در سومين شب جشنواره فولكلور البرزنشينان؛
مدير كل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان سمنان گفت: مراسم آئيني استانهاي سمنان و مازندران از برنامه هاي امشب (يكشنبه) جشنواره فولكلور البرزنشينان است.
کد خبر: ۸۷۴۳۰۲۱
|
۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶
به گزارش خبرگزاری بسیج از سمنان،حسين خواجه بيدختي در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: اجراي مراسم آئيني الله‌خواني شهرستان آرادان، اجراي گروه سنتي استان مازندران و اجراي گروه موسيقي سنتي قومس از برنامه هاي شب سوم اين جشنواره است.

وي گفت: گراميداشت روز عرفه با پخش دعاي عرفه و نورافشاني، برگزاري جشنواره عرق نعنا توسط انجمن حافظان ميراث فرهنگي سمنان و برگزاري مسابقه فرهنگي از ديگر برنامه‌هاي امشب است.

وي با اشاره به استقبال چشمگير مردم از ويژه برنامه‌هاي جشنواره فولكلور البرزنشينان و نمايشگاه اين جشنواره گفت: اجراي مراسم آئيني چوب بازي حسن آباد سمنان، كتولي خواني استان مازندران و مراسم آئيني روستاي افتر سرخه از ديگر برنامه هاي شب گذشته بود.

بيدختي با بيان اينكه در تمام شبهاي برگزاري جشنواره، مسابقه فرهنگي برگزار مي‌شود، افزود: هر شب به حداقل 10 نفر از شركت كنندگان، جوايز نفيسي از جمله صنايع دستي، تبلت، تلفن همراه و .... اهدا مي‌شود.

 استانهای گيلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالي، خراسان رضوي، البرز، قزوين، زنجان و سمنان به ارائه صنايع دستي و سوغات منطقه خود در این نمايشگاه می پردازند.

غرفه‌هاي صنايع دستي همه روزه تا بيست و چهارم شهريور ماه از ساعت 18 تا 23 در محل پارك شهروندي پارك سيمرغ سمنان به روي علاقمندان گشوده است.

استان سمنان در نوار جنوبي رشته كوههاي البرز قرار دارد. اين استان خاستگاه فرهنگ‌ها و آداب و رسوم كهني است كه شماري از اين آئين‌ها به يادگار مانده اند، بر اين اساس تا كنون 61 اثر معنوي استان سمنان در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.

فولکلور يا فرهنگ عامّه میراث قومی و معنوی یک ملت است. فولکلور هر منطقه مجموعه ای از رفتارها، گفتارها ، پوشش ها ، آداب و رسوم و عاداتی است که افراد آن منطقه، آنها را از گذشتگان و نیاکان خود به ارث برده اند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها