کارشناس حوزه نفت:

وزارت نفت معتقد به وجود جذابیت در قراردادهای جدید نفتی است

کارشناس حوزه نفت با بیان اینکه تجربه اجرای مدل جدید قراردادهای نفتی دولت را نداشته ایم، گفت: وزارت نفت معتقد به وجود جذابیت هایی مانند جذب سرمایه در قراردادهای جدید نفتی است.
کد خبر: ۸۷۴۶۵۱۵
|
۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸

به گزارش خبرگزاری بسیج،  محمدعلی خطیبی با اشاره به مدل جدید قراردادهای نفتی، اظهار کرد: قرارداهای قبلی توسعه میادین و پروژه های دیگر در حوزه نفت غیر متقابل بود.

وی با تاکید بر اینکه وزارت نفت معتقد است که قراردادهای نفتی گذشته برای جذب سرمایه های لازم قابل استفاده نیست، تصریح کرد: بخاطر این موضوع قراردادهای جدیدی را طراحی کرده اند تا سرمایه های مورد نیاز را جذب کنند.

این کارشناس حوزه  نفت با اشاره به این نکته که وزارت نفت معتقد است که جذابیت های لازم در مدل جدید قراردادهای نفتی اعمال شده است، اضافه کرد: با مشورت یک سری شرکت ها این اقدام صورت گرفته و احتمال دارد که آنها هم سرمایه گذاری کنند با نظر آنها شرایط سرمایه گذاری ها در این قراردادها تنظیم شده باشد.

خطیبی با بیان اینکه هدف این است که با جذابیت های ایجاد شده سرمایه های مورد نیاز جذب شود، افزود: این قراردادها چون جدید است و تاکنون به این مدل قراردادها عمل نشده است، اظهار نظرهایی پیرامون نا آشنابودن مدل آن با ساختار نقد وجود دارد.

کارشناس حوزه نفت با تاکید براینکه طولانی بودن مدت حضور طرف های خارجی در قراردادهای جدید نفتی معایب و محاسنی دارد با اشاره به مدت بیش از 30 سال این قراردادها، گفت:  در این مدت طرف مقابل با ما خواهد بود و می تواند سهم ببرد و برای حضور خود درامدی می خواهد زیرا حضور مجانی که ندارد و این از معایب این قرارداد است.

خطیبی ادامه داد: بافرمولی که به تولید آنها هم در محتوای این قرارداد وصل شده است طرف مقابل قرارداد منافعی می برد و این حضور طولانی منافعی را برای شریک خارجی در مدل جدید قراردادهای نفتی دولت ایجاد می کند.

وی با اشاره به این نکته که حضور طولانی مدت شریک خارجی به واسطه مدل جدید قراردادنفتی دولت برای کیفیت و راندمان کار مفید است، افزود: حضور بلند مرتبه باعث می شود احساس کند که تا مدت طولانی خودش صاحب پروژه است و نفع می برد.

خطیبی تاکید کرد: این مسیله باعث می شود تا دید طرف مقابل به پروژه  بلند مدت بوده و کوتاه مدت نباشد به این معنا که کاری که انجام می دهد را با دید بلند مدت انجام دهد تا بر کیفیت کار تاثیرات منفی نداشته باشد.

وی ادامه داد: چون طرف خارجی از حضور بلند مدت نفع می برد بخاطر خودش هم که شده در انجام کار دقت لازم و محکم کاری می کند.

کارشناس حوزه  نفت با اشاره به این مطلب که این مسئله برای ما نفع دارد چون خود طرف مقابل هم از این قرارداد نفع می برد، اظهار کرد: کار محکم کاری شده و سمبل بندی شده نخواهد بود.

خطیبی در خاتمه خاطر نشان کرد: می توانیم امیدوار باشیم که طولانی بودن این قراردادهای نفتی جدید محکم کاری شده باشد و ما را دچار گرفتاری در آینده نخواهد کرد و اگر هم مشکلاتی ایجاد کند خود طرف خارجی برای رفع آن حضور دارد
منبع: دانا
ارسال نظرات