزیر دست نشانده، از ادامه فروش اسلحه به جانیان سعودی دفاع کرد. اما در توجیه این دفاع از جنایات ریاض در یمن به جای اینکه درباره سود هنگفت فروش تسلیحات به عربستان آمار و ارغامی ارائه دهد کوشید بمباران یمن را در چارچوب قوانین بشردوستانه بین المللی ارزیابی کند؟! 

وی در جهت  دفاع از فروش سلاح به عربستان مدعی شد؛ بمباران یمن تحت رهبری عربستان سعودی، نقض آشکار قوانین بشردوستانه بین المللی نیست. جالب اینکه برای مستند کردن ادعای خود به گزارشی که ریاض درباره اتهامات مربوط به هشت مورد بمباران غیرنظامیان تهیه کرده بود، اشاره کرد.

جانسون در بیانیه ای کتبی به نمایندگان پارلمان گفت: "گزارشی که ریاض درباره اتهامات مربوط به هشت مورد بمباران غیرنظامیان تهیه کرده است نشان می دهد نقض قانونی صورت نگرفته است که بخواهیم درباره قطع فروش سلاح تصمیم گیری کنیم."

این ادعا جانسون درحالی مطرح می‎شود که نمایندگان پارلمان انگلیس در اقدامی دیر هنگام؛ طرح ممنوعیت فروش سلاح به رژیم ریاض را به دلیل اتهام هایی مربوط به بمباران بیمارستان‌ها، کارخانه ها و مناطق غیرنظامی در یمن بررسی کردند. 

سوغات پترو دلارهای شجره ملعونه برای تطمیع پارلمان انگلیس

لابی‎‎گری تسلیحاتی عادل‎الجبیر در لندن،نمایش کشتار در یمن!؟

 با توجه به تجربه‌های پیشین احتمالا وزیر خارجه عربستان برای تغییر نظر نمایندگان پارلمان انگلیس یا کمی سر کیسه دلار‌های نفتی را شل خواهد کرد یا از تأثیر شکست عربستان در یمن بر افزایش تهدید ایران در منطقه و جهان سخن خواهد گفت.   

دیدار عادل الجبیر با قانونگذاران انگلیس، تنها چند ساعت قبل از نشست کمیته کنترل صادرات تسلیحات در پارلمان انگلیس در حالی صورت می‌گیرد که رژیم آل سعود قویا مرنکب جنایات جنگی و کشتار گسترده کودکان در یمن شده است.

شعبده انگلیسی نزد افکار عمومی

لابی‎‎گری تسلیحاتی عادل‎الجبیر در لندن،نمایش کشتار در یمن!؟

به نظر می‎رسد، حساسیت افکار عمومی درباره استفاده عربستان از تسلیحات ساخت انگلیس در حمله به اهداف غیرنظامی در یمن از جمله بیمارستان‌ها، مدارس و مناطق مسکونی ، سبب شده تا  نمایندگان پارلمان انگلیس نشست «نمایشی» کمیته کنترل صادرات تسلیحات را برگزار کنند شاید وجه لندن در افکار عمومی جهان تطهیر شود.

گفتنی است دیده‎بان حقوق بشر به تازگی اسنادی درباره حمله به غیرنظامیان در یمن با استفاده از سلاح های انگلیسی منتشر کرد. این اسناد سبب شد پارلمان اروپا در بیانیه ای تحریم تسلیحاتی عربستان را خواستار شود.

بر اساس آمار رسمی کمپین مبارزه با تجارت سلاح، عربستان سعودی بزرگترین خریدار تسلیحات از انگلیس است و از سال 2010 تجهیزاتی به ارزش 6 میلیارد و 700 میلیون پوند از این کشور دریافت کرده است.  علاوه بر فروش تسلیحات، ارتش انگلیس در سال جاری در آموزش نیروهای سعودی نقش جدی داشته است. 

آل سعود همچنان در منجلاب یمن دست و پا می‎زند

لابی‎‎گری تسلیحاتی عادل‎الجبیر در لندن،نمایش کشتار در یمن!؟

آل سعود از مدت‌ها پیش در پی شکست‎های پی‎در‎ پی و مفتضحانه، به دنبال مسیری برای فرار از منجلاب خود ساخته یمن می‎گردد. از این جهت درصدد است، توسط یک میانجی با آبرو ریزی کمتری منطقه را ترک کند.

اما در رابطه با دیدار وزیر حکام ریاض با نمایندگان مجلس انگلیس باید گقت: این دیدار در راستای سرپوشی برای رهایی از تبعات تجاوز به سرزمین یمن و بحرانهایی که بزودی نابخردان سعودی را گرفتار خواهد کرد، ارزیابی می‎شود تا بلکه با بکارگیری ژست تهاجمی‎تر  مقاومت یمن را در موضع هراس و ضعف قرار دهد. 

 امروز دیگر، موشکهای مقاومت یمن، نزدیکی پایتخت سیاسی عربستان را درنوردیده است. براستی یمنی‎ها راه خود را برای رسیدن به یک حکومت منتخب مردمی پیدا کرده‎اند.

 نیروهای ائتلاف به سرکردگی آل سعود به غلط تصور می‎کنند، با تجاوز جنگ بر یمن قادر به  تحمیل دولت وابسته به غرب یا پذیرش دولت منصور هادی ( رییس جمهور فراری ) به عنوان رئیس جمهور بر یمنی‎ها هستند. با توجه به استحکام قاطبه مردم در مواضع عقیدتی و تسلیم ناپدیر خود، این امر بسیار غیر محتمل بنطر می‎رسد.

اما از آخرین تحولات جنگ در یمن خبر می‎رسد؛ در ادامه تجاوز سعودیها به مردم مظلوم یمن، جنگنده‎های متجاوز سعودی مناطق مختلف این کشور را هدف قرار دادند. جنگنده‎های متجاوز آل سعود، سه بار منطقه معرب را بمباران کردند. اما در پاسخ به این حملات، یگان موشکی ارتش و کمیته‎های مردمی یمن در اقدامی تلافی‎جویانه، مواضع مزدوران سعودی، در منطقه حسنات استان تعز را موشک باران کردند.

لابی‎‎گری تسلیحاتی عادل‎الجبیر در لندن،نمایش کشتار در یمن!؟

این در حالی است که؛ کشور یمن در طول سالهای اخیر به هیچ کشوری تجاوز نکرده است، اما همچنان جنگنده‎های سعودی در حال بمباران روستاهای اطراف یمن هستند. با این همه، تجاوزات گسترده رژیم آل سعود و ارتش اجاره‎ای آن راه به جایی نبرده و کمیته‎های مردمی  و ارتش یمن در حال پیشروی بسوی مرزهای عربستان است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها