مسئولین وزارت نفت علی رغم بدعهدی های اخیر شرکت های چینی بازهم مصمم به ادامه فعالیت با آنها هستند.
کد خبر: ۸۷۴۵۹۴۵
|
۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، مذاکرات طرح توسعه فاز دوم میدان آزادگان شمالی بین دو کشور ایران و چین از ماه های گذشته آغاز ولی هنوز نتیجه قطعی در این خصوص حاصل نشده است.

البته طبق صحبت های وزارت نفتی ها بر اساس قرارداد اولیه، اولویت توسعه فاز دوم این میدان با شرکت چینی است و شرکت فوق بایستی طرح پیشنهادی خود را برای اجرای این فاز ارائه دهد واگر شرکت ملی نفت ایران با طرح پیشنهادی ارائه شده موافقت کند، فاز دوم  توسعه آزادگان شمالی اجرایی می شود ودر غیر این صورت مناقصه عمومی برگزار خواهد شد.

لازم به ذکر است پیش از این گفته شده بود که علت به نتیجه قطعی نرسیدن در این طرح با چینی ها  از اختلاف نظر ها نشات می گیرد.

کرامت بهبهانی مجری طرح توسعه آزادگان شمالی در خصوص واگذاری توسعه فاز دوم میدان  نفتی آزادگان شمالی به شرکت چینی"CNPCI"اظهار داشت: فاز نخست این میدان نفتی به خوبی توسط این شرکت اجرا و اهداف مورد نظرمحقق شد.

وی ادامه داد: گروهی که در توسعه آزادگان شمالی فعالیت می کردند، تیمی به مراتب بهتر از توسعه دهندگان آزادگان جنوبی بودند، ضمن اینکه قرارداد توسعه این میدان مشترک کاملا روشن و از مدل بیع متقابل نوع سوم (Buy Back) بوده که به طور کامل نیز اجرا شده است.

بهبانی یادآور شد: میزان پیشرفت فیزیکی میدان آزادگان شمالی در یک سال گذشته بیش از 42.5 درصد بوده که برای یک پروژه عظیم، این عدد بسیار رضایت بخش و بی سابقه است.

وی در ادامه افزود: تاخیرهای موجود در اجرای این طرح، گاهی مربوط به اخذ مجوزهای زیست محیطی و منطقه ای بوده، تا در حفاری چاه‌های این میدان نفتی کمترین آسیب به محیط زیست وارد شود.

مجری طرح توسعه آزادگان شمالی این نکته را یادآور شد؛ که نتیجه مذاکره با شرکت"CNPCI"چین هنوز این قطعی نشده است.

به دنبال شرایط برد-برد هستیم

میرکاوه موسوی حسینی،مدیر برنامه ریزی و کنترل پروژه شرکت متن (شرکت مهندسی و توسعه نفت) با انتقاد از عملکرد این شرکت در میدان نفتی آزادگان جنوبی گفت: این شرکت چینی آنطور که باید در حوزه آزادگان جنوبی نتوانست موفق عمل کند.

وی با اشاره به اینکه شرکت"CNPCI"در زمان تحریم، به تعهدات خود در آزادگان جنوبی عمل نکرد تصریح کرد: تاخیر آن ها دراین پروژه زمینه اخراج این شرکت را فراهم کرد واین درحالی بود که شرکت"CNPCI" با تغییر تیم اجرایی در منطقه آزادگان شمالی توانست تولید 75 هزار بشکه ای را محقق کند.

موسوی حسینی در خصوص ادامه همکاری با این شرکت نیز اظهار داشت:هرجا که منافع جمهوری اسلامی ایران در خطر باشد، قراردادهای نفتی هر چند مهم لغو خواهد شد؛ چراکه ما به دنبال شرایطی "برد- برد" هستیم، ضمن اینکه ما هرگز حضور شرکت های خارجی را به یک کشور که خریدار عمده ایران است، محدود نخواهیم کرد.

گفتنی است؛میدان آزادگان شمالی از جمله میدان های مشترک نفتی ایران با کشور عراق است که میزان نفت درجای آن معادل 6.5 میلیارد بشکه برآورد شده است و طرح توسعه این میدان در دو فاز هریک با ظرفیت تولید 75 هزار بشکه نفت در روز پیش بینی شده است که با بهره برداری هر دو فاز آزادگان شمالی، تولید از این میدان در مجموع 150 هزار بشکه نفت خواهد بود.

باتوجه به مشترک بودن این میدان نفتی با عراق ضرورت اجرای طرح توسعه آن بیش از پیش با اهمیت جلوه می کند.
ارسال نظرات