مربی حلقات صالحین حوزه مقاومت شهید بهشتی(ره)
مربی حلقات صالحین حوزه مقاومت شهید بهشتی(ره) بر لزوم اشاعه و ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی در جامعه تاکید کرد و گفت: حفظ امر به معروف و نهی از منکر باعث پویایی جامعه است.
کد خبر: ۸۷۴۶۱۹۱
|
۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ حجت‌الاسلام گلستانی مربی حلقات صالحین حوزه مقاومت شهید بهشتی سپاه ناحیه مقاومت اراک در کارگاه آموزشی امر به معروف و نهی ازمنکر پایگاه‌های مساجد و محلات این حوزه مقاومت با اشاره به اهمیت فریضه امر به معروف و نهی از منکر گفت: نقش هر مسلمان در تعیین سرنوشت جامعه و تعهدی كه باید در پذیرش مسئولیت‌های اجتماعی داشته باشد، ایجاب می كند كه او ناظر و مراقب همه اموری باشد كه پیرامون وی اتفاق می‌افتد.

وی افزود: همین نظارت و مراقبت از امور یعنی امر به معروف و نهی از منكر که از مهم ترین مبانی تفكر سیاسی یک مسلمان به شمار می رود؛ چنان كه از مهم‌ترین فرایضی است كه وجوب كفایی آن ضروری دین شناخته شده و ضامن بقای اسلام است. 

مربی حلقات صالحین حوزه مقاومت شهید بهشتی(ره) تصریح کرد: پیوند سرنوشت ها موجب می شود كه تخلف و انحراف یك فرد، در كل جامعه تأثیر بگذارد؛ چنان كه یك بیماری واگیر در صورتی كه معالجه نگردد، از فرد به جامعه سرایت نموده و سلامت آن را به خطر می اندازد. 

حجت‌الاسلام گلستانی با اشاره به اینکه معروف و منکر دو مفهوم متقابل یکدیگر هستند، گفت: در لغت به معنای شناخته شده و ناشناخته هستند و در اصطلاح كارهایی كه نیكی یا زشتی آن ها توسط عقل یا شرع، شناخته شده باشند، به ترتیب معروف و منكر نامیده می شوند. 

وی افزود: معروف و منكر قلمرو وسیعی دارد و در محدوده عبادات یا یك سری از گناهان كبیره نمی گنجند؛ معروف شامل امور اعتقادی، اخلاقی، عبادی، حقوقی، اقتصادی، ‌نظامی، سیاسی و امور فرهنگی است و منكر نیز شامل منكرات اعتقادی، عبادی، اخلاقی، اقتصادی (مانند كم فروشی و احتكار)، سیاسی (همانند جاسوسی و كمك به ضدانقلاب)، نظامی است؛ در مجموع می توان از معروف و منكر، به ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها نیز تعبیر کرد. 

مربی حلقات صالحین حوزه مقاومت شهید بهشتی(ره) تصریح کرد: نخستین و مؤثرترین روش برای دعوت دیگران به نیكی‌ها و بازداشتن از منكرات، آراستگی خود انسان به تقوی و اخلاق حسنه است. 

حجت‌الاسلام گلستانی ادامه داد: در فقه اسلامی سه مرحله برای این وظیفه مهم در نظر گرفته شده که هر مرحله نیز خود دارای مراتب و درجاتی است و در صورت مؤثر بودن یك مرحله یا یك مرتبه، اقدام به مرحله یا مرتبه بعدی جایز نیست. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: اظهار تنفر قلبی، امر و نهی گفتاری و در نهایت استفاده از زور و قدرت سه مرحله برای انجام امر به معروف و نهی از منکر است. 

انتهای پیام/

ارسال نظرات