هشدار آژانس بین‌المللی انرژی نسبت به وضعیت نفتی جهان

آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داد تقاضای نفت در بازار جهانی افت دارد، و در این میان تقاضای چین و هند ناامید کننده است و پیش‌بینی می‌شود حداقل تا نیمه دوم سال آینده میلادی عرضه از تقاضا بالاتر خواهد بود.
کد خبر: ۸۷۴۴۶۲۵
|
۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج،  به نقل از نشنال، آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داد تقاضای نفت در بازار جهانی بسیار بیش‌تر از میزان پیش‌بینی‌شده کاهش را تجربه می‌کند. این آژانس بین‌المللی پیش‌بینی خود نسبت به افزایش تقاضای نفت طی سال جاری را با 100 هزار بشکه کاهش نسبت به قبل 1.3 میلیون بشکه در روز اعلام کرد، اما هشدار داد این میزان برای سال آینده میلادی کاهش بیش‌تری را تجربه کرده و به 1.2 میلیون بشکه در روز می‌رسد.

 

این سازمان همچنین پیش‌بینی کرد طی سال آینده علی‌رغم کاهش کنونی در عرضه سال جاری، بازار شاهد افزایش عرضه نفت باشد. ماه گذشته میلادی عرضه نفت به بازار جهانی 300 هزار بشکه در روز کم‌تر از متوسط سال گذشته و معادل 96.9 میلیون بشکه در روز بود.

 

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: افزایش عرضه نفت از سوی اعضای اوپک به بازار جهانی، کاهش تولید برخی کشورهای غیراوپکی را در بازار جهانی جبران کرده است.

 

این آژانس همچنین پیش‌بینی کرد در سال آینده میلادی تولید نفت کشورهای غیرعضو اوپک مجدداً‌ رشد کرده و 380 هزار بشکه در روز افزایش یابد. طی سال جاری تولید این کشورها 840 هزار بشکه در روز کاهش یافته بود. اخیراً نشانه‌هایی در بازار جهانی نمایان شده است که از بازگشت بازار به سوی تعادل خبر می‌دهند.

 

برای نخستین بار در دو سال گذشته ذخایر نفتی در جهان در ماه گذشته میلادی کاهش یافت که نشان‌دهنده کاهش قابل‌توجه عرضه از سوی تولیدکنندگان غیراوپکی نظیر آمریکا است، تولید نفت آمریکا طی سال جاری 600 هزار بشکه در روز نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، اما آمارهای اخیر نسبت به تقاضای نفت در بازار جهانی به همراه داده‌های موجود از افزایش تولید نفت اوپک به همان میزانی که تولید نفت غیراوپکی‌ها کاهش یافته است، به این معناست که قدم برداشتن به سمت تعادل در حال عملکرد وارونه است. تقاضاهای اخیر در بزرگ‌ترین مشتریان نفت جهان شامل چین و هند ناامیدکننده است.

 

با انتشار این گزارش قیمت نفت برنت دریای شمال حدود یک دلار و معادل دو درصد کاهش یافت، اما همچنان در نزدیک بالاترین میزان آن از فصل بهار اخیر قرار دارد.

 

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: در حال حاضر مشخص شده است که بهبود شرایط اقتصادی که به افزایش تقاضای نفت در بازار طی سه ماهه دوم سال جاری و رسیدن آن به 1.4 میلیون بشکه در روز منجر شده بود، در سه ماهه سوم سال جاری کاهش یافته و این رقم را به 800 هزار بشکه در روز رسانده است.

 

این گزارش آژانس بین‌المللی انرژی می‌تواند کشورهای عضو اوپک نظیر عربستان سعودی، امارات و کویت را بر آن دارد تا در نشست پیش روی الجزیره توافقاتی در راستای محدود کردن عرضه نفت به بازار جهانی انجام دهند.

 

به نظر می‌رسد با توجه به اینکه تولید نفت ایران به نزدیک میزان تولید این کشور در زمان پیش از تحریم‌ها رسیده است، دستیابی به توافق در نشست پیش رو از احتمال بیش تری برخوردار باشد. حجم قابل توجه افزایش تولید نفت اوپک طی ماه‌های گذشته از ایران و عراق بوده است.

 

آژانس بین‌المللی انرژی همچنین اعلام کرد: کاهش سرمایه‌گذاری برای ایجاد تولیدات جدید در جهان از سوی کشورهای غیراوپکی کاهش یافته و به کاهش تولید نفت به خصوص در آمریکا منجر شده است. اما اعضای اوپک نظیر عربستان و ایران بیش از این ظرفیت تولید ایجاد کرده‌اند، به همین دلیل همچنان عرضه از تقاضا حداقل تا نیمه دوم سال آینده میلادی بالاتر خواهد بود.

ارسال نظرات