اظهارات سخنگوي ستاد مبارزه با قاچاق كالا تأييد شد

گمرک شاهراه ورود قاچاق به کشور است

در حالي كه پيش از اين سخنگوي ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز مدعي شده بود كه عمده كالاي قاچاق از گمرك وارد مي‌شود، یک مدیر در سازمان اموال تملیکی هم این امر را تأييد كرد.
کد خبر: ۸۷۴۵۱۰۹
|
۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۴
به گزارش خبرگزاری بسیج، نماينده سازمان اموال تمليكي كه در ابتداي شهريور ماه سال 95 در دومين نشست دادستاني تهران در‌باره مبارزه با قاچاق كالا شركت كرده بود، با اعتراف به اينكه « گمرك نمي‌تواند تمامي كانتينرهاي ورودي به كشور را كنترل كند» گفت: اكثر كالاهاي قاچاق از مبادي رسمي وارد كشور مي‌شوند.

نماينده‌ سازمان اموال تمليكي به لزوم شناسايي انبارهاي نگهداري كالاهاي قاچاق اشاره كرد و گفت: بخش اعظم اين انبارها، فاقد شناسنامه هستند و وزارت صنعت، معدن و تجارت بر آنها نظارتي ندارد.
 
اعتراف عجیب یک مدیر در گمرک
از سوی دیگر خانم زبيدي مدير كل جرايم سازمان‌يافته گمرك ايران، در ارتباط با ورود كالاهاي قاچاق به كشور اعلام كرده است كه گمرك نمي‌تواند تمامي كانتينرهاي ورودي به كشور را كنترل كند.
وي همچنين از كشف 536 كيلوگرم هروئين از چند كانتينر كه به طور اتفاقي انتخاب شده بودند، خبر داد بدين ترتيب مشخص است كه از ده‌ها هزار كانتنر كالايي كه از گمرك وارد كشور مي‌شوند اطلاع دقيقي وجود ندارد و امكان دارد هر كالايي در اين كانتينرها باشد كه اشتباه اظهار شده است.

سخنگوي ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز پيش از اين عنوان داشته بود كه «‌برآوردهاي قديمي نشان مي‌دهد كه 50 تا 60درصد كالاي قاچاق از گمرك وارد مي‌شود و اين امر هم اكنون كمي بهبود پيدا كرده است.» در اين بين در شرايطي گمرك ايران به عنوان مبادي رسمي ورود كالا به طور طبيعي شناخته مي‌شود كه از اين پس گمركات را بايد به عنوان شاهراه ورود كالاي قاچاق به ايران دانست زيرا در سال ميليارد‌ها دلار كالاي قاچاق با هزاران كانتينر از اين محل وارد كشور مي‌شود.  ورود كالاي قاچاق از گمرك اين روزها افكار عمومي را به تعجب وا داشته است. اين در حالي است كه كالاي قاچاق از تمامي امكانات و خدماتي كه براي ورود رسمي قاچاق تعبيه شده است، استفاده مي‌كند.  گمرك ايران را هم بايد مبادي رسمي و هم غيررسمي كشور به شمار آورد چراكه به گفته سخنگوي ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز عمده كالاي قاچاق از گمرك وارد كشور مي‌شود كه گويي تنها كمي نسبت به گذشته اين روند تعديل شده است.

 گمرك هر كشوري محل ورود كالا به شكل قانوني است اما متأسفانه گمرك در ایران ‌گويي علاوه بر ارائه خدمات براي ورود كالاي وارداتي به شكل قانوني به قاچاقچيان نيز براي وارد كردن كالاي قاچاق سرويس و خدمات مي‌دهد.
   
قاچاق به مثابه خنجر پشت نظام است
در اين بين چندي پيش رهبر معظم انقلاب اسلامي ‌ از قاچاق به عنوان پديده‌اي زشت نام بردند كه همانند خنجري به پشت نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران است و بعد از بيان اين تشبيه، عنوان داشتند كه نظام از جوانان بيكار شرمنده است.  از سخنان رهبر معظم انقلاب مي‌توان متوجه شد كه ايشان به خوبي از برآورد حجم و تناژ بالاي قاچاق آن‌هم به شكل ورودي‌اش به كشور مطلع هستند كه همين كالاهاي قاچاق موجب بسته شدن بسياري از بنگاه‌هاي توليدي كشور شده است و به نوعي قاچاق در بيكاري جوانان ايراني دست مستقيم دارد.
 
انهدام ۳۰۰ تن كالاي قاچاق به ارزش ۱۲ ميليارد تومان
۳۰۰ تن كالاي قاچاق به ارزش ۱۲ ميليارد تومان در استان‌هاي تهران، بندرعباس، بوشهر، آذربايجان غربي و فارس منهدم شد.

به گزارش ايسنا، انهدام سراسري كالاي قاچاق شده ديروز ۲۴ شهريورماه به صورت همزمان در ۱۸ استان كشور از جمله تهران، فارس، بوشهر، بندرعباس و آذربايجان شرقي انجام شد.

عليرضا روحي عليائي - عضو هيئت مديره سازمان اموال تمليكي و معاون بهره‌برداري و فروش سازمان اموال تمليكي - درباره‌ كالاهايي كه ديروز منهدم شدند، توضيح داد: اين كالاها اكثراً به گروه لوازم آرايشي – بهداشتي و خوراكي تعلق دارد ‌ اكثراً دست دوم هستند كه امكان صادرات آنها وجود ندارد.
    ‌
وسايل حمل و نقل كالاي قاچاق هم ضبط مي‌شود
دبير كميسيون مبارزه با قاچاق كالا و ارز جاذبه اقتصادي استان تهران را يكي از دلايل بالا بودن آمار كشف قاچاق در اين استان مي‌داند. وي از ضبط وسايل حمل و نقل قاچاق كالا به عنوان كالاي قاچاق شده خبر داد.  به گزارش ايسنا، علي‌اكبر پوراحمدنژاد، دبير كميسيون مبارزه با قاچاق كالا و ارز استان تهران، در حاشيه انهدام كالاهاي قاچاق شده در استان تهران كه ديروز ‌در يكي از انبارهاي سازمان اموال تمليكي برگزار شد، اظهار كرد: امروز ۱۰۰ تن كالا به ارزش 2 ميليارد تومان منهدم شد. اینها كالاهاي قاچاقي بودند كه از طريق جاسازي به صورت ترانزيتي و خلاف‌اظهاري قاچاق شده و كشف شده بودند.  وي با بيان اين‌كه در جريان انهدام ۱۰۰ تن كالاي قاچاق شده در استان تهران كه 2 ميليارد تومان ارزش دارند ۱۷۶ پرونده تشكيل شده و ۱۹۰ نفر بازداشت شدند، افزود: به دليل جاذبه‌هاي اقتصادي استان تهران بيشتر قاچاق دنيا به تهران مي‌آيد.  او ضمن هشدار به شركت‌هاي حمل‌ونقل كالا گفت: بخشي از قاچاق كالا از طريق حمل‌ونقل مسافر انجام مي‌شود. البته وسايل حمل‌ونقل كالاي قاچاق به عنوان كالاي قاچاق شده ضبط خواهد شد.  پوراحمدنژاد همچنين درباره‌ برنامه امحاي كالاهاي قاچاق ديروز نيز توضيح داد: ۱۷۶ پرونده در اين زمينه تشكيل شده و ۱۹۰ نفر بازداشت شده‌اند.

او درباره‌ بيشترين كالاهاي قاچاق شده در كشور گفت: لوازم خانگي، تلفن همراه و غيره جزو كالاهايي هستند كه آمار قاچاق در آنها بسيار بالاست.

وي همچنين توضيح داد: وجود برخي از كالاهاي خارجي در صنوف دال بر قاچاق‌ بودن آنها نيست. برخي از كالاهاي خارجي با اخذ مجوز از وزارتخانه‌هاي ذيربط در صورت نداشتن نمونه داخلي اجازه واردات دارند.  
ارسال نظرات