«جهانی» با خوشه‌های طلایی «کشوری» شد

مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بیله‌سوار به عنوان مدیریت نمونه جهاد کشاورزی در سطح کشور انتخاب شد.
کد خبر: ۸۷۴۳۷۶۰
|
۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از بیله سوار به نقل از صبح مغان، ربعلی جهانی در نشست با تولیدکنندگان بخش کشاورزی با اشاره به انتخاب بیله‌سوار به عنوان مدیریت نمونه جهاد کشاورزی در سطح کشور اظهار کرد: شهرستان بیله‌سوار به شهرستان خوشه‌های طلایی گندم معروف است که در شمال استان اردبیل واقع شده است.

وی گفت: این شهرستان دارای 120 هزار هکتار زمین زراعی آبی و دیم است که نقش مهمی در میزان تولید گندم استان دارد.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان بیله‌سوار گفت: ما در بخش تولید محصولات کشاورزی از ایده‌های نو و پدیده‌های جدید علمی و انتقال آخرین یافته‌های پژوهشی بخش غلات غافل نشدیم.

جهانی ادامه داد: در سال جاری سطح زیر کشت در منطقه 85 هزار هکتار است.

وی در خصوص دلایل موفقیت در تولید گندم این شهرستان افزود: همکاران ما در اداره ترویج کشاورزی با هدف بالا بردن سطح اطلاعات و آگاهی‌های فنی و تخصصی کشاورزان زحمات زیادی را متحمل شدند.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان بیله‌سوار یادآور شد: اشاعه، توزیع و ارائه ایده‌های نو و پدیده‌های جدید علمی و انتقال آخرین یافته‌های تحقیقاتی بخش غلات محققان استان به زارعان در سرلوحه وظایف اصلی و کلیدی این مدیریت قرار گرفته است.

جهانی تصریح کرد: کشاورزان با به کار بردن آخرین یافته‌های محققان در خصوص استفاده مناسب از بذور اصلاح شده، ضد عفونی شده، مبارزه اصولی و صحیح با علف‌های هرز و مدیریت مصرف آب و همچنین رعایت نکات فنی در برداشت غلات سعی کردند میزان ریزش و افت را به حداقل برسانند مجموعه این اقدامات موجب شد تا این شهرستان در زمینه تولید گندم پاک و یکدست با تولید بالا مقام اول را بدست آورد.

وی بیان کرد: همکاران ما در این مدیریت به طور مستمر و مداوم کشاورزان را به استفاده مناسب از ادوات دنباله بند کشاورزی و عملیات خاکورزی مناسب تشویق و ترغیب می‌کنند و در کلیه مراحل کاشت، داشت و برداشت دوش به دوش کشاورزان در مزارع حضور دارند.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان بیله‌سوار در خصوص دیگر عوامل موفقیت این مدیریت در تولید قابل توجه گندم در منطقه اظهار کرد: سعی و اهتمام ما در این مدیریت همواره این است که ضریب مکانیزاسیون را در منطقه بالا ببریم به همین خاطر با هماهنگی و تعاملی که با بانک کشاورزی داریم همواره سعی می‌کنیم کشاورزان را به خرید ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی از خط اعتباری مکانیزاسیون تشویق وترغیب کنیم.

جهانی گفت: هماهنگی‌هایی هم که با کشاورزان داریم تراکتورها و کمباین‌هایی را که از رده خارج هستند و عمر مفید خود را کرده‌اند در مزارع بکار نمی‌گیریم.

وی عنوان کرد: به گونه‌ای که در هنگام برداشت اجازه نمی‌دهیم هیچ کمباینی بدون معاینه فنی اقدام به برداشت خوشه‌های طلایی گندم کند.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان بیله‌سوار افزود: نظام نوین ترویج کشاورزی با قدرت و حساسیت خاصی در منطقه اجرا می‌شود هر یک از کارشناسان زراعت و ترویج و حفظ نباتات این مدیریت نظارت دقیقی بر عرصه‌ای که برای نظارت بر آن برایشان تعیین شده است.

جهانی ادامه داد: سعی و اهتمام و رویکرد کلی تولیدکنندگان بر این است که با حداقل امکانات و به کار بستن علم بهره‌وری از ثروت ملی آب و خاک بتوانند نقش موثر و پویایی در شکوفایی کشاورزی منطقه داشته باشند.

وی با قدردانی از زحمات رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود : سعی و اهتمام ما بر این اصل استوار است که مدیریت مزرعه، رعایت نکات فنی در کاشت، داشت، برداشت و عملیات خاکورزی مناسب و دیگر نکات فنی را دیگر محصولات منطقه نیز همچون سویا ، سورگوم، ذرت و حبوبات نیز به کار گیریم.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان بیله‌سوار اظهار کرد: امیدواریم با استفاده حداکثری از توان علمی و عملی کارشناسان و کشاورزان بتوانیم زمینه‌های رشد و شکوفایی کشاورزی را در این نقطه مرزی فراهم کنیم.

ارسال نظرات