همایش "جریان‎های تکفیری،علل گرایش و راهکارهای مقابله" باحضور300 عالم، اندیشمند و فرهیخته شیعه و سنی خراسان رضوی در تربت جام برگزار شد.
کد خبر: ۸۷۴۵۷۷۸
|
۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، آیت الله ناصر مکارم شیرازی در این همایش با پیام تصویری تکفیری ها را بزرگترین تهدید برای جهان اسلام و کل دنیا دانستند و بر لزوم بصیرت و روشنگری این جریان تأکید نمودند.

راه‎های سیاسی و نظامی مبارزه با تکفیری ها بدون "راه فرهنگی" به نتیجه نمی‎رسند

این مرجع عالیقدر شیعه جهان اسلام اظهار کردند: برای تکفیری‌ها بین سنی و شیعه تفاوتی وجود ندارد و بعضی از کشورهای اسلامی را طوری به یک ویرانه تبدیل کرده‎اند که تا ۵۰سال نیز قابل جبران نیستند.

وی عنوان کرد: سه راه برای مبارزه با تکفیری‌ها وجود دارد که یکی از آن‌ها راه نظامی، دیگری راه سیاسی و سومین راه فرهنگی است که راه‎های سیاسی و نظامی بدون "راه فرهنگی" به نتیجه نمی‎رسند.

مرجع عالیقدر شیعه با اشاره به برگزاری دو کنگره جهانی علیه جریان‎های تکفیری با حضورعلمای بزرگ از ۸۰کشور جهان طی دو سال گذشته در شهر قم ادامه داد: این نهضت روشنگری منجر به کاهش جلب و جذب داعش و امثالهم شده است که این موضوع به عنوان یک کار فرهنگی اثرگذار است.

مسلمین در هیچ زمانی چنین جنایات خانمان سوزی را تجربه نکرده اند


در ادامه این همایش رئیس بخش بین الملل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: اختلافات سیاسی از قرون اولیه اسلامی وجود داشته اما مسلمین در هیچ زمانی چنین جنایات خانمان سوزی را تجربه نکرده اند.

حجت الاسلام عبدالمجید حکیم الهی افزود: اگر ژرف و عمیق به این رفتارها بنگریم درمی یابیم که پشت این کشت و کشتارها و فراتر از مسائل فکری، ایدئولوژیک، مذهبی و طایفه ای، دست های پنهانی این جریان را به سمت و سویی خاص هدایت می کنند.

معاون ارتباطات و بین الملل جامعه المصطفی العالمیه اظهارداشت: تکفیری ها و دشمنان برای رسیدن به برنامه های از پیش تعیین شده و اهداف خود از ابزار مذهبی، گاه طایفه ای و گاه قومی گرایی به شدت استفاده می کنند.

حکیم الهی خاطرنشان کرد: بررسی ها، پژوهش ها و تحقیقاتی که انجام شده آشکار می کند که برای پی بردن و رسیدن به تمامی مشکلات و دلایل ظهور جریانات تکفیری، باید ورای مسائل ایدئولوژیک و هژمونی جهان اسلام جست و جو کرد.

وی اضافه کرد: دشمنان سعی دارند با نابودسازی ثروت کشورهای اسلامی، نابودی ارتش های بزرگ اسلامی مثل مصر، سوریه، عراق و عربستان و حذف منابع انسانی اسلامی، از شکل گیری قدرت اسلام جلوگیری کنند ولی یقینا با بیداری امت اسلامی موفق به این امر نخواهند شد.

استکبار و تکفیر به هم گره خورده اند

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: زمانی تکفیر تنها بود اما امروز استکبار و تکفیر به نحوی جدایی ناپذیر به هم گره خورده اند.

حجت الاسلام احمد مبلغی اظهار داشت: استکبار با تمام توان تلاش دارد از ابزار تکفیر برای پیشبرد مقاصدش استفاده کند که می طلبد امت اسلامی آگاهی کاملی نسبت به خطرات تکفیری ها پیدا کند.

رئیس مرکز پژوهش های اسلامی مجلس شورای اسلامی افزود: تخریب زیرساخت ها، عقب ماندگی، اضطراب روحی، دین ستیزی عوامل اصلی حضور تکفیری ها در ناامنی کشورهای اسلامی است.

مبلغی با تأکید بر ضرورت کار فرهنگی اضافه کرد: امروز نسل جوانان شیعه و سنی نیازمند آگاهی بخشی بیشتری هستند و باید معیار مسلمانی بیش از آنچه که در کتاب ها و یا بر زبان ها وجود دارد، در بین آنان ترویج یابد.

وی یادآور شد: موارد اشتراک شیعه و سنی خیلی بیشتر از موارد اختلافی است پس باید به دنبال مسابقه و رقابت در اجرای اشتراکات در میان تشیع و تسنن باشیم.

تدبیر رهبری توطئه اختلاف افکنان مذهبی را بی اثر کرد


مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی نیز دراین همایش گفت: تدابیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب و فتواهای بجای معظم له، فرصت هرگونه اختلاف افکنی مذهبی را از دشمن گرفت و با تثبیت فرهنگ وحدت و تقریب مذاهب اسلامی، ایران اسلامی را به کشوری امن تبدیل کرده است.
 
 
حجت الاسلام سید محمود مرویان حسینی افزود: تحریم لعن و نفرین به مقدسات مذاهب اسلامی از سوی رهبر فرزانه و پیرو آن نگاه درست و بجایی که بین علما شکل گرفته، وحدت را به جریانی پویا، راهبردی و موثر در جمهوری اسلامی بدل کرده است.

وی با اشاره به تحمیل جریان های تکفیری به بدنه جامعه اسلامی یادآور شد: در بیانات خردمندانه معظم له این 2 جریان افراطی که در برابر جریان وحدت و تقریب بین علمای مذاهب اسلامی شکل گرفته اند به عنوان شیعه انگلیسی و سنی آمریکایی، شهرت یافته اند.

مرویان افزود: این 2 گروه با پشتوانه های تبلیغاتی، رسانه ای، سیاسی، امکانات و حتی با پشتیبانی نظامی جریان استکبارجهانی هدایت و حمایت می شوند و هر 2 گروه افراطی در برابر دشمنان اصلی اسلام یعنی صهیونیست و امریکا سکوت و مماشات می کنند.

وی تأکید کرد: باید در محافل مذهبی، مساجد، نمازخانه ها، مکاتب و هیات ها آگاهی بخشی کرده و تبیین کنیم که امروز جریان شیعه انگلیسی، سنی آمریکایی و جریان های تندرو تشیع و تسنن در مکتب اصیل اهل بیت (ع) و نیز نزد اهل سنت و جماعت جایگاهی ندارند.

گفتنی است؛ همایش جریان های تکفیری، علل گرایش و راهکارهای مقابله، با حضور 300 عالم ، اندیشمند و فرهیخته شیعه و سنی خراسان رضوی از شهرستان های تربت جام، تایباد، باخرز، خواف و مشهد در دانشگاه آزاد اسلامی تربت جام برگزار شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها