احمد توکلی :

دولت به جای برنامه ششم، چیز دیگری تحویل مجلس داد/ در صورت لزوم برنامه پنجم باید تمدید شود

نماینده سابق مجلس گفت: مجلس اصلا نباید در بررسی لایحه برنامه ششم عجله کند، حتی اگر لازم بود،‌ باید برنامه پنجم تمدید شود تا برنامه ششم به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد تا اشتباهات قبل تکرار نگردد.
کد خبر: ۸۷۴۴۶۳۸
|
۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج،احمد توکلی اقتصاددان و نماینده سابق مجلس در نقد عملکرد دولت یازدهم در نوشتن برنامه ششم توسعه گفت: دولت لایحه برنامه‌ای را به مجلس ارائه نکرده، بلکه لایحه‌ای با عنوان "لایحه برخی احکام برای برنامه ششم " را به جای لایحه برنامه ششم توسعه، به مجلس داده است.

 وی با بیان اینکه این مسئله در نظام برنامه‌ریزی توسعه کشور نوعی بدعت محسوب می‌شود تصریح کرد: یک برنامه دارای چهارچوب مستدل و مشخصی از اقدامات و اهداف قابل دستیابی یک جامعه در طی یک بازه زمانی است، این در حالی است که در لایحه دولت که صرفا احکام است چنین مسئله ای دیده نمی‌شود.

این نماینده سابق مجلس اضافه کرد: روندی که دولت در پیش گرفته است عملا بیش از پیش موجب تضعیف نقش "برنامه" در اداره کشور می‌گردد و این یک خطر جدی برای کشور است.

وی در ادامه با بیان اینکه اقدام اخیر دولت در نوشتن چنین لایحه‌ای برای برنامه ششم توسعه، می‌تواند عواقب و خسارت‌های جبران‌ناپذیری برای نظام سیاستگذاری کلان و به طور خاص اقتصاد ملی به همراه داشته باشد گفت: در این باره مجلس نقش تعیین کننده‌ای دارد.

توکلی توضیح داد: مجلس می‌تواند با رد کلیات لایحه "احکام مورد نیاز اجرای برنامه ششم" یا مسکوت گذاشتن آن تا زمان اصلاح آن، مانع این ریل‌گذاری نادرست شود.

توکلی با تاکید براین موضوع که اشتباهات در لایحه برنامه ششم به شدت گسترده است به نقش مجلس شورای اسلامی در تدوین و اصلاح برنامه های توسعه اشاره کرد و گفت: مجلس اصلا نباید در بررسی لایحه برنامه ششم عجله کند. حتی اگر لازم بود،‌ باید برنامه پنجم تمدید شود تا برنامه ششم به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد تا اشتباهات قبل تکرار نگردد.

ارسال نظرات