درخشان گفت: هرچه تخصص ما در حوزه های مختلف بیشتر باشد طبیعتا در مذاکرات موفق تر خواهیم بود و لذا قراردادهای IPC در بدترین شرایط دیپلماسی منعقد شد چراکه کشور های خارجی هم کور کورانه پا در این میدان نگذاشته اند.
کد خبر: ۸۷۴۶۰۳۷
|
۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۹

مسعود درخشان کارشناس ارشد انرژی بررسی مدل قراردادهای جدید نفتی در ایران در گفتگو با خبرنگار حوزه نفت و انرژی خبرگزاری بسیج درباره مصوبه آخر دولت مبنی بر آن که بندهایی از سوی رهبری ارائه شده بود گفت: آخرین نسخه که از دولت در این مصوبه در تاریخ 7 شهریور، ویرایش 56، ارائه داده شد و از اشاره هایی که رهبری به موضوع داشتند فقط 4 الی 5 مورد تطبیق داده بودند. 11 بندی که مقام معظم رهبری پرداخته بودند هنوز دست نخورده باقی مانده است.

وی افزود: رهبری طی صحبت هایی که در مورد قراردادهای نفتی داشتند بارها به حفظ منافع کشور و بررسی موشکافانه این قرارداد اشاره کردند ولی بیانات رهبری متأسفانه نادیده گرفته شده است.

این کارشناس تصریح کرد: همان نخبگانی که در جلسه ای که با رهبری داشته اند و این سند را برای وزارت نفت ارسال کرده اند باید جمع شوند تا عملکرد وزارت نفت را بررسی کنند که آیا واقعا مواردی که پرداخته نشده بی اهمیت بوده یا اینکه غفلت وزارت نفت است؟

وی ادامه داد: هرچه تخصص ما در حوزه های مختلف بیشتر باشد طبیعتا در مذاکرات موفق تر خواهیم بود و لذا قراردادهای IPC در بدترین شرایط دیپلماسی منعقد شد چراکه کشور های خارجی هم کور کورانه پا در این میدان نگذاشته اند. حکمی که آقای زنگنه برای کمیته بازنگری زدند، مهر 92 بود که در شرایط تحریم بودیم ولی الآن در شرایط خارج از تحریم هستیم و این خود به کل اشکال دارد.

درخشان تصریح کرد: مذاکزات نقتی این نیست که خودمان آشکار کنیم کدام میادین ما خراب است و کدام سالم و خود اعتراف به بد بودن میادین نفتی کنیم. مثل این می ماند که جنس خودمان را تو سر خودمان بزنیم، بخدا نخود و لوبیا هم در بازار اینجور نمی فروشند. دیپلماسی نقتی یعنی بگوییم که ایران بهترین میادین نفتی را دارد و از آن دفاع کنیم تا شرکت هایی خواستند میادین ما را بی اهمیت جلوه بدهند یا خراب بتوانیم دفاع کنیم و از نظر علمی اثبات کنیم.

ارسال نظرات