تنها چند ساعت پس از اعلام حكم حضرت آيت‌الله مكارم شيرازي درباره ضرورت جلوگيري از كشت تجاري تراريخته‌ها، سخنگوي دولت با يادآوري اينكه «برخي افراد به بلندگو هم به عنوان ابزار شيطان نگاه مي‌كردند»
کد خبر: ۸۷۴۶۵۲۲
|
۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، تنها چند ساعت پس از اعلام حكم مرجع تقليد شيعيان، حضرت آيت‌الله مكارم شيرازي درباره ضرورت جلوگيري از كشت تجاري تراريخته‌ها، سخنگوي دولت با يادآوري اينكه «برخي افراد به بلندگو هم به عنوان ابزار شيطان نگاه مي‌كردند» (لابد برخي روحانيون قديم) تأكيد كرد كه دولت مدافع توليد محصولات تراريخته است!

 

محمدباقر نوبخت با ذكر اينكه برخي افراد بلندگو را ابزار شيطان مي‌دانستند، گفت: «امروزه نيز برخي افراد به محصولات تراريخته كه داراي فوايد علمي است، با چنين ديدي نگاه مي‌كنند.»

 

اين سخنان نوبخت، تنها چند ساعت پس از انتشار خبر بيانات آيت‌الله مكارم، مرجع تقليد شيعيان درباره تراريخته‌ها مطرح شد. آيت‌الله مكارم شيرازي با اشاره به شرايط قابل تأمل استفاده از تراريخته‌ بر لزوم بسيج افكار عمومي عليه «تجاري‌سازي» محصولات تراريخته در شرايط حاضر تأكيد كرده و گفته بود: «عده‌اي كه پول دستشان است، ممكن است نفوذ كنند و جلوي خيلي موارد را بگيرند.»

 

اين مرجع تقليد طي روزهاي گذشته در جمع تعدادي از دانشمندان و متخصصان درخصوص محصولات دستكاري شده ژنتيكي خاطرنشان كرد: وقتي به بنده گفتند آقايان تشريف مي‌آورند فكر مي‌كردم اين يك جلسه عادي است اما حالا كه مسائل مطرح شد متوجه شدم كه بسيار مهم‌تر از آن است كه تصور مي‌شد.  مرجع تقليد شيعيان با بيان «ما خلقت خداوند را كامل مي‌دانيم»، اصل را بر «عدم دستكاري در خلقت» دانست و افزود: بايد اجازه بدهيم خلقت در همان مسيرش ادامه يابد.

 

اين مفسر بزرگ قرآن ادامه داد: دستكاري در طبيعت در نگاه كسي كه به نظام كامل آفرينش معتقد باشد، كار خلافي است. كسي هم كه اعتقاد نداشته باشد مي‌داند كه طبيعت خيلي باهوش عمل مي‌كند و مهره‌چيني دقيقي كرده است. بنابراين بايد خيلي با احتياط به آن بپردازيم؛ خيلي بايد ملاحظه كنيم، مراقب باشيم. اصل اوليه براي ما «عدم دستكاري در نظام خلقت» است.

 

وي مواردي را كه در مورد ضرر آنها قطعيت وجود دارد، مشمول قاعده «لاضرر» دانست و گفت: ما در قرآن مجيد داريم كه «فلينظر الانسان الي طعامه»؛ يعني «انسان با يك نگاه دقيق به غذايش بنگرد»؛ پس اين يك اصل است كه قرآن توصيه مي‌كند دقت كنيد و با دقت غذايتان را انتخاب كنيد. آيت‌الله مكارم با انتقاد از «اطلاع‌رساني ناكافي» در مورد محصولات تغييريافته ژنتيكي تصريح كرد: اطلاع‌رساني شما هنوز كامل نيست؛ بايد خبررساني كاملي انجام شود. مي‌گويند 38 كشور و از جمله بيست و چند كشور اروپايي ممنوع كرده‌اند، يا اينكه بعضي كشورها توليد مي‌كنند و خودشان مصرف نمي‌كنند و صادر مي‌كنند. ما نمي‌توانيم بي‌تفاوت از كنار اين آمار عبور كنيم و اين آمارها براي ما مسئوليت‌آور است؛ خبررساني‌تان را تقويت كنيد؛ همينها را براي مجلسيان، دانشگاهيان، آنها كه اهل درد هستند، بفرستيد، موج ايجاد كنيد، در عرصه رسانه‌ها مطرح كنيد، به رسانه ملي هم بگوييد؛ حالا نمي‌دانيم تا چه‌اندازه منتشر كنند يا نه؛ در رسانه ملي ميزگرد تشكيل بدهيد.

 

آيت‌الله مكارم شيرازي با اشاره به لزوم «بسيج افكار عمومي» تأكيد كرد: اگر افكار عمومي بسيج شود نه دولت و نه هيچ كس ديگري نمي‌تواند مقابلش بايستد.

 

اما نوبخت در حاشیه بازدید از ساختمان جدید پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی منطقه شمال کشور با اعلام اینکه دولت مدافع فعالیت‌های بیوتکنولوژی و محصولات تراریخته است و اگر برخی افراد ملاحظات زیست‌محیطی دارند، مباحث خود را مطرح کنند تا موضوع با مذاکره حل شود، گفت: زمانی بود که برخی افراد به بلندگو به عنوان ابزار شیطان نگاه می‌کردند، امروزه نیز برخی افراد به محصولات تراریخته که دارای فواید علمی هستند با چنین دیدی نگاه می‌کنند. وی از فعالان این عرصه خواست که با سعه صدر به راه خود ادامه دهند تا پیشرفت کشور را همچنان به ارمغان آورند و گفت: تا زمانی که تولید محصولات تراریخته در کشور پا بگیرد همچنان مخالفت‌هایی با آن وجود خواهد داشت.

ارسال نظرات