آیت‌الله میلانی در پاسخ به استفتاء مردم درمورد شركت در انتخابات مجلس بیست و یكم نوشت: «با وضع موجود و عدم آزادی قلم و بیان و زندانی بودن عده‌ای رجال صالح هر نوع شركت در این انتخابات جایز نیست.
کد خبر: ۸۷۴۴۵۱۶
|
۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از پایگاه مركز اسناد انقلاب اسلامی؛ درحالی كه به دنبال وقایع 15 خرداد 1342، اوضاع كشور در حالت خفقان بود، رژیم پهلوی قصد داشت تا پس از دو سال و چند ماه فترت، با هیاهو و تبلیغات بسیار، انتخابات دوره بیست‌و‌یكم مجلس شورای ملی را برگزار كرده و این انتخابات را كاملا آزاد معرفی كند. در چنین شرایطی، "آیت‌الله میلانی" در پاسخ به استفتائاتی كه در مورد شركت در این انتخابات می شد، با برشمردن دلایلی از جمله "عدم آزادی قلم و بیان" و  "زندانی بودن عده ای رجال صالح"، حضور در انتخابات را تحریم كرده و شركت در آن را "شرعاً و عقلاً" جایز ندانست.

 
در تاریخ  23 شهریور 1342 عده‌ای از اهالی تویسركان درباره شركت در انتخابات دوره بیست‌و‌یكم مجلس شورای ملی از آیت الله میلانی كسب تكلیف كردند. آیت‌الله میلانی در جواب نوشت: «جواب‌‌ همان است كه به سؤالات وارده از بلاد كثیره داده‌ام و اینك به نحو اختصار می‌نویسم با وضع موجود و عدم آزادی قلم و بیان و زندانی بودن عده‌ای رجال صالح هر نوع شركت در این انتخابات جایز نیست شرعا و عقلا و مبارزه با آن و مطالبه حكومت مشروع قانونی وظیفه می‌باشد. امید آنكه به یمن توجه حضرت بقیه‌الله ارواحنا فداه، امت اسلامی به خواسته خود نائل گردد.»

 
متن كامل استفتاء مردم تویسركان و پاسخ آیت الله میلانی به آن را در سند زیر می بینید:



ارسال نظرات