کد خبر: ۸۷۴۲۵۳۸
|
۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، آیین نکوداشت آیت‌الله سید جمال‌الدین دین‌پرور رئیس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه با عنوان «طلوع ماندگار»، گذشته دوشنبه 15 شهریورماه با حضور آیت‌الله دین پرور رئیس بنیاد نهج البلاغه، حجج اسلام هادی عباسی از اساتید حوزه علمیه قم و عبدالله حسینی دبیر جشنواره شعر اشراق، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران، سیدعلی موسوی گرمارودی،  پورمند رئیس فرهنگسرای فردوس و ایرج حسابی فرزند مرحوم دکتر حسابی در محل فرهنگسرای فردوس منطقه 5 تهران برگزار شد.

 

آیت‌الله دین‌پرور در این مراسم نکوداشت گفت: بنده سه گلایه مطرح می‌کنم، نخست اینکه؛ کلمات امام علی‌(ع) است که دل‌ها را به سوی خودش جلب می‌کند و ما وظیفه داریم این صدا را به همدیگر برسانیم. بنیاد نهج‌البلاغه تلاش می‌کند که این صدا در این دنیای پر هیاهو در جان مردم بنشیند.

وی با بیان اینکه بنیاد نهج‌البلاغه از بودجه دولتی استفاده نمی‌کند، اظهار داشت: این بنیاد هیچ وابستگی‌ای به دولت ندارد و به دنبال بودجه هم نیستیم، بلکه در فکر انجام کارهای فرهنگی هستیم و در زمان حاضر انتظار می‌رود بیش از پیش به نهج‌البلاغه توجه شود.

 

رئیس بنیاد نهج‌البلاغه درباره روند پذیرش دانشجو در بنیاد نهج‌البلاغه گفت: ما رشته نهج‌البلاغه را به تصویب وزارت علوم رساندیم و باب این رشته را در مقطع کارشناسی ارشد در همه دانشگاه‌ها باز کردیم و ما به عنوان پژوهشگاه نهج‌البلاغه می‌توانیم دانشجوی مقطع دکتری داشته باشیم و سه سال هم در این مقطع دانشجو گرفتیم اما در سال جاری به ما مجوز ندادند و گفتند که بنیاد نهج‌البلاغه یک مؤسسه خصوصی به‌شمار می‌رود. مسئولان وزارت علوم باید در این باره تجدید‌نظر کنند و امیدوارم صدای ما به آنها برسد.

وی خاطرنشان کرد: ما به دنبال ثبت جهانی عهدنامه مالک اشتر در یونسکو  بودیم و بنده دو مرتبه به پاریس سفر کردم و پاسخ دادند که اول باید ثبت ملی شود و ما بعد از 4-5 سال هنوز نتوانسته‌ایم آن را ثبت ملی کنیم. سوهان قم، ثبت ملی شده اما نهج‌البلاغه نتوانسته ثبت ملی شود. کتابخانه ملی مسئول این کار است، ولی بسیار بی‌توجه است و هر چه پیگیری کردیم ترتیب اثر ندادند.

آیت‌الله دین‌پرور یکی دیگر از گلایه‌هایی را که باید به گوش مسئولان برسد برگزاری مسابقات حفظ نهج‌البلاغه خواند و افزود: در دوره‌های هفتم و هشتم با همکاری آموزش و پرورش در سطح کشور کلمات کوتاه نهج‌البلاغه را در هشت جزوه تهیه کردیم؛ در سطح راهنمایی و دبیرستان و حدود 3-4 میلیون نفر در سطح کشور درگیر بودند. ولی وقتی معاونت پرورشی را از مدارس حذف کردند و به دنبال آن، این حرکت نیز تعطیل شد و ما هرچه تلاش کردیم که مجدداً این مسابقه را به صورت سراسری بگذاریم موفق نشدیم.

* با تأسی به نهج‌البلاغه بتوانیم امیرالمؤمنین امام علی (ع) را از مظلومیت درآوریم

در بخش دیگری از مراسم نکوداشت آیت‌الله دین‌پرور، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران طی سخنانی گفت: نهج‌البلاغه بعد از قرآن کریم بزرگ‌ترین و ارزشمندترین کتابی است که در دنیا می‌توان به آن اشاره کرد و از آن در کارهای اداری، سیاست، شجاعت و جنگ‌آوری بهره گرفت.

چمران درباره تکریم آیت‌الله دین‌پرور گفت: این تجلیل در واقع یک نوع یادآوری است که دیگران و مردم به نهج‌البلاغه روی آورند و امیدوارم با تأسی به نهج‌البلاغه بتوانیم امیرالمؤمنین امام علی (ع) را از مظلومیت درآوریم.

وی با اشاره به بخشی از مناجات برادر شهیدش، مصطفی چمران درباره امام علی‌(ع) گفت: شهید چمران این مناجات را در آخرین روزهای زندگی‌اش نوشته است که به بیان دیدگاه ایشان درباره امام علی(ع) می‌پردازد؛ یا علی یا علی یا علی به تو ظلم کردند، تو را نشناختند، تو تنها ماندی. در کودکی از کارهای تو در نبرد خیبر به وجد می‌آمدم، بزرگتر شدم از ادب تو لذت می‌بردم و بزرگتر شدم سیاست و حکومت و رهبری تو را دیدم و لذت می‌بردم و بزرگتر شدم. و امروز تنهایی تو را می‌بینم که این تنهایی مرا مسحور خودش کرده است و این تنهایی بین من و تو پیوند ناگسستنی ایجاد می‌کند.

* با ولی بودن هنر انسان‌های ولایت‌مدار است

در ادامه حجت‌الاسلام هادی عباسی عضو هیئت علمی بنیاد نهج‌البلاغه گفت: آیت الله دین پرور تلاش کرده در زندگی خود از مدلی استفاده کند که پیامبر(ص) از آن استفاده می‌‌کرده است. 

این استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: پیام بزرگان حوزه‌های علمیه است که مردم راه زندگی خود را مانند بزرگان دین طی کنند، امروز باید زندگی خود را با نهج‌البلاغه همسو کنیم و از سیره علمی و عملی امام علی(ع) بهره‌مند شویم.

وی با تشریح مفهوم «صراط مستقیم»، بیان داشت: صراط مستقیم همان راه ولی زمان است، اصولاً با ولی بودن هنر انسان‌های ولایت‌مدار است، رمز ماندگاری فردی مانند آیت‌الله دین پرور نیز در این است که خود را با سیره امام علی(ع) منطبق کرده است.

عباسی افزود: امروز کشور ما نیز علوی است، زیرا از فردی در مقام رهبری امت بهره می‌گیرد که هم‌نام حضرت علی(ع) و هم به حکومت علوی اعتقاد دارد.

* آیت‌الله دین‌پرور علاوه بر سرمایه انسانی، سرمایه‌های ساختاری هم ایجاد کرد

مسجد جامعی نیز درباره شخصیت آیت‎‌الله دین‌پرور عنوان کرد: ایشان جزو سرمایه‌های دانشی کشور به‌شمار می‌آید؛ مراد از سرمایه دانشی آن نیست که وی دانشمند است و این وجه قطعاً وجود دارد، بلکه، مقصود این است که ساختارهای دانشی هم در کشور ایجاد کرده است. به معنای دیگر، علاوه بر سرمایه انسانی، سرمایه‌های ساختاری هم ایجاد کرد.

عضو شورای شهر تهران اظهار گفت: آیت‌الله دین‌پرور از شاگردان آیت‌الله بروجردی است و شاگردان آیت‌الله بروجردی همگی در حوزه علمیه قم از وجاهت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند و این وجه علمی آیت‌الله دین‌پرور است.

وی تصریح کرد: برای افزایش سرمایه دانشی صرف شخصیت علمی داشتن کفایت نمی‌کند، بلکه توانمندی برای ایجاد ساختار علمی، پژوهشی یکی از لوازم آن است که در وجود آیت‌الله دین‌پرور می‌بینیم.

ارسال نظرات