گزارش «بسیج» از ونزوئلاهراسی در سایت مدعی اصولگرایی!

تفاوت 180 درجه ای مواضع "الف" با احمد توکلی در موضوع آمریکای لاتین / حلقه زنجیره ای ها کاملتر می شود؟

همسویی سایت «الف» با رسانه های زنجیره ای در موضوع «ونزوئلاهراسی» درحالی صورت می گیرد که این سیاست در تضاد و تقابل آشکار با مواضع بین المللی شخص دکتر احمد توکلی است.
کد خبر: ۸۷۴۳۷۷۸
|
۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۰
سرویس سیاسی خبرگزاری بسیج - همگان بیاد دارند که ونزوئلای زمان چاوز از جمله اصلی ترین متحدین جمهوری اسلامی طی دوران 8 ساله دولت مهرورزی محسوب می شد و نقشی غیرقابل انکار در افزایش حیطه نفوذ ایران در منطقه مهم آمریکای جنوبی ایفا می نمود. این مناسبات حسنه و دو سر برد میان ایران و ونزوئلا اما تا پایان عمر هوگو چاوز که همزمان با پایان زمامداری دولت دهم بود نیز ادامه داشت اما پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، روابط دوجانبه به مرور زمان به سردی گرایید.

ناگفته پیداست که دولت خوشبین به غرب یازدهم که تمام تمرکز خود را معطوف به سرانجام رساندن پرونده هسته ای کرد، مجبور بود که برای به دست آوردن دل یانکی ها، حداقل در ظاهر هم که شده، قید روابط دوستانه با کشورهای ضدامپریالیسم من الجمله ونزوئلا را بزند! 
در سوی دیگر قضیه اما پس از مرگ هوگو چاوز، زمام امور جمهوری ونزوئلا به دست نیکلاس مادورو، معاون چاوز افتاد و باعث شد تا کماکان ونزوئلا در لیست کشورهای ضدآمریکایی باقی بماند. همزمان اما ایالات متحده با همدستی برخی کشورهای عضو اوپک همچون عربستان، سیاست انقباضی شدیدی را درقبال قیمت جهانی نفت در پیش گرفت تا بدین ترتیب بسیاری از کشورهای ضدآمریکایی و مسلمان در خاورمیانه و همچنین دولت های ضد امپریالیسم در آمریکایی جنوبی که عمده اتکایشان به درآمدهای نفتی بود را زمین گیر کند.

در این میان ونزوئلا، به دلیل جو ناهمگون و متشنج سیاسی اما متحمل بیشترین آسیب ها از جانب سقوط آزاد قیمت نفت شد و تورمی سرسام آور و فشار اقتصادی شدیدی را تجربه کرد. همزمان با تنش های اقتصادی در ونزوئلا نیز یانکی ها بیکار نمانند و با از سرگیری روابط پس از بیش از نیم قرن تیرگی با کوبای کاسترو، تمامی منافذ احتمالی را بر ونزوئلا برای خروج از بحران اقتصادی بستند و با قدرت تمام به بایکوت و تحریم اقتصادی این دولت ضدآمریکایی، ادامه دادند.

در داخل ایران اما دولتمردان اعتدالی، بی توجه به خدمات بی نظیر ونزوئلا در قبال جمهوری اسلامی، از پاس گل همبازی آمریکایی نهایت سوء استفاده را نمودند و بجای حمایت از پایداری و ایستادگی تحسین برانگیز مردم و دولت ضدامپریالیستی ونزوئلا، ایرانیان را از دچار شدن به سرنوشت این کشور سابقاً دوست و برادر می ترساندند!

بیم دهی و انذار اعتدالیون از رقم خوردن سرنوشتی مشابه ونزوئلای مادورو برای ایرانیان در صورت عدم انعقاد برجام، درحالی صورت می گرفت که هدف از خسارت محض برجام، ظاهراً گشایش اقتصادی و رفع بیکاری و لغو بالمره تحریم ها بود، که با بدعهدی طرف آمریکایی و محقق نشدن اهداف بدیهی آن، به «دور کردن سایه جنگ از کشور» و «ونزوئلا نشدن ایران» تقلیل پیدا کرد!

همزمان اما بسیاری از رسانه های تجدیدنظرطلب و زنجیره ای داخل کشور، با ذوق زدگی مضاعف، به این فرضیه سراسر غلط احتمال ونزوئلاسیون شدن شرایط اقتصادی ایران ضریب می دهند و اخبار بعضاً دروغین از وضعیت اقتصادی ونزوئلا را به نحو اغراق آمیزی پوشش می دهند!

اگرچه رسانه ها و روزنامه های زنجیره ای بر طبق عادت مألوفشان به دروغ پردازی درباره وضعیت ونزوئلا می پرداختند و کماکان نیز می پردازند اما در این میان مساله غیر قابل انتظار آن است که سایت مدعی اصولگرایی «الف» نزدیک به احمد توکلی، اخیراً پرچمدار ضدیت با ونزوئلا یا به عبارت بهتر «ونزوئلاهراسی» در میان رسانه های اصولگرا شده است!

تفاوت 180 درجه ای مواضع

«روزگار سیاه جانشینان مرحوم چاوز»؛ «دولت ونزوئلا مانع رفتن به اجلاس جنبش عدم تعهد می‌شود»؛ «سفر به ونزوئلا و تسویه‌ حساب‌های تجاری»؛ «کمپین میلیونی علیه میراث چاوز»؛ «روزهای کاری در ونزوئلا ۲ روز شد»؛ «رییس جمهوری ونزوئلا در مسیر عزل قرار گرفت»؛ «قحطی نفت در ونزوئلا»؛ «بحران غذا در ونزوئلا به مدارس رسید»؛ «روایت قیمت های سرسام آور در ونزوئلا»؛ «ونزوئلا در آستانه ورشکستگی کامل»؛ و... تنها بخشی از تیترهای این رسانه به ظاهر اصولگراست که در مدت کوتاهی علیه دولت و مردم ونزوئلا مخابره شده است!

همسویی سایت «الف» با رسانه های زنجیره ای در موضوع «ونزوئلاهراسی» درحالی صورت می گیرد که این سیاست در تضاد و تقابل آشکار با مواضع بین المللی شخص دکتر احمد توکلی است؛ چراکه نامبرده همواره با نقد سیاست خارجی دولت اصلاحات در عدم برقراری ارتباط با کشورهای حوزه دریای کارائیب و آمریکای جنوبی، یکی از محسنات سیاست خارجی دولت مهرورزی را تمرکز بر گسترش مناسبات با کشورهای جنوبی قاره آمریکا می دانستند.

تفاوت فاحش و 180 درجه ای میان مواضع احمد توکلی و مدیرمسئول سایت «الف»، این ظن را به یقین نزدیک می کند که این رسانه فاقد وحدت رویه در اتخاذ رویکرد واحد بوده چراکه مواضع در پیش گرفته شده آن با رسالت تعریفی این رسانه، در تناقض آشکار است!

جدای از تطابق نعل بالنعل مواضع سایت «الف» با رسانه های زنجیره ای و اصلاح طلب در قضیه ونزوئلا، چندی است انتقادات از مدیرمسئول تازه از راه رسیده این سایت اوج گرفته است. شنیده ها حکایت از آن دارد که مدیرمسئول جدید – که پیشتر در روزنامه جام جم نیز مسئولیت داشته است – با دعوت بکار از خبرنگاران معلوم الحال و حاشیه دار و ایضاً خواستن عذر بسیاری از خبرنگاران ارزشی و حزب اللهی به شکلی کاملاً زیرپوستی درحال تغییر رویکرد و رویه این سایت سابقاً ارزشی و عدالتخواه است!

در پایان امید آن می رود تا مسئولان و دستاندرکاران این سایت، با علاج واقعه پیش از وقوع، مانع از اضافه شدن دانه ای دیگر به رشته رسانه های زنجیره ای شده و هرچه سریع تر خط مشی و رویه این سایت را به روال سابق بازگردانند. 
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار