معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: نگرانی ما در fatf از بُعد نظامی نیست، بحث نظامی کوچکترین دغدغه ما در این قرارداد است بلکه نگرانی و حرفمان این است که استقلال، عزت و امنیت کشور نباید خدشه دار شود.
کد خبر: ۸۷۴۴۲۱۲
|
۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۴

سردار رسول سنایی راد در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری بسیج از گیلان، با اشاره به قرارداد fatf اظهار کرد: امروز چون برخی وعده پذیرش FATFرا داده اند، به نوعی دنبال توجیه اقدام انجام شده خودشان هستند. آنها این تصور را القا می کنند که هیچ هزینه ای برای ما ندارد و فایده آن این است که ما می توانیم مبادلات بانکی خود را برقرار کنیم.

معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه قرارداد مذکور گویا به شرط تبدیل شده است و ما باید پاسخگوی شروط آنان باشیم، گفت: بنده جزء کسانی هستم که عنوان کاپیتولاسیون را برای این قرارداد اطلاق نمی کنم اما واقعیت این است که پذیرش آن با استقلال و امنیت ما مغایرت دارد زیرا در واقع ما باید به کسانی اجازه پایش دهیم که هیچ اطمینانی نداریم این اطلاعات را کجا به کار خواهند گرفت.

وی با اشاره به اینکه همه کشورها و نظامهای سیاسی عرصه هایی دارند که به راحتی در معرض دید بیگانگان قرار نمی دهند، خاطرنشان کرد: امروزه قدرت فقط به توپ و تانک و تفنگ نیست بلکه باید در زمینه های علمی و فناوری حرفی برای گفتن داشته باشیم.

سردار سنایی راد با تاکید بر اینکه ما در دنیا رقبایی داریم که دنبال عقب انداختن ما بوده و در تلاش برای بازدارندگی پیشرفت، توسعه و قدرت ما هستند، تصریح کرد: در واقع این نرم افزاری که توسط مجموعه ای ساخته شده و اصرار بر این دارند که شما تنها به شرط پذیرش این قرارداد می توانید از مواهبی مثل تعاملات بین بانکی برخوردار شوید، این قضیه جای تردید و شک دارد.

معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه تفاسیر آنها این است که این قرارداد مانع پولشویی و کنترل تروریسم می شود، افزود: آیا واقعا برداشتی که ما از تروریسم داریم با برداشتی که آنها دارند، یکسان است؟! برخی بانکها برای خودشان در تعامل با اشخاص و نهادهایی که در لیست تحریم ها قرار داشتند، محدودیت قائلند. آیا این یک نوع خودتحریمی نیست. چه دلیلی دارد که که ما تحت فشار تمکین کنیم به خواسته ای که حداقل می دانیم در جاهایی تفسیر مشترک بین ما و آنها در فهم برخی از موارد وجود ندارد.

وی با اشاره به تجربه برجام و رفع نشدن کلیه تحریم ها ابراز نمود: در حُسن نیت کسانی که تصورشان این بود اگر برجام را بپذیرند کلیه تحریم ها لغو خواهد شد، هیچ شکی نداریم؛ اما علی رغم حسن نیت آنها می بینیم که امروز خود برجام بهانه ای برای توسعه برجام شده است. می گویند آزمایشات موشکی ما با روح برجام مغایرت دارد، یعنی درواقع به توان دفاعی ما می خواهند تعرض کنند.

سردار سنایی راد در ادامه افزود: این تجربه را باید در نظر بگیریم و با بررسی کارشناسانه همراه با جسارت و شهامت ببینیم آیا فواید FATFاز هزینه ها و پیامدهای قطعی آن بیشتر است یا کمتر.

معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه نمایندگان مجلس، شورای عالی امنیت ملی و مجموعه های تخصصی باید بنشینند و با بررسی ملاحظات، هزینه ها و پیامدهای احتمالی آن را بسنجند، اذعان داشت: نگرانی ما در FATFاز بُعد نظامی نیست، بحث نظامی کوچکترین دغدغه ما در این قرارداد است بلکه نگرانی و حرفمان این است که استقلال، عزت و امنیت کشور نباید خدشه دار شود.

ارسال نظرات