شهر گیوی که پیشینه ای تاریخی را یدک میکشد پیش از اسلام به شهر ««دُورد اِولَر»» مشهور بوده که یَلی به نام(گیو) پسر گودرز در آن می زیسته که در آبادانی منطقه نقش بسزایی ایفا کرده است.
کد خبر: ۸۷۴۴۴۰۰
|
۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از کوثر به نقل از کوثرخبر، خبرنگار ما طی یادداشتی به دو مقوله پیشینه تاریخی و گردشگری شهرستان کوثر برای آشنایی هر چه بیشتر این منطقه که به دوران پیش از اسلام بر میگردد پرداخته است که گوش نهادن به آن خالی از لطف نیست.

پیشینه تاریخی
وجه تسمیه گیوی، به اعتبار قول اهالی به افتخار یلی به نام(گیو) پسر گودرز است که در گذشته‌ی دور به عنوان جنگاوری بی نظیر در منطقه می زیسته و در آبادانی این منطقه نقش به سزایی داشته است.

بدین جهت اهالی این شهر احترام خاصی به نام شهر خودشان قائل هستند، زیرا معتقدند آوردن این کلمه قدمت تاریخی شهر را به اذهان تداعی می کند. در خصوص قدمت تاریخی مرکز شهرستان اطلاعات جامعی در دست نیست ولی آنچه که از منو گرافی این شهرستان توسط آقای ایرج عظیمی‌گیوی و نجف سلیمانی کیوی گردآوری شده است برداشت می شود، تاریخچه‌ی این شهر به قبل از اسلام میرسد.

نام شهر در ابتدا « دورداولر» بوده است، دورد اولر به معنای چهار خانه در زبان ترکی ترجمه می شود و این وجه تسمیه به لحاظ این که چهار خانه در این محل ساکن بوده اند نامیده شده است.

باآمدن اسلام در زمان عمر اهل این محل هم مسلمان می شوند. آورده شده است. تاریخچه تاسیس نخستین بخشداری این شهرستان به سال 1332 و شهرداری به سال 1336 بر می گردد.

پیشینه مناظر طبیعی، آثارهای باستانی، ییلاقات و غیره(جاذبه های توریستی)
1ـ آب گرم معدنی(ایستی سو) 2ـ حمام سنگی(داش حامام) با آب نیمه گرم 3 ـ دلیکلی داش 4 ـ سنگ رستم (رستم داشی) 5 ـ غار یخگان (بوزلوق) روبروی آب گرم در10 کیلومتری گیوی 6 ـ قلعه شاه عباس فیروز (فیروز آباد) 7 ـ قلعه صفوی در فیروز آباد 8 ـ قلعه لا لو (لؤ لؤ ) در گیوی بالا 9 ـ مناظر طبیعی کوه ازناو 10 ـ پـل تاریخی فیـروز آبـاد 11 ـ ییلاق سلمستان در ارتفاعـات گیوی 12ـ ییلاق بابا رشید در کوه بابا رشید کرندق (خان یوردی) 13 ـ دربند مشگول حد واسط فیروز آباد و قزل اوزن 14 ـ در بند خلفه چایی در نزدیکی آرپاچایی قزل اوزن 15 ـ باغات گیوی حدودا به طول 15 کیلومتر از آبگرم الی روستای سعید آباد 16 ـ پل پردلیس(حد فاصل روستای امیرآباد به سبرق کاغذ کنان بر روی رود قزل اوزن) 17ـ منبر مشهور مسجد مشکول 18 ـ زنجیر و پیر 19ـ تپه های باستانی درگیوی علیا 20 ـ تپه های کوچ در کرندق.

ارسال نظرات