معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به شاخص‎های استانی بیماری‎های منتقله از آب و غذا در این استان، اظهار کرد: سال گذشته، 360 مورد طغیان بیماری‎های منتقله از آب و غذا در این استان ثبت شده است که تا 135 مورد را انتظار داشتیم.
کد خبر: ۸۷۴۴۹۵۹
|
۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان، در نشست نظام مراقبت بیماریهای منتقله آب و غذا در مازندران، از سوی نماینده وزارت بهداشت و درمان بر کنترل وضعیت این نوع از بیماریها تا پایان مهرماه سالجاری در کشور تأکید شد.

نخستین نشست نظام مراقبت بیماریهای منتقله آب و غذا در مازندران، در سالن همایش ساختمان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با حضور محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تنی چند از کارشناسان این وزارتخانه با حضور کارشناسان بهداشتی و مدیران شبکههای بهداشت و درمان شهرستانهای مازندران برگزار شد.

وی با تأکید بر اینکه بیماریهای واگیر که از راه آب و غذا بهویژه پس از حوادث طبیعی مانند سیل منتقل میشود، حساسیت فراوانی داشته و ممکن است در مدت کوتاهی طیف وسیعی از انسانها را درگیر کرده یا منجر به مرگ بسیاری شود؛ از حساسیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به این موضوع گفت و اینکه قرار گذاشتیم تا وضعیت این نوع بیماریها با همکاری معاونتهای بهداشتی و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، تا پایان مهر ماه سالجاری به ارائه گزارش قابل استناد و کنترلشده بینجامد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه معمولاً در فصل تابستان کارها به دلیل احتمال شیوع بیماریهای واگیر چند برابر میشود، افزود: زمانی که گزارشهایی از سیل یا آبگرفتگی منازل و اماکن عمومی در شهرها و روستاها داریم، حوزه سلامت با شدت بیشتری وارد عمل شده و نمونه‌گیریهای مستمری را بهویژه از نظر سلامت آب آشامیدنی انجام میدهد تا اوضاع بخش سلامت را در کنترل داشته باشد و از تلفات انسانی جلوگیری شود.

این مسؤول ادامه داد: البته در چنین مواردی از مردم درخواست میشود تا از خوردن آب و مواد غذایی غیر قابل اطمینان خودداری کنند.

گویا ترجیح داد تا از آمارها فاصله بگیرد و بیشتر بر روی آموزش همگانی تأکید داشت و اینکه سواد سلامت مردم باید با کمک رسانههای مکتوب و مجازی و رسانه ملی بالا برود که در حال حاضر همکاری خوبی وجود دارد اما کافی نیست.

محسن اعرابی افزود: در ماه گذشته نیز 175 مورد طغیان با حد انتظار 135 مورد در بیماریهای منتقله آب و غذا در مازندران مواجه بودیم.

وی با اعلام اینکه در سال گذشته 7 هزار و 749 مورد بیماری اسهال در مازندران ثبت شده و حد انتظار آن 7 هزار و 100 مورد بوده است، تصریح کرد: مهمترین مشکل را با بیمارستانها داریم، زیرا این بیماری را در اولویت کاری نمیدانند و در برنامهها و آمارهایی که باید برای بررسی و تحلیل دادهها ارائه دهیم، با مشکل مواجه میشویم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: 305 مورد اسهال خونی در سال گذشته در مازندران ثبت شد، در 5 ماه گذشته نیز 102 مورد و در شهریورماه سالجاری، تاکنون 10 مورد گزارش داشتیم.

در این نشست تخصصی، بیشتر بحثها بر راههای پیشگیری، مراقبت و درمان و ضرروت بررسی وضعیت بیماریهای منتقله از آب و غذا بوده است، استانهای شمالی بهدلیل وقوع سیلهای متعدد بیشتر در معرض این نوع بیماری‌ها ازجمله وبا قرار دارند، زیرا احتمال مصرف از آب و غذای آلوده در چنین شرایطی وجود دارد.

نخستین نشانه این بیماری رودهای، اسهال شدید و آبکی است که از طریق مصرف آب آلوده به مدفوع، انسان را مبتلا می‌کند، انتقال این بیماری بسیار سریع اتفاق میافتد، لذا آگاهی افراد نسبت به این بیماری و ورود بهموقع و با جدیت حوزه سلامت در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.

وبا از بیماریهایی است که در ایران سابقه 12 بار اپیدمی را داشته و از اینرو بهویژه در فصل تابستان و در زمان سیل و زلزله که امکان انتقال آن به ده‌ها برابر افزایش می‏‌یابد، فعالیت دستاندرکاران حوزه سلامت را نیز به چندین برابر افزایش میدهد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها