پل معروف و تاریخی قیزکورپوسی شهرستان کوثر که به پل پردلیث نیز معروف است این روز ها حال ناخوشی دارد، بطوری که در حاشیه نشینی قزل اوزن با محرومیت اعتباری مسئولین دست و پنجه نرم می کند.
کد خبر: ۸۷۴۵۰۸۴
|
۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از کوثر به نقل از کوثرخبر، پل پردلیث یکی از قدیمی ترین و طولانی ترین پل های واقع در مسیر تاریخی جاده ابریشم است.

این درحالی است که 800 سال از دوره احداث این بنا در دوران سلجوقیان گذشته است و اگر با مرمت اضطراری همراه نشود دچار خسارت و تخریب کامل خواهد بود.

پل قیزکورپوسی که در بخش فیروز شهرستان کوثر قرار گرفته و بخش قابل توجهی از آن تخریب شده است؛ در سایه مسئولین استانی در آستانه تخریب کلی و 100 درصدی قرار گرفته است.

شنیده ها حاکیست که در سال 94 اعتبار 60 میلیونی برای مرمت این بنای منحصربه فرد در نظر گرفته شده بود که توسط برخی از مسئولین شهرستانی این امر محقق نشد.

مرمت این بنا نه تنها ارزش بخشیدن به آثار تاریخی شهرستان کوثر را موجب خواهد شد بلکه مسیر جاده ابریشم که با تخریب این پل قطع شندی است را احیا خواهد ساخت.

70 درصد این پل منحصربه فرد (بدنه، پایه ها و عرشه آجری و از بین رفتن کامل دهانه میانی) از بین رفته است که نیاز مبرم باز زنده سازی این پل تاریخی که حد فاصل بین شهرستان کوثر و میانه محسوب می شود، ضرورت است.

این پل تاریخی که بر روی رودخانه قزل‌اوزن بنا شده متعلق به دوران سلجوقی بوده و چندین سال پیش قبل از تخریب تردد از این پل ممکن بوده و نقش مهمی را در جابه‌جایی مسافران در مسیر اردبیل ـ میانه ایفا می کرده است که متاسفانه امروزه با بی توجهی مسئولین ذی ربط استانی مواجه شده و اکنون قسمت قابل توجهی از آن تخریب شده است.

پل قیز‌کورپوسی که از مسیرهای ورودی جاده ابریشم در گذشته بوده است دارای طول 94 متر، عرض آن 34 متر و ارتفاع آن نیز 11 متر است.

این پل دارای سه کانه یا کنو بر روی پایه­ های جنوب غربی با ابعاد متفاوت بوده و در ورودی جاده ابریشم به استان واقع شده و به جاده قفقاز می رسد.

طاق دو دهانه­ میانی پل که مرتفع‌­تر از چهار دهانه­ دیگر بوده فرو ریخته ولی تاق دهانه­‌های طرفین پل سالم باقی مانده است.

ساخت دهانه­ ها و پایه­‌های پل قرینه نبوده و ابعاد و اندازه ­های دهانه‌­ها تنها بر اساس توپوگرافی زمین، میزان و شدت جریان آب و استحکام بخشی بیشتر به بنا تعیین شده است.

قیز کورپی­سی (پل پردلیث) در مهمترین و درکم عرض ترین قسمت قزل اوزن و در بستر سنگی احداث شده که بهترین نقطه رودخانه خروشان قزل اوزن برای احداث پل است.

اما به دلایل مختلف این پل عظیم و تاریخی در حال تخریب است و جامعه تاریخی این منطقه از مسئولین خواستار مرمت این پل تاریخی هستند.

با توجه به اینکه این پل 800 ساله به ثبت ملی رسیده است اما همچنان بی مهری های مسئولین ذیربط استانی ادامه داشته و هر روز هم شاهد از بین رفتن قسمت عظیمی از این آثار تاریخی ایران کهن هستیم.

گفتنی است قدمت تاریخی این پل دوره سلجوقی عنوان شده است. این پل با توجه به قدمت و ویژگی های خاص خود در سال ۱۳۹۰ به شماره ۳۰۳۵۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

ضرورت مرمت اضطراری طولانی ترین پل جاده ابریشم در کوثر/"پردلیثِ" 800 ساله حال ناخوشی دارد
ضرورت مرمت اضطراری طولانی ترین پل جاده ابریشم در کوثر/"پردلیثِ" 800 ساله حال ناخوشی دارد
ضرورت مرمت اضطراری طولانی ترین پل جاده ابریشم در کوثر/"پردلیثِ" 800 ساله حال ناخوشی دارد
ضرورت مرمت اضطراری طولانی ترین پل جاده ابریشم در کوثر/"پردلیثِ" 800 ساله حال ناخوشی دارد
برچسب‌ها:

ارسال نظرات