خبرهای داغ:
امام جمعه اصفهان گفت: امام هادی(ع)‌ حدود 33 سال مقام امامت را عهده‌دار بودند و دو کار بسیار مهم انجام دادند. زیارت جامعه کبیره و زیارت غدیریه همین دو کار بسیار مهم است؛ زیارت جامعه کبیره یک زیارت ساده نیست بلکه منظومه امام‌شناسی است و زیارت غدیریه بزرگ‌تر و با عظمت‌تر از جامعه کبیره است و منشوری برای علی‌شناسی است.
کد خبر: ۸۷۴۵۴۲۸
|
۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از اصفهان،از اصفهان، آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه شهر اصفهان، اظهار کرد: امام هادی(ع) به یکی از دوستان خود فرمودند همواره زمانی را به یاد داشته باش که در پیش خانواده‌ات افتادی و در حال جان دادن هستی و نه طبیبی می‌تواند تو را مداوا کند و نه دوستی است که به تو کمک کند؛ در واقع این حدیث یادآوری مرگ را به ما گوشزد می‌کند.

وی با اشاره به خطبه‌های هفته‌های اخیر نماز جمعه در خصوص ادله و برهان‌های وجود حضرت حق، بیان کرد: هرچند هفته گذشته ادله و برهان‌هایی را در خصوص حضرت حق بیان کردیم و امروز نیز در همین خصوص نکاتی را بیان می‌کنم؛ یکی از ادله‌ای علما و بزرگان در طول تاریخ حتی پیش از میلاد حضرت مسیح (ع)‌ برای اثبات خدا آورده‌اند؛ برهان علیت است.

امام جمعه اصفهان ادامه داد: همه موجودات عالم یک زمانی نبوده‌اند و با اراده خداوند وجود پیدا کرده‌اند؛ آسمان‌ها، زمین،‌ خورشید و همه آنچه که در آنها است زمانی «نیست» بوده‌اند و خداوند اراده کرده و آنها به وجود آمده‌اند؛ هر چیزی که وجود ندارد برای به وجود آمدن نیاز به یک خالق دارد.

وی در خصوص چگونگی آفرینش ذات موجودات عنوان کرد:‌ ذات اشیاء مربوط به خود اشیاء است، برای مثال این نیست که خداوند میوه‌ای را آفریده باشد و بعداً‌ مزه به آن بدهد بلکه از همان ابتدا به همین شکل آن را آفریده است؛ اصل هستی یعنی خداوند واجب‌الوجود است و این به معنای واجب تکلیفی نیست، بلکه به معنای واجب و ضروری بودن وجود خداوند است؛ همه این مخلوقات به اصل خود بازمی‌گردند.

خطیب نماز جمعه اصفهان با اشاره به آیاتی از سوره طور، خاطرنشان کرد: خدا می‌پرسد آیا این موجودات خود به خود به وجود آمده‌اند یا خود عامل پیدایش خودشان بوده‌اند؛ این در واقع استحکام انکاری است؛ اگر کسی اندکی عقل داشته باشد متوجه می‌شود که هیچ موجودی پدیدآورنده خود نیست؛ موجودی که همه نیاز به او دارند، خداوند متعال است.

وی در ادامه افزود: همه موجودات فقیرند و خداوند غنی است و این فقر به معنای فقر مادی نیست، بلکه موجودات در بودن خود به خداوند نیازمند هستند.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد با اشاره به قانون علیت، تصریح کرد: قانون علیت و موجودیت یعنی همه موجودات در پیدایش و ادامه حیات نیازمند به یک موجود بی‌نیاز هستند و آن موجود خداوند است؛ مگر کسی ظاهرتر از خداوند هم هست؛ هیچکس روشن‌تر و ظاهرتر از خدا نیست و اگر کسی کمی عقل و بصیرت داشته باشد هر کجا را که بنگرد به وجود خدا پی می‌‌برد.

وی ادامه داد: اگر همیشه خورشید بود و شبی در کار نبود، ما نمی‌توانستیم معنای روز و شب را بفهمیم؛ اشیاء را به وسیله ضدشان می‌شناسند و خدا را می‌توان به وسیله ضد آن بهتر شناخت؛ خداوند از دید ما پنهان است اما در واقع همیشه پیداست و با ما همراه است.

نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان با اشاره به حدیثی از امیرالمؤمنین(ع) گفت: حضرت امیر می‌فرمایند من هیچ چیز نمی‌بینم مگر آنکه قبل از آن با آن و بعد از آن خدا را می‌بینم؛ این حدیث در واقع بیان‌کننده برهان علیت است که هرچیزی برای اینکه به وجود بیاید نیاز به مخلوق دارد و این موجود نه تنها برای پیدایش، بلکه برای ادامه حیات نیز به خداوند احتیاج دارد؛ وجود ما لحظه به لحظه است؛ یعنی هر لحظه احتیاج داریم که خداوند به ما وجود دهد.

وی افزود: زندگی موجودات همانند صدای نی است؛ اگر نی‌زن لحظه‌ای در نی ندمد دیگر صدایی تولید نمی‌شود و ما نیز دائماً محتاج به حضرت حق هستیم.

امام جمعه شهر اصفهان بیان کرد: در هر لحظه انسان محتاج و نیازمند به خداوند است.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد در خطبه دوم نماز جمعه اصفهان در خصوص تبیین تفاوت با ایمان بودن و مسلمان بودن اظهار کرد: امام هادی(ع) ایمان و اسلام را تفسیر می‌کنند و می‌فرمایند ایمان یعنی قلب آدم،‌ اعتقادات و قیامت را باور کند و عمل او نیز باید این اعتقاد قلبی را تصدیق کند؛ اعمال نشان می‌دهد که انسان تا چه حد به خدا، قیامت و رأفت خدا ایمان دارد و اسلام آن چیزی است که به زبان جاری می‌شود. یعنی خیلی‌ها زبانی مسلمان هستند.

وی در ادامه بیان کرد:‌ ایمان و عمل مقارن یکدیگرند و اگر کسی عمل مطابق ایمان نداشته باشد مسلمان است اما ایمان حقیقی ندارد.

خطیب نماز جمعه اصفهان با اشاره به سالگرد قتل‌عام فلسطینی‌های پناهنده در اردوگاه توسط شارون، عنوان کرد: به دستور شارون همه را تیرباران و اجساد شهدا را زیر تانک‌ها و ماشین‌های سنگین له کردند؛ در آن موقع هیچ نهاد و سازمان بین‌المللی اعتراض نکرد و سازمان ملل نیز به یک کلمه محکوم کردن اکتفا کرد.

وی با اشاره به آمار بالای زندانیان در آمریکا گفت: آمریکا بیشترین آمار زندانی در دنیا را دارد اما اگر ما چند قاچاقچی مواد مخدر را زندانی و اعدام کنیم متهم به زیر پا گذاشتن حقوق انسان‌ها می‌شویم.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد، ماه ذی‌الحجه را ماه زیبایی دانست و ادامه داد: ابتدای این ماه مزین به ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) است، میلاد امام هادی(ع)، عید سعید قربان و عید با عظمت غدیر خم و همچنین نزول آیات ولایت و امامت امیرالمؤمنین(ع) نیز در این ماه است. دومین امامی که قبل از بلوغ به امامت رسیدند امام هادی(ع) بودند که عظمت خود را با رفتار و گفتار خود به عالم نشان دادند و ثابت کردند که سن و سال در بخش امامت و ولایت مطرح نیست؛ اهل تسنن نیز در این موضوع نمی‌توانند ایرادی بگیرند، چراکه پیامبر یک روزه هم داریم و حضرت مسیح (ع) در روز تولدش لب به سخن گشود و مردم را به دین حق دعوت کرد؛ خداوند صریحاً‌ در قرآن می‌فرماید با آنکه حضرت یحیی کودکی بیش نبود ولی به او مقام نبوت داده شد.

وی با اشاره به اقدامات امام هادی(ع) در شرایط سخت زندگی در سامرا، تشریح کرد: امام هادی(ع)‌ حدود 33 سال مقام امامت را عهده‌دار بودند و دو کار بسیار مهم انجام دادند. زیارت جامعه کبیره و زیارت غدیریه همین دو کار بسیار مهم است؛ زیارت جامعه کبیره یک زیارت ساده نیست بلکه منظومه امام‌شناسی است و زیارت غدیریه بزرگ‌تر و با عظمت‌تر از جامعه کبیره است و منشوری برای علی‌شناسی است.

نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان تصریح کرد: بهترین کتاب برای شناخت امیرالمؤمنین(ع) زیارت غدیریه است؛ اما با اینکه بسیار گرفتار بودند، اما با این وجود شاگردان زیادی از جمله عبدالعظیم حسنی را تربیت کردند.

وی در خصوص عظمت غدیر خم گفت: غدیر خم مهم‌ترین مناسبت سال است که در این روز امیرالمؤمنین(ع) به امر خداوند متعال به خلافت و امامت نصب شدند؛ از مردم خوب‌مان تشکر می‌کنم که هر سال این روز بزرگ را گرامی می‌دارند؛ باید به دنیا بگوییم که در روز غدیر، دین خدا کامل شد.

مدیر بنیاد بین‌المللی غدیر استان اصفهان ادامه داد:‌ در این دوران کوتاه حضرت علی(ع) بهترین شیوه حکومت‌داری را به ما نشان داده است، حضرت هرچه منصب بالاتری داشت، در برابر مردم خضوع بیشتری داشته است، اما بعضی‌ها به مقام و منصبی که می‌رسند سعی دارند در مدت کوتاه حکومت خود بار بقیه زندگی خود را ببندند که این با سیره امیر‌المؤمنین (ع) مغایرت دارد.

وی افزود: حضرت زمانی که بر جهان اسلام حکومت می‌کرد لباس وصله‌دار می‌پوشید و می‌فرمود این لباس وصله‌دار مزایایی دارد. از جمله اینکه تکبر و غرور را از انسان می‌گیرد و مردم فقیر نیز به خلیفه خود اقتدا می‌کنند؛ البته این به این معنا نیست که انسان همیشه لباس وصله‌دار بپوشد بلکه سطح زندگی انسان نباید از عموم مردم فاصله بگیرد؛‌ حتی با وجود رزق حلال نیز نباید به تجمل روی آورد.

امام جمعه اصفهان بیان کرد: خداوند زینت دنیا را به مؤمنین حرام نکرده است، اما از نظر اسلام زشت است که برای فرزند خودمان بهترین کیف، کفش و لوازم‌التحریر را تهیه کنیم و فرزند مؤمن دیگری از این نعمت‌ها محروم باشد.

وی با اشاره به مسئله آمار عنوان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند که در کشور باید گروهی باشند که آمار را درست ارائه کند و به هیچ دولت و سازمانی وابسته نباشند؛‌ اینکه آماری ارائه شود و رئیس جمهور بعدی همه آنها را عوض کند اشتباه است؛ همه دولت‌ها با آمدنشان مدیران را عوض می‌کنند که این کار اشتباهی است؛ آمار در همه تصمیم‌گیری‌های کشور مهم است.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد در پایان چنین توضیح داد: از چند وقت دیگر برای سرشماری می‌آیند و رهبری و دولت تذکر داده‌‌اند که آمار صحیح ارائه دهیم؛‌ نباید ترسی از آمار صحیح داشته باشیم، چراکه این آمارها مبنای تصمیم‌گیری‌های کلان کشور است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها