رئیس انجمن علمی لیزر پزشکی ایران:

درمان ام اس با استفاده از لیزر/ لیزر در بیمارانی که دچار ضعف عضلانی یا عصبی هستند مؤثر است

رئیس انجمن علمی لیزر پزشکی ایران گفت: امروزه لیزر می‌تواند برای بازتوانی عضلات و سیستم عضلانی استخوانی در بیماری‌هایی که دچار ضعف عضلانی یا عصبی می‌شوند مثل بیماری‌هایی مانند ام اس مشکل‌گشا باشد.
کد خبر: ۸۷۴۳۰۶۱
|
۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، رضا فکرآزاد، رئیس انجمن علمی لیزر پزشکی ایران با بیان اینکه لیزرتراپی به دلیل اینکه نو بودن در بیماری‌های جدید بیشتر در غالب تحقیقات قرار دارد، گفت: امروزه لیزرهای کم‌توان در سه فیلد اساسی کنترل درد، بهبود زخم‌ها در نقاط مختلف پوست، استخوان، عضله و برطرف کردن التهاب در آسیب‌های دیسک‌های مفصلی یا مشکلات مزمن در این نواحی به بدن کمک می‌کند.

 

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی افزود: برای کنترل درد استفاده از لیزرتراپی نه تنها برای سرو گردن بلکه در همه نقاط بدن کاربرد دارد و می‌توان برای ورزشکارانی که دچار آسیب شده‌اند یا کسانی که دچار کیست‌های مزمن و زانو درد هستند استفاده شود.

 

رئیس مرکز تحقیقات لیزر پزشکی ایران ضمن اشاره به اینکه لیزرتراپی یکی از فاکتورهایی است که برای فیزیوتراپی استفاده می‌شود بیان کرد: همچنین در درمان توانبخشی و در پزشکی ورزشی برای بازتوانی تاندوم‌ها و عضلات نیز از لیزرتراپی استفاده می‌شود.

 

این جراح و متخصص بیماری‌های لثه ادامه داد: امروزه لیزر می‌تواند برای بازتوانی عضلات و سیستم عضلانی استخوانی در بیماری‌هایی که دچار ضعف عضلانی یا عصبی می‌شوند مثل بیماری‌هایی مانند ام اس مشکل‌گشا باشد.

 

فکرآزاد، گفت: همچنین در بهبود اثرات متابولیک در زخم‌هایی مانند زخم بستر، بیماران دیابتی و قطع یکی از اعضاء می‌توان با روش‌های مختلفی مثل لیزرهای موضعی یا لیزرهای داخل رگی که در حال حاضر استفاده می‌شوند به این بیماران کمک کرد.

 

وی تصریح کرد: البته نمی‌توان گفت لیزر باعث می‌شود تمامی این افراد بهبود ‌یابند اما لیزر در عین حال که می‌توان درصدی از درد را کاهش دهد کمک می‌کند تا درمان بیماری زودتر و زخم‌ها سریعتر بهبود یابند.

 

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: لیزر در ترمیم زخم بیمارانی که ساعت‌ها در آی سی یو بستری بوده یا به دلیل قطع نخاع مدت‌ها نمی‌توانند راه بروند که معمولاً دچار زخم بستر بسیار سخت و طاقت‌فرسایی می‌شوند مانند جانبازان گرانقدر مؤثر است.

 

رئیس مرکز تحقیقات لیزر پزشکی ایران با بیان اینکه از دیگر کاربردهای لیزر در سکته‌های مغزی است گفت: در این مواقع لیزر به صورت کلاه‌کاسکت موتورسواران در ناحیه سر بیمار قرار می‌گیرد که داشتن سرعت در رسیدگی به این نوع آسیب عصبی مغز از نکات مهم تلقی می‌شود.

 

این جراح و متخصص بیماری‌های لثه اظهار کرد: این موضوع در دانشگاه هاروارد بر روی 135 بیمار که دچار سکته مغزی شده بودند استفاده شد و گروهی که لیزر با سر آنان برخورد کرده بود در مقایسه با گروه دیگر نتایج بهتری داشت و از تخریب بیش از اندازه ناحیه مغز به دلیل نرسیدن اکسیژن جلوگیری کردند.

 

ارسال نظرات