خبرهای داغ:
کارشناس امور زنان در گفت‌وگو یی:

برنامه ششم توسعه در راستای «سیاست‌های کلی خانواده» نیست

یک کارشناس امور زنان با اشاره به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه خانواده گفت: هیچ بندی از لایحه احکام برنامه ششم به خانواده اشاره ندارد و این سیاست‌ها در راستای سیاست‌های کلی خانواده نیست که باید این نقاط ضعف برطرف شود.
کد خبر: ۸۷۴۲۴۴۰
|
۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰
خبرگزاری فارس: برنامه ششم توسعه در راستای «سیاست‌های کلی خانواده» نیست


فاطمه قاسمپور در گفت و گو یی: در خصوص سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری چند نکته حائز اهمیت است اول اینکه این سیاست‌ها جامعیت خوبی را در برگرفته است و تمام مسایل حوزه خانواده هم از حیث آسیب‌ها و مسایلی که در حال حاضر خانواده ایرانی با آن درگیر است دیده شده است و هم مسیرهای رسیدن به نقطه مطلوب به خوبی طراحی شده است.

وی ادامه داد: نکته دوم تعریفی است که از خانواده ارائه شده است که بر مبنای آموزه‌های دینی صورت گرفته و این تعریف از خانواده و نقش و تکلیف اعضا باید اجماع همه سیاست‌ها قرار بگیرد و خانواده محوری و برنامه ریزی برای خانواده بر اساس این رویکرد و تعریف از خانواده باشد. سوم اینکه از آنجایی که نسبت خانواده و مسائل‌اش با همه عرصه‌ها اعم از اجتماعی، سیاسی، حقوقی و... در نظر گرفته شده لذا تکلیف برنامه ریزی نتیجه بخشی سیاست‌ها، در گیری همه قوا و در سطح درگیر همه نهادها و ارگان‌های نظام است لذا مسأله خانواده باید وجه همت همه بخش‌های نظام قرار گیرد.

این کارشناس امور زنان تصریح کرد: با ذکر مواردی که عرض شد در ابتدای امر باید ابتدا یک پایش صورت بگیرد که سیاست‌ها و برنامه ریزی‌های دستگاه‌ها دولتی چقدر در راستای تشکیل و تحکیم خانواده است و آسیب‌های تهدید کننده خانواده را مهار می‌کند؟

قاسمپور اظهار داشت: به طور خاص برنامه ششم توسعه چقدر توان عملیاتی کردن این سیاست‌ها را دارد. اگر ضعفی در این زمینه وجود دارد که دارد به طوری که هیچ بندی از لایحه احکام برنامه ششم به خانواده اشاره ندارد، در این خصوص تلاش شود تا رفع نقص برنامه ششم در این زمینه صورت بگیرد. همچنین قوه قضاییه نقص‌های حقوقی - قضایی که مانع پیشبرد این سیاست‌هاست را شناسایی کند و در زمینه رفع آن اقدام کند.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه‌های فرهنگی اعم از حاکمیتی و دولتی هم در این زمینه باید وارد عمل شوند، هم زمینه تشکیل خانواده را مهیا کنند و مشکلات و موانع پیش پای تشکیل خانواده را برطرف کنند هم موانع اقتصادی و هم موانع فرهنگی و هم با یک عملکرد گسترده تمام روش‌هایی که به تحکیم خانواده منجر می‌شد را برنامه‌ریزی و اجرا کنند.

این کارشناس امور زنان افزود: در حقیقت رسیدن به نقطه مطلوب این سیاست‌ها نیازمند عزم جدی حاکمیت و در کنار آن نهادهای مردمی است و جز با حرکت جهادی نمی‌توان امیدوار بود که بشود خانواده را سامان داد.

انتهای پیام/ل

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار