حجت الاسلام پژمانفر:

دیپلماسی خارجی ما در قضیه فاجعه منا ضعیف بود

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: دیپلماسی خارجی ما در قضیه فاجعه منا بسیار ضعیف بود و وزارت امور خارجه نتوانست حقوق مردم ایران را احقاق کند.
کد خبر: ۸۷۴۵۲۹۹
|
۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۳
به گزارش خبرگزاری بسیج حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر  امروز در مراسم بزرگداشت مهاجر الی‌الله محسن حاجی‌حسنی‌ کارگر که در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شد با بیان اینکه فاجعه منا و کشته شدن چند هزار نفر از مسلمانان حادثه کمی نیست، عنوان کرد: دیپلماسی خارجی ما در قضیه فاجعه منا بسیار ضعیف بود و وزارت امور خارجه نتوانست حقوق مردم ایران را احقاق کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر آن زمانی که در عربستان به دو نوجوان ایرانی بی‌حرمتی کردند پنهان‌کاری نمی‌شد امروز 80 هزار زائر ایرانی از حج محروم نبودند.

* فاجعه منا نشان داد دیپلماسی خنده راه به جایی ندارد

وی با بیان اینکه عده‌ای می‌خواهند استراتژی ضعف، استکبارپذیری و پذیرش کدخدایی آمریکا را جایگزین استراتژی مقاومت و اقتدار کنند، افزود: واقعه منا نشان داد دیپلماسی خنده نمی‌تواند حقوق مردم ایران را احقاق کند.

پژمان‌فر اظهار کرد: بخشی از احقاق حق نشدن شهدای منا به دیپلماسی خارجی برمی‌گردد اما باید به این موضوع نیز توجه داشت که در بخش داخلی نیز دیپلمات‌های ما کوتاهی کردند و گرنه امروز باید عربستان هزینه اشتباه و ظلمی که در حق زائران بیت‌الحرام روا داشته را می‌پرداخت.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با طرح این سؤال که چرا وزارت امور خارجه کمیته‌ای از کشورهای دوست برای احقاق حق شهدای منا و روشن شدن قضیه تشکیل نداد، عنوان کرد: این موضوع ضعف و ناتوانی وزارت امور خارجه را می‌رساند که تاکنون نتوانسته کار ویژه‌ای در جهت احقاق حقوق شهدای منا انجام دهد.

وی به حضور غیررسمی وزیر بهداشت و رفتار توهین‌آمیز عربستان با نماینده ایران اشاره کرد و گفت: این موضوع برای مردم ایران آشکار نشد که وزیر ما با ویزای معمولی نه ویزای ثبت دیپلماسی به جده وارد شد.

پژمان‌فر با اشاره به اینکه در فرودگاه جده هم با گشتن لباس نماینده ایران توهین دیگری به ملت ایران روا شد، ابراز کرد: اگر نهیب مقام معظم رهبری نبود عربستان حتی اجساد شهدا را به ایران پس نمی‌داد.

* ما در دنیا قلدری نکردیم، اما در مقابل قلدری دنیا ایستادیم

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ما در دنیا قلدری نکردیم، اما در مقابل قلدری دنیا ایستادیم و اگر قرار بود همه چیز در پای میز مذاکره به دست آید الان بخشی از کشور را از دست داده بودیم.

وی تصریح کرد: زمان جنگ بعد از اعلام پذیرش قطعنامه بعضی‌ها می‌خواستند مشکلات جنگ را پای میز مذاکره حل کنند ولی امام(ره) عنوان کردند مسأله جنگ باید در خود جنگ، نه در پای میز مذاکره حل شود.

* عده‌ای می‌خواهند فاجعه منا به فراموشی سپرده شود

پژمان‌فر با بیان اینکه عده‌ای با تسامح و تساهل می‌خواهند فاجعه منا به فراموشی سپرده شود، اضافه کرد: حادثه منا تاریخ مصرف ندارد و نباید اجازه داد این واقعه از خاطر مردم زدوده شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تنها بخشی از فاجعه دردناک منا برای مردم بیان شده است، گفت: خیلی از افرادی که در فاجعه منا شهید شدند با اندکی آب زنده می‌ماندند اما با سهل‌انگاری مسئولان سعودی این افراد به کانتینرها منتقل شدند در حالی که زنده بودند.

* فاجعه منا کمتر از واقعه سال 66 نیست

وی فاجعه منا را کمتر از واقعه سال 66 ندانست و عنوان کرد: نباید ساده از کنار فاجعه منا گذشت چرا که امام(ره) زمانی که واقعه سال 66 رخ داد فرمودند اگر ما از صدام و فلسطین بگذریم از این حادثه به سادگی نمی‌گذریم چرا که خون‌های ریخته شده در حرم امن الهی بود.

پژمان‌فر اظهار کرد: باید به این موضوع توجه داشته باشیم که در قضیه فاجعه منا عده زیادی مظلومانه و در شرایط سخت جان دادند و نباید اجازه بدهیم عده‌ای مغرضانه با کوتاهی خود این فاجعه را به فراموشی بسپرند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به گسترش اسلام در شرق و غرب اشاره کرد و گفت: این گسترش به دلیل برکت خون شهداست که مهمترین فاکتورش اخلاص شهدا بوده است.

وی دنیا را تشنه حرف‌های اسلام ناب دانست و تصریح کرد: امروز مردم به دنبال حرف‌های عمیق‌اند و این گفتمان در بطن قرآن و سخنان ائمه(ع) نهفته است.

پژمان‌فر اظهار کرد: دلیل اسلام‌هراسی که در دنیا هر روز افزایش پیدا می‌کند به خاطر ترسی است که از گرایش مردم به اسلام ناب است چرا که مردم امروز به دنبال گفتمان دینی هستند و این گفتمان را در اسلام پیدا کرده‌اند.

* خودزنی اروپا به خاطر ترس از گسترش اسلام است

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به واقعه تروریستی در فرانسه و سایر کشورهای اروپایی اشاره و بیان کرد: این خودزنی‌ها در کشورهای غربی تنها برای ایجاد شک و تردید در میان گروه‌هایی است که می‌خواهند به اسلام روی بیاورند.

وی با بیان اینکه امروز گسترش اسلام را حتی در کشورهایی مثل آمریکای لاتین نیز می‌توان دید، گفت: به فرموده مقام معظم رهبری ما در پیچ تاریخی قرار داریم که انسان‌ها گرایش به سمت معنویت و فضایل انسانی را جایگزین انسان مادی کرده‌اند.

پژمان‌فر به عربد‌ه‌کشی‌های عربستان اشاره کرد و افزود: این عربده‌کشی‌ها از سر قدرت نیست بلکه از روی ترس است و در آینده نه چندان دور عربستان آبستن حوادثی خواهد شد که وضعیت کنونی را تغییر خواهد داد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار