عضو هیأت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی:

دلیل اصلی رفتار مغرضانه آل سعود با ایرانیان ترس از صدور انقلاب اسلامی است

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: ایران یک کشور قدرتمند و تأثیرگذار در منطقه و جهان اسلام است و توانسته ایده‌ای را در جهان اسلام اشاعه دهد که در عین حالی‌که آزادی و توسعه و پیشرفت را برای مردم به ارمغان دارد، جایگاه دین را نیز حفظ کند.
کد خبر: ۸۷۴۲۴۲۶
|
۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۵

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، حمیدرضا خانکه، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و استاد مدعو دانشگاه کارولینسکای سوئد درباره دلایل و شرایطی که در مناسک حج سال گذشته که سبب شهادت جمعی از هموطنان عزیزمان شد، اظهار داشت: مطمئناً از سال گذشته تاکنون با یک رویکرد علمی و بدون قضاوت و تعصب سیاسی به قضیه نگاه کرده‌ایم.

 

عربستان نمی‌تواند یک مدیریت علمی برای برگزاری مناسک حج ایجاد کند

خانکه، ادامه داد: پدیده‌ای به نام تجمع انبوه مردم در حرم امن الهی بیش از 1400 سال است که انجام می‌شود؛ بنابراین دولتی که متکفل میزبانی این همایش و سمینار بزرگ انسانی است باید هر سال پیش‌بینی‌های لازم را در خصوص مشکلاتی که ممکن است برای این انسان‌های پاک که از سراسر دنیا با آرزوی وصال می‌آیند فراهم کند و کفایت لازم را در تأمین امنیت و ایمنی جماعت داشته باشد.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با تاکید بر این‌که دولت عربستان با تجربه طولانی برگزاری این‌چنین مراسمی و افزایش سالانه حجاج و عاشقان حضور در حرم امن الهی، لازم بود که از متخصصین علمی در سراسر دنیا استفاده کند، گفت: در وهله اول باید یک ارزیابی خطر سالیانه انجام می‌داد و بررسی می‌کردند که این گروهی که جمع می‌شوند در کجا احتمال مخاطره دارند و این مخاطرات نیاز به چه برنامه‌هایی برای کاهش تأثیرات مخاطره دارد به این پروسه تحلیل خطر گفته می‌شود.

 

وی ادامه داد: ایران یک کشور اسلامی است که در حوزه مدیریت بحران توان و پتانسیل بالایی دارد و شرایط را می‌شناسد و آمادگی کمک به دولت عربستان را دارد، ما اعلام آمادگی می‌کنیم که متخصصان ما آماده هستند با حضور در منطقه مشکلات احتمالی را پیش‌بینی و تحلیل خطر کنند و استراتژی پاسخ را تدوین کنند؛ در فاجعه منا متاسفانه «برنامه پاسخ» اتفاق نیفتاد.

 

خانکه، با توصیف بخشی از روند شکل‌گیری این حادثه مرگبار گفت: همانطور که بارها گفته شده حجم زیادی از زائرین وقتی وارد منا شدند متأسفانه به دلیل این‌که دولت عربستان نیروهای جوان و کم‌تجربه‌ای را استفاده کرده بود، قادر به مدیریت کافی این قضیه نبود؛ راه‌هایی را مسدود کرده بودند و این جمعیت با فشار به سمت مسیر حرکت می‌کردند. با توجه به دوری محل اقامت حجاج ایرانی و چادرهای ایرانی به محل منا و رمی جمرات حجم زیادی از کاروان‌های ایرانی حرکت کرده بودند که رمی جمرات را انجام دهند.

 

نیروهای انتظامی بی‌تجربه و کم‌تجربه عربستان با مشاهده جمعیت زیاد به جای این‌که راه‌های فرعی را باز کنند و اجازه حرکت را بدهند راه‌ها را مسدود و جمعیت را متوقف کردند و مسدود کردن این جمعیت از ساعت هشت و نیم صبح تا 12 ظهر سبب شد جمعیت متراکم شده و گرمای حدود 57 درجه باعث از دست رفتن مایعات و الکترولیت بدن‌های این افراد شد و در نتیجه مشکلات تنفسی پیدا کردند و توان تحرک نداشتند.

 

وی ادامه داد: قسمت‌های کناری مسیرها کاملا با میله‌های بزرگی بسته شده بود و چادرهایی که در معرض این قضیه بودند متعلق به کشورهایی بود که به مصدومین و افرادی که نیاز به کمک داشتند، خدماتی ارائه نکردند.

 

گرمای شدید هوا، بی کفایتی و سوء مدیریت و ضعف نظام سلامت سعودی دلایل بروز فاجعه بود

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با طاقت‌فرسا خواندن دمای هوا در منطقه منا در روز حادثه توضیح داد: تصور کنید 57 درجه حرارت، تعریق بسیار زیاد، گرمای طاقت‌فرسا و فشار روی قفسه سینه باعث شد قویترین افراد حاضر در منطقه هم نتوانستند دوام بیاورند و علی‌رغم این‌که نقطه به نقطه آن‌جا توسط دوربین‌های دولت سعودی مدیریت می‌شود ولی متأسفانه اقدامی برای کمک به مصدومان صورت نمی‌گیرد و نیروهای امنیتی به خاطر این‌که بزرگی حادثه نمایش پیدا نکند یک بعدازظهر ورود کلیه نیروهای امدادی را بستند و مدیریت را به دست گرفتند. در حالی‌که در همان لحظه با تشکیل یک سامانه فرماندهی حادثه متشکل از کشورهای درگیر به راحتی می‌شد حادثه را مدیریت کرد و به شدت حجم کشته‌ها را کاهش داد که البته این یک جنبه قضیه بود.

 

خانکه جنبه دیگر قضیه را ضعف سیستم نظام سلامت عربستان جهت پذیرش این تعداد مصدوم دانست و تصریح کرد: اگرچنان‌چه تمام مصدومین از معرکه زنده بیرون می‌آمدند، نظام سلامت عربستان به هیچ وجه پاسخگوی این نیاز نبود. نظام سلامت کشوری که جمعیتی با این بزرگی در حدود دو میلیون نفر را میزبان است باید قادر باشد ظرفیت خود را حداقل برای 30 درصد این جمعیت افزایش دهد، زیرا احتمال وقوع هرمشکلی وجود دارد و هرسال مشکلات متعددی تکرار می‌شود.

 

این استاد دانشگاه با اشاره به این‌که عربستان می‌تواند هر ساله در مراسم حج از کشورهای قدرتمندی مانند ایران کمک بگیرد تا خدمات نظام سلامتش را توسعه و از تیم‌های امدادی، بیمارستان‌های صحرایی، متخصصین ایرانی و دیگر کشورهای اسلامی استفاده کند، گفت: متأسفانه پس از این اتفاق به جای مدیریت بحران، با تعصب  جو رسانه‌ای و روانی راه انداختند تا دیگران را مقصر این امر جلوه دهند.

 

وی منطقه منا و رمی جمرات را از جمله مناطق بحران‌خیز مناسک حج دانست و توضیح داد: همواره یکی از نقاط بحران خیز در مناسک حج منا و رمی جمرات است و دقیقا سوء مدیریت همیشه در آن‌جا مشاهده می‌شود؛ در صورتی‌که با برنامه‌ریزی‌های بهتر و قویتر و با استفاده از نیروهای مداخله در بحران و با استفاده از کشورهای صاحب تجربه مانند ایران که تجربه راهپیمایی بزرگ اربعین، ایام رحلت حضرت امام(ره)، جمع شدن مردم در حرم امام رضا(ع) و ... را دارد می‌توان از وقوع ‌چنین حوادث غم‌باری پیشگیری کرد.

 

دلیل اصلی رفتار مغرضانه آل سعود ترس از صدور انقلاب اسلامی است

این استاد دانشگاه علت رفتار مغرضانه عربستان با حجاج ایرانی را ریشه در قدرت و اقتدار منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران دانست و تصریح کرد: ایران یک کشور قدرتمند و تأثیرگذار در منطقه و جهان اسلام است و توانسته ایده‌ای را در جهان اسلام اشاعه دهد که در عین حالی‌که آزادی و توسعه و پیشرفت را برای مردم به ارمغان دارد، جایگاه دین را حفظ کرده است؛ این‌که حکومتی با بنیاد دینی، مشارکت قوی مردمی را نیز همراه دارد و مردم با تمام وجود پشت این نظام ایستاده‌اند، بالقوه برای دیگرکشورهای اسلامی منطقه که دارای حاکمیتی خودکامه، متعصب و دیکتاتور هستند، خطری جدی محسوب شده و آنان به شدت نگران اشاعه و الگوپذیری مردم خود و افزایش مطالبات به حق آنان هستند. نظام حکومتی آن‌ها سلطنتی و بالا به پایین است و وجود یک چهره نوین از اسلام با یک مدیریت برتر اسلامی در یک کشوری مانند ایران برایشان حکم یک تهدید جدی را دارد و در واقع عناد آن‌ها با ما بر سر فلسفه و عقیده و رفتار ما است.

 

در کشور ما در عالی‌ترین سطح مقام معظم رهبری قرار گرفته‌اند که یک عالم دینی هستند و با بینش خوب و عالی جامعه را هدایت می‌کنند و در عین حال رئیس‌جمهوری داریم که با انتخاب مردم منصوب می‌شود و وزرایی داریم که با انتخاب دولت منتخب و تأیید نمایندگان مردم تعیین می‌شوند؛ در ایران نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی از بدنه مردم هستند، لذا ما توانسته‌ایم الگوی موفقی از دموکراسی دینی را در دنیا عرضه کنیم؛ قاعدتاً کشورهایی مانند عربستان که کشوری متعصب و بدون دموکراسی با عدم رعایت حقوق بشر است، اشاعه فرهنگ ما در کشورش را یک تهدید جدی محسوب می‌کند.

 

این استاد دانشگاه با اشاره به این‌که عربستان می‌خواهد جوامع اسلامی بدانند که چنین الگویی عملی نیست و برای به شکست کشاندن الگوی حکومت‌داری ایران همواره در حال دسیسه و عناد پنهانی و آشکار هستند، اما از طرفی رفتار سیاسی نظام حاکم بر جمهوری اسلامی همواره به‌گونه‌ای بوده است که کوچکترین بهانه‌ای به دست آنها نداده است.

 

خانکه با انتقاد شدید از سیاست‌های تروریسم‌پرورانه آل سعود در منطقه که باعث شده چهره کریهی از اسلام  نمایش داده شود، خاطر نشان کرد: وقتی عربستان زیرساخت‌های یمن را از بین می‌برد در واقع منشأ تولید تروریسم در منطقه و جهان است و به واقع پیدایش و حیات داعش و دیگر گروه‌های تروریستی منطقه وابسته به حمایت‌های مالی، تسلیحاتی و اطلاعاتی رژیم سعودی، صهیونیسم‌ها و دیگر کشورهای مستبد جهانی است.

 

عربستان یاید اجازه مشارکت کشورهای اسلامی در برگزاری مناسک حج بدهد

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری ‌دریاره مدیریت حج و اینکه مسلمانان جهان فکری در اینباره کنند، اظهار کرد:  مدینه و مکه مکرمه متعلق به عربستان نیست، بلکه متعلق به جهان اسلام است و عربستان میزبانی این اجتماع بزرگ اسلامی را برعهده دارد؛ همه ساله عربستان از این میزبانی منافع مالی و اقتصادی بسیاری را عاید می‌شود ولی متأسفانه تجربه اتفاقات و فجایع این‌چنینی نشان داده است این کشور به هیچ عنوان به تنهایی ظرفیت برگزاری و مدیریت صحیح مناسک معنوی حج را ندارد، لذا جامعه بیش از یک میلیاردی اسلامی حق دارد که راجع ‌به مدیریت برگزاری مناسک حج تصمیم بگیرد و عربستان باید تابع باشد؛ شاید لازم باشد که حج چند دولتی اداره شود و مجمع سران کشورهای اسلامی آن را هدایت کند؛ منتهی باید دقت داشته باشیم که عربستان سابقه طولانی در رشوه دادن و خریدن حکمای کشورها دارد؛ آل سعود در مدیریت پدیده حج ناتوان است و باید این را بپذیرد، لازم است کشورهای کنفرانس اسلامی دور هم جمع شوند و از طریق سازمان ملل و دیگر قدرت‌ها عربستان را مجاب کنند که حج تمتع توسط سایر کشورهای اسلامی مدیریت شود.

 

پیگیری‌های بین‌المللی فاجعه منا باید ادامه یابد

خانکه بر لزوم پیگیری‌های بین‌المللی این فاجعه تأکید کرد و گفت: ایران به عنوان یک کشور برجسته و صاحب تمدن و صاحب سخن باید باز هم با کشورهای اسلامی وارد مذاکره شود؛ در سال گذشته ما طرف جامعه پزشکی کشور نامه‌ای خطاب به بانکی‌مون ارسال کردیم؛ در این نامه با ادبیات علمی و طبق شواهد و اسناد موجود اثبات کردیم که توان مدیریتی در عربستان برای برگزاری مراسماتی در این حد وجود ندارد؛ ما به مجامع علمی کشور نیز پیشنهاد کردیم که تحقیقات قوی و قدرتمندی را روی این قضیه انجلام دهند و مقالات متعددی را تهیه کرده و ابعاد علمی قضیه را  به طورکامل تحلیل کنیم و به گوش افراد تأثیرگذار برسانیم؛ اما تاکنون جوابی از سوی سازمان ملل به ما داده نشده است.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار