خبرهای داغ:
موضوع دوچرخه سواری بانوان آن هم برای حمایت از محیط زیست شاید جدیدترین طراحی دولت برای جنجال باشد؛ جنجالی که معاون روحانی برای کلید زدن آن حتی نظر فقهی رهبر انقلاب را نیز تحریف کرده است.
کد خبر: ۸۷۴۳۰۲۶
|
۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸
در نگاه اول هیچ چیز مشکوکی دیده نمی شود؛ قرار است هر سه شنبه مردم خودروهایشان را کنار بگذارند و با دوچرخه به سرکار بروند و با این کار به حفظ محیط زیست کمک کنند.

حدود زمستان سال گذشته بود که استارت این طرح از یک شهر شلوغ کشور زده شد و کم کم به دیگر شهرها به ویژه پایتخت رسید؛ اجرای این طرح در تهران، هم می توانست تبلیغ موثری برای آن باشد و هم برخی ابعاد جانبی آن‌را بیشتر روشن کند.

اواخر مرداد ماه گذشته خیابان های اطراف پارک لاله و بلوار کشاورز شاهد اجرای طرح «سه شنبه ها بدون خودرو» بود؛ کارناوالی از زنان دوچرخه سوار نیز به عنوان جزئی از این کمپین و ظاهرا خودجوش شرکت داشتند و مسیر پیش بینی شده را رکاب زدند.

این همان بخش از طرح است که می توان آنرا جنجالی ترین بخش آن خواند؛ حاشیه هایی که در چند شهر زمزمه هایش به گوش رسیده بود ولی حالا دوچرخه سواری گروهی زنان در تهران حساسیت ها را بالاتر بوده می برد.

با اینکه سابقه حاشیه های دوچرخه سواری بانوان این روزها 20 سالگی خود را طی می کند اما تاکید دوباره بر اجرای این طرح، رنگ و بوی قابل تامل تری پیدا کرده؛ این روزها در جلوی دوچرخه هوادارن این کمپین یک شعار نوشته شده است؛ «دوچرخه سواری بانوان هم قانونی و شرعی است»

سه شنبه ها بدون خودرو حالا درگیر حاشیه هایی شده که انگار عده ای می خواهند پررنگ تر از متن باشد؛ برخی معتقدند اینبار عده ای می خواهند در کنار این طرح، یک جنجال قدیمی را با رنگ و بوی قانونی و شرعی دوباره زنده کنند.

همه می خواهند بدانند چه کسانی در پشت پرده منحرف کردن یک طرح مفید برای حفظ محیط زیست هستند؟؛ آیا آنها می خواهند در کنار این طرح به اهدافی جز حفظ محیط زیست برسند؟

«سه شنبه ها بدون خودرو» یا زنده کردن طرح جنجالی؟!/ ردپای سفارت های خارجی

کمپین سه شنبه ها بدون خودرو یک طرح خودجوش است که از زمستان سال گذشته از شهر اراک به عنوان یکی از آلوده ترین شهرهای کشور آغاز شد؛ این مطلب را مدیرکل مدیر کل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست اردیبهشت ماه امسال به رسانه ها اعلام کرد.

بنابر گفته این مقام مسئول، وزارت ورزش و جوانان و شهرداری تهران نیز از این طرح حمایت کرده و با کاهش استفاده از خودرو برای کارمندان خود این کمپین را یاری داده اند؛ حمایت هایی که البته هیچ کدام از این دو نهاد را به عنوان متولی آن معرفی نمی کند و این دستگاه ها مانند دیگر ادارات و دستگاه های دولتی تنها از این کمپین حمایت کرده اند.

اواخر مرداد ماه اما اتفاقی جنجالی برای این طرح رخ داد؛ کارناوال دوچرخه سواری بانوان که مسیر بلوار کشاورز را طی می کرد یک سرگروه خاص داشت؛ همسر سفیر سوئد نیز به جمع بانوانی پیوسته بود که پوشش آنها از دید برخی چندان متناسب با عفت عمومی نبود.

حضور همسر سفیر کشور سوئد در این کارناوال و حمایت وی از دوچرخه سواری بانوان، یکی از نقاط تاریکی است که سوالات فراوانی را در برابر متولیان نه چندان مشخص کمپین سه شنبه ها بدون خودرو قرار می دهد.

شعار نسب شده بر روی دوچرخه های بانوان در این کارناوال نکته قابل توجه دیگری بود که حساسیت ها را بیشتر می کرد؛ شعار «دوچرخه سواری بانوان قانونی و شرعی است» حکایت از یک برنامه ریزی قبلی برای عادی کردن دوچرخه سواری بانوان در سطح معابر عمومی داشت.

موافقان این شعار می گویند چون قانون منعی برای دوچرخه سوار بانوان قائل نشده، مانند دیگر مواردی که منعی در قانون ندارند، به عنوان یک مساله قانونی قابلیت اجرا دارد و کسی نمی تواند از آن جلوگیری کند؛ در دیگر سوی منتقدان معتقدند هر مساله ای که قانون درباره آن به عنوان یک عمل نامتعارف سکوت کرده، نمی تواند قابلیت اجرایی داشته باشد، مساله ای که پیرامون حضور بانوان در ورزشگاه ها نیز صدق می کند.

حاشیه ها اما به اینجا ختم نشد و تنها چند روز پس از این دوچرخه سواری گروهی بانوان، سرنخ های طراحی شعار خاص بر روی دوچرخه های مذکور مشخص شد.

وقتی معاون روحانی فتوای رهبری را تحریف می‌کند

6 شهریور ماه توئیت یکی از معاونان رئیس جمهور بخش مهمی از پروژه ایجاد جنجال را افشا کرد. شهیندخت مولاوردی که از حزب منحله مشارکت به معاونت زنان و امور خانواده حسن روحانی رسیده است در توئیت خود ادعا کرد که دفتر مقام معظم رهبری اعلام کرده است که «دوچرخه سواری زنان با رعایت نکات شرعی جایز است»

انتشار این نظر فقهی ادعایی از سوی مولاوردی و انتساب آن به عنوان نظر مقام معظم رهبری پیرامون دوچرخه سواری بانوان وقتی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد که به نظر رسمی و کتبی مقام معظم رهبری پیرامون دوچرخه سواری بانوان مراجعه می شود.

 

مقام معظم رهبری در پاسخ به استفتایی پیرامون دوچرخه سواری بانوان فرموده اند: «دوچرخه‌سواری بانوان در مجامع عمومی و در منظر نامحرم، غالبا موجب جلب نظر مردان و در معرض فتنه و به فساد کشیده شدن اجتماع و منافی با عفت بانوان است و لازم است ترک شود و در صورتی که در منظر نامحرم نباشد اشکال ندارد.»

رهبر معظم انقلاب در پاسخ خود تاکید داشته اند که دوچرخه سواری بانوان اگر در منظر نامحرم نباشد اشکال ندارد و صریحا گفته اند که این اقدام در مجامع عمومی و مقابل نامحرمان، باید ترک شود؛ اما معاون رئیس جمهور در اقدامی قابل تأمل تلاش کرده است با تقطیع نظر فقهی رهبر معظم انقلاب ایشان را موافق دوچرخه سواری بانوان در مجامع عمومی نشان دهد.

 

با کنار هم قرار دادن طراحی شعاری خاص برای دوچرخه سواران زن در تهران، توئیت مولاوردی و تحریف فتوای رهبر انقلاب و همچنین حضور شخصیت هایی نظیر همسر سفیر یک کشور خارجی در کارناوال دوچرخه سواری، می توان به این نتیجه رسید که حداقل بخشی از دولت در تدارک جنجالی تازه در سطح جامعه است؛ جنجالی که برخی معتقدند موضوع برگزاری کنسرت در مشهد یکی از نزدیک ترین نمونه های مشابه آن برای فرار از پاسخگویی در مسائل حساس تر کشور است.

در این میان شهیندخت مولاوردی معاون زنان و امور خانواده رئیس جمهور یکی از چهره هایی است که ضمن پاسخگویی پیرامون تحریف فتوای رهبر انقلاب، می تواند به سوالات زیادی درباره اهداف پررنگ کردن بخش دوچرخه سواری بانوان در طرح سه شنبه ها بدون خودرو، پاسخ دهد.

ارسال نظرات