خبرهای داغ:
سرپرست سازمان قطار شهری قم با اشاره به وضعیت مطلوب عملیات احداث ایستگاه‌های مترو قم گفت: این پروژه طبق برنامه زمانبندی برای بهره‌برداری از فاز اول خط A در حال پیگیری است.
کد خبر: ۸۷۴۶۱۰۹
|
۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۴
ایستگاه‌های فاز اول مترو قم طبق برنامه زمان‌بندی احداث می‌شود
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، علیرضا قاری قرآن اظهار داشت: با توجه به برنامه ۲۲ ماهه فاز اول بهره برداری پروژه مترو قم هم اکنون اقدامات مهمی نظیر پیگیری تأمین و عقد قرارداد خرید واگن‌های مورد نیاز، احداث سازه نگهبان ایستگاه‌های فاز اول و... در حال انجام است.

وی با اشاره به فاز اول بهره برداری مترو قم بیان کرد: فاز اول بهره برداری از این پروژه در مسیری به طول پنج کیلومتر از میدان مطهری تا قلعه کامکار را با ۶ ایستگاه شامل می‌شود.

سرپرست سازمان قطار شهری قم بیان کرد: این ایستگاه‌ها شامل A۹ (میدان مطهری)، A۱۰ (میدان سعیدی)، A۱۱ (میدان معصومیه)، A۱۲ (سوم خرداد)، A۱۳ (میدان کشاورز) و ایستگاه A۱۴ (قلعه کامکار) است در فاز اول اتمام ساخت ایستگاه‌های A۹ و A۱۳ و یک ایستگاه مابین در اولویت قرار دارد و برای مابقی ایستگاه‌های فاز اول بهره برداری تنها سازه نگهبان آن‌ها احداث می‌شود.

وی با ارزیابی وضعیت مناسب پیشرفت احداث ایستگاه‌های مترو در فاز اول بهره برداری اظهار کرد: برای احداث سازه نگهبان ایستگاه مترو میدان مطهری، قسمت عمده شمع‌ها اجرا شده است و با پیشرفت بیش از ۶۰ درصدی سازه نگهبان این ایستگاه تا چند ماه آینده قسمت عمده حصارهای میدان مطهری برچیده می‌شود و بعد از آن عملیات احداث، در زیر زمین از طریق رمپ دسترسی انجام می‌شود. برای ایستگاه‌های A۱۱ و A۱۳ هم در حال انجام عملیات مربوط به حفاری رمپ دسترسی به تراز سکو هستیم.

قاری قرآن با اشاره به ایستگاه A۱۴ و اجرای طرح انحراف ترافیک ایستگاه A۱۲ ادامه داد: برای آغاز عملیات احداث سازه نگهبان ایستگاه A۱۲، انحراف ترافیک محدوده ایستگاه در حال اجرا است و همچنین برای ایستگاه قلعه کامکار از چند سال قبل بتن ریزی بخش عمده شمع‌های سازه نگهبان ایستگاه انجام شده است.

وی با اشاره به تأمین واگن‌های مترو از طریق فاینانس بیان کرد: برای فاز اول بهره برداری چهار رام قطار که هر یک شامل پنج واگن می‌شود را پیش‌بینی کرده‌ایم، این در حالی است که تعداد کل قطارهای خط A مترو قم ۲۶ رام قطار پنج واگنه است که به مرور زمان تأمین و خریداری می‌شود.

سرپرست سازمان قطار شهری قم افزود: برای تأمین واگن‌های مورد نیاز در حال مذاکره با شرکت‌های داخلی و خارجی است و تا کنون با دریافت پیشنهادات مختلف فنی و مالی از شرکت‌های متعهد امید داریم بتوانیم قرارداد ساخت واگن‌های مترو قم را در آینده نزدیک نهایی کنیم.

وی در خصوص حفاری تونل خط A مترو قم بیان کرد: تا کنون حدود یک کیلومتر تونل سنتی و بیش از هشت کیلومتر تونل مکانیزه توسط دستگاه عظیم حفاری TBM حفر شده است و با عبور این دستگاه از محدوده میدان پلیس امید داریم تا چند ماه آینده حفاری تونل مکانیزه به اتمام برسد.

سرپرست سازمان قطار شهری با اشاره به پیشرفت ۹۵ درصدی پست برق نواب بیان کرد: با رویکرد مهندسی ارزش، یکی از پست‌های برق پیش بینی شده در قرارداد پروژه مترو حذف شد و به‌جای آن از ظرفیت پست برق نواب که برای پروژه منوریل احداث شده بود استفاده خواهد شد. این کار علاوه بر تأمین بخش زیادی از برق مورد نیاز مربوط به تأمین توان پروژه مترو، حدود ۳۵۰ میلیارد ریال صرفه جویی برای این پروژه ایجاد می‌کند.

قاری‌قرآن به زمان بهره برداری از پروژه خط A مترو اشاره نمود و افزود: وضعیت پیشرفت مطلوبی را برای این پروژه متصور هستیم و با توجه به حمایت‌ها و اقدامات انجام شده، مجموعه استانداری، شهرداری و سازمان قطار شهری سعی داریم تا پایان سال ۹۶ فاز اول بهره برداری از این پروژه را به انجام رسانده و حفاری خط دوم مترو قم را تا ابتدای سال آینده آغاز کنیم.
ارسال نظرات
پر بیننده ها