برداشت 170 هزار تن محصول از باغات ‎گیوی

با وجود اینکه شهرستان کوثر بیش از 50 هزار هکتار زمین زراعی دارد و حداقل 170 هزار تن محصول سالانه از باغات این شهرستان برداشت می شود اما همچنان روش کاشت و برداشت سنتی کشاورزان موجب شده است که این قشر زحمت کش جامعه در درآمد زایی متضرر شود.
کد خبر: ۸۷۴۴۳۹۹
|
۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از کوثر به نقل از کوثرخبر، بیش از 85 درصد اهالی 25 هزار نفره شهرستان کوثر را قشر زحمت کش کشاورز تشکیل داده است که انتظار می رود حمایت از این قشر جامعه انجام یافته و اعمال صحیحی از سوی خود کشارزان در اداره بخش کشاورزی صورت گیرد.

متاسفانه شبکه‌های آبیاری و انتقال آب کشاورزی که توسط کشاورزان اداره می شود معمولا کانال‌های روباز است و این شرایط در منطقه ما که خشک و گرم می باشد باعث می شود آب درمعرض تبخیر قرار گرفته و بخش عظیمی از مزارع و باغات شهرستان در این اوضاع نامساعد کم آبی بی آب بماند.

این درحالی است که روش‌های گذشتگان ما نشان می‌دهد با استفاده از قنات‌ها و کانال‌های زیرزمینی ضمن انتقال آب به منازل و چاهها مزارع و باغات خود را نیز در منطقه سیراب می کردند؛ قنات های شهر گیوی و احداث آبگرم درمانی جدید در دل گیوی مصداق بارز استقاده از آب قنات است که تا به حال حتی اندکی از آب آن کم نشده است.

مقوله ای که می توان در این خصوص به آن پرداخت، کاشت بذر با مصرف آب کمتر، اتکا به آبیاری قطره ای و حمایت های مستمر دولت است.

جهاد کشاورزی می تواند به غیر از گندم و جو که در این منطقه کشت می شود دیگر بذرهایی که ظرفیت رشد و برداشت در منطقه را دارد و نیاز به آبیاری اندک را می طلبد، بین کشارزان توزیع کند تا هم در آب مصرفی صرفه جویی شود و هم درآمد کشاورزان افزایش یابد.

آبیاری قطره ای که در پایاب دو سد خاکی جغناب و لیکوان توسط جهاد کشاورزی کوثر تهیه و تدارک دیده شده است می تواند در دیگر مزارع آبی و دیمی شهرستان کوثر مورد استفاده قرار گیرد.

دولت هم در حمایت از این طرح که پیشتر هم اعلام حمایت 85 درصدی کرده است می تواند بخش عظیمی از آب های سطحی و زیر زمینی را به شکل مدرن مهار و مدیریت کند.

به گزارش کوثرخبر، در این میان کشاورزانی هستند که توان تهیه حتی 15 درصد الباقی طرح آبیاری قطره ای و مدرن را ندارند و برخلاف اینکه مشتاق اجرای این طرح در مزارع خود هستند اما به دلیل نبود توانایی مالی از این طرح استفاده نمی کنند و در نتیجه هدر رفت آب و دست رنج کم را به جان می خرند.

ارسال نظرات