مسئول بسیج مهندسین کشاورزی کرمان گفت : اردوی جهادی یک روزه کانون بسیج مهندسین کشاورزی در دروستای ببدخوان بردسیر با محوریت مبارزه با کرم خراط و عملیات اجرایی بیرون آوردن ، امحاء این آفت و آموزش نحوه آبیاری صحیح درخت گر ...
کد خبر: ۸۷۴۴۷۲۰
|
۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸

به گزارش خبرگزاری بسیج در کرمان، عسکر پور  مسئول بسیج مهندسین کشاورزی کرمان  در خصوص تشکیل اردو جهادی مبارزه با آفات باغی گفت : همه ساله کرم خراط ضرر های فراوانی به باغات سیب و گردو وارد می کند لذا باید آموزش های لازم برای مبازره با این نوع آفت به کشاورزان داده می شد تا رشد وافزایش محصول با حفظ درخت مورد نظر همزمان رخ دهد .

photo_2016-09-13_09-41-19

وی در خصوص کرم خراط و آسیب های وارده آن بر محصولات باغی  گفت : کرم خراط لاروهای حشره ی چوبخوار بوده و در تنه و شاخه های درختان میزبان ایجاد دالان های طولی در عمق چوب نموده و باعث ضعف شدید درختان می شوند، خسارت اولیه از رگبرگها – دمبرگها وشاخه های کوچک شروع شده و بتدریج به شاخه های بزرگتر منتقل میشود.

 

وی ادامه داد :خسارت این  آفت  برروی گردو بسیار شدید می باشد زیرا  در نهایت باعث خشکی سرشاخه ها  و حتی در صورت حمله به تنه اصلی درخت مخصوصا” در سیب  وگردو باعث خشکی و مرگ درخت می شود، خسارت کرم خراط  بیشتر در باغ هایی که اصول داشت در آنها بخوبی اجرا نمی گردد ملاحظه می شود و در باغاتی که از نظر آبیاری و تغذیه و انجام عملیات هرس بطور صحیح مراقبت می شوند بسیار کمتر دیده شده است  یکی از موارد مشکل ساز در این زمینه بروز خشکسالی است که باعث عدم آبیاری صحیح و به موقع درختان می گردد لذا طرح همگام با کشاورز مسیر  این رسیدگی را هموار می سازد .

photo_2016-09-13_09-41-39
رئبیس بسیج مهندسین کشاورزی کرمان افزود : خسارت این آفت در بعضی مناطق بخصوص روی درخت گردو از ۶۰ تا ۱۰۰ در صد گزارش شده است لذا شیوه های مختلف کنترل آفت بصورت پیشگیری و مبارزه به اشکال زیر است .

۱- آبیاری صحیح : آبیاری بموقع و عدم تنش آبی در گیاه

۲- تغذیه مناسب درختان : عدم وجود کمبود در گیاه و تقویت گیاه

۳- هرس : هرس شاخه ها با آلودگی زیاد و آتش زدن آنها برای نابودی لارو های درون چوب و عدم نگهداری نمودن آنها در کنار باغ   بعنوان قیم و ….

۴- پوشاندن دالان های فعال  لاروی با خمیر های سمی ( دالانهایی که دارای ترشحات هستند) استفاده از سمومی مثل  پریمیفوس متیل و یا کلرپیریفوس  به همراه مل یا خمیر نقاشی و ۵/۰ درصد   سریش برای بهتر چسبیدن سم

2%d8%ae

۵- استفاده از سیم های مفتولی در داخل دالان و کشتن لاروهای در دسترس که بیشتر بر روی تنه درختان گردو و یا سیب دیده میشوند که میتوانند باعث خشکی درختان مخصوصا” درختان سیب و نهال ها شوند.

۶- استفاده از تله های فرمونی در صورت وجود فرومون مناسب و کارا که باعث جذب حشرات نر آفت شده و از جمعیت آنها در موقع جفت گیری با حشرات ماده می کاهد.

۷- استفاده از تله های نوری که در هنگام خروج پروانه ها ی آفت که بیشتر خروج اولیه مربوط به حشرات نر می باشد ( بخاطر جثه کوچک تر ) باعث جذب آنها شده و آنها را نابود میکند که تا حدودی تا قبل از ظهور حشرات ماده و ایجاد فرومون می تواند موثر باشد.

۸- مبارزه شیمیایی : بعلت تدریجی بودن دوره خروج حشره کامل امکان مبارزه با تمامی حشرات در دوره لاروی بعلت هزینه بالا و نتایج زیست محیطی را نداریم بلکه با استفاده از تله ها میتوان ۱ الی ۲ سمپاشی را انجام داد که آن هم بهتر است با مبارزه با دیگر آفات باغی همزمان نمود تا از مصرف بی رویه سموم شیمیائی خودداری نمود.

photo_2016-09-13_09-41-47

وی در پایان خاطر نشان کرد  : طرح های جهادی  همگام با کشاورز بسیج مهندسین در علمی سازی کشاورزی نیز موثر است وهمزمان هم کشاورز علم باغداری نوین را می آموزد  و هم مهندسان یک نیروی کمکی با علم در کنار کشاورزان کار تجربی خوبی را در پرونده خود به ثبت می رسانند .

ارسال نظرات