رهبر معظم انقلاب:

موانع فرهنگی بخش قابل توجه مشکلات ازدواج جوانان

در اسلام تشريفات ازدواج ساده است، البته جشن و سرور و اين‌ها عيبي ندارد، هركس هر مقداري كه مايل است، اما اين‌ها جزو دين و تشريفات رسمي و ديني ازدواج نيست.
کد خبر: ۸۷۴۳۰۰۹
|
۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج؛ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی‌ها و مناسبت‌های مختلف به آسیب‌شناسی مشکلات فراروی جوانان برای ازدواج پرداخته‌اند.

ایشان معتقدند موانع «فرهنگی»، بخش قابل توجهی از این مشکل اجتماعی را به خود اختصاص داده است و جوانان، خانواده‌ها و مسئولان مربوط باید در جهت رفع این موانع تلاش کنند.

ساده زيستي و ميانه‌روي

زندگي‌را ساده برداريد، البته ما خيلي هم اهل زهد و تقوا نيستيم. خيال نكنيد. آن سادگي كه ما مي‌گوييم آن سادگي زُهّاد و عُبّاد نيست. سادگي به نسبت اين كارهايي است كه مردمِ امروز مي‌كنند و الا نه، سادگي ما را اگر آن مردان خدا بيايند نگاه كنند شايد هزار تا ايراد هم به آنچه كه ما سادگي مي‌دانيم بگيرند.
خطبه عقد 74/05/11
 
سادگی را از مراسم عروسي آغاز كنيد

در همه‌ي امور زندگي‌تان سادگي را رعايت كنيد. اولش هم از همين مراسم ازدواج است، از اينجا شروع مي‌شود. اگر ساده برگزار كرديد قدم بعدي‌اش هم مي‌شود ساده و الا شما كه رفتيد آن مجلس كذاييِ مثل اعيان و اشراف‌هاي طاغوت را درست كرديد، بعد ديگر نمي‌توانيد برويد توي خانه‌ي كوچكي مثلا با وسايل مختصري زندگي كنيد. اين جور نمي‌شود ديگر. چون خراب شده و از دست رفته است. از اول، زندگي را پايه‌اش را براساس سادگي و ساده‌زيستي بگذاريد تا زندگي بر خودتان، بر كسانتان و بر مردم جامعه ان‌شالله آسان شود.
خطبه عقد 74/06/13
 
تشريفات ساده‌ي ازدواج اسلامي

شما اگر نگاه كنيد به تشريفات ازدواج در ميان اقوام مختلف، خواهيد ديد در اسلام تشريفات ازدواج ساده است. البته جشن و سرور و اين‌ها عيبي ندارد، هركس هر مقداري كه مايل است، اما اين‌ها جزو دين و تشريفات رسمي و ديني ازدواج نيست. هر كس خواست مي‌تواند انجام دهد، هركس نخواست، نه. اينكه حتما بايد بروند در يك معبدي و زانو بزنند جلوي كسي و چه بكنند و مراسمي كه در جاهاي ديگر وجود دارد، در اسلام نيست. در اسلام، يك صيغه‌اي است شرعي كه بايد خوانده شود. الته در اسلام براي معاملات گوناگون، معاملاتي كه اهميتش كمتر از ازدواج است، شاهد مي‌گيرند ... حالا هم كه مقررات ثبت است و درج در محاكم. مراكز ثبت رسمي است و هيچ تشريفاتي ندارد؛ مي‌توانند خيلي راحت و بدون تشريفات اين ازدواج را انجام دهند.

خطبه عقد 79/06/28
 
چشم و هم چشمي و معضل جهيزيّه

خانواده ها روي چشم و هم چشمي، جهيزيّه را براي خودشان يك معضل مي‌كنند. بعد كه اين معضل را خودشان به يك نحوي تحمّل كردند، تازه نوبت ديگران است كه رنج اين معضل را ببرند. براي خاطر اين كه وقتي شما درجهيزيّه دخترتان اين همه وسايل درست كرديد، بعد كساني كه ديدند، تكليف آنها چيست؟ اين چشم و خم چشمي‌ها آخر به كجا خواهد رسيد؟ اين همان مشكلاتي است كه درست خواهد شد. اسلام مي‌خواهد اين‌ها نباشد.
خطبه عقد 73/03/16 
 
جهيزيه بهترين عروس عالم

شما نگاه كنيد به دختر پيغمبر اكرم صلي الله عليه و اله بهترين دخترهاي عالم ، فاطمه زهرا عليها السلام بود. بهترين زن‌هاي اوّلين و آخـرين، فاطمه زهرا عليها السلام بود. هرگـز دختري به آن خوبي، به آن شرافت و به آن عظمت نيامده است همه‌ي زن‌هاي عالم از اوّل تا آخر در مقابل او مثل خدمتكارهايي هستند‌. مثل ذرّاتي هستند در مقابل خورشيد جهان افروز. شوهرش هم امير المؤمنين عليه السلام، بهترين مردان عالم. اگرچه هم? فضائل و مكارم‌شان را جمع كنيم. همه مردان عالم به يك ناخن او هم نمي رسند؛ اين دو مظهر عظمت، مظهر زيبايي و فضيلت، با هم ديگر ازدواج كردند.

جهيزيّه شان همان چند قلم ارزان قيمتي بود كه در كتاب ها نوشته اند. ضبط كرده اند: يك تكّه حصير، يك تكّه ليف خرما، يك دست رختخواب و يك دستاس، يك كوزه، يك كـاسه. همه‌اش را اگر چنانچه به پول امــروز روي همديگر بگذارند، معلوم نيست كه چند هزار تومان بيشتر بشود.

همان مهريّه را از امير المؤمنين عليه السلام گرفتند و پولش را دادند جهيزيه مختصري را فراهم كردند و بردند خانه شوهر. حالا ما نمي‌گوييم دخترهاي ما مثل فاطمه زهرا عليها السلام جهيزيّه بگيرند. نه دخترهاي ما مثل فاطمه زهرا هستند و نه خود ما ها مثل پدر ايشان هستيم و نه پسرهاي ما مثل امير المؤمنان عليه السلام شوهر فاطمه زهرايند. ما كجا آنها كجا؟! از زمين تا آسمان با هم فرق داريم، اما معلوم مي‌شود راه، آن راه است.
جهت، آن جهت است. جهيزيّه را مختصر بگيريد. به اين و آن نگاه نكنيد، خرج زيادي نكنيد. كار را براي انسان كه ندارند مشكل نكنيد .

 خطبه عقد72/01/05
 
گفتنی است؛ در راستای منویات رهبری بسیج استان البرز در سال جاری به مناسبت سالروز اردواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س)، مراسم جشن ازدواج یک زوج بسیجی را در پارک ایران زمین برگزار کرد تا این کار مروج ازدواج ساده و اسلامی در بین جوانان باشد و بتوانند با کنار گذاشتن تشریفات و پایبندی به اصلول اصلی زندگی مشترگ، زندگی عاری از دغدغه های روزمره زوج های جوان را آغاز کنند و الگویی برای جوانان باشد.
 
 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار