خبرهای داغ:
امام جمعه شال اذعان کرد: شیعیان همواره دنباله‌رو ولایت هستند و حدیث غدیر مهر تاییدی برای تثبیت ولایت امام علی(ع) و اهل بیت بعد از ایشان است.
کد خبر: ۸۷۴۶۷۱۲
|
۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۵

حجت‌الاسلام سیدهاشم موسوی شالی امام جمعه شهرستان شال، در گفت‌و‌گوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین در خصوص جانشینی امیرالمومنین(ع) و اهمیت واقعه غدیر اظهار کرد: جانشینی امیرالمومنین بعد از پیامبر(ص) بارها و در مراسمات مختلف توسط پیامبر(ص) مطرح شده‌است.

وی با اشاره به حدیث یوم‌الدار که مورد قبول اهل تشیع و تسنع می‌باشد، تشریح کرد: پیامبر اکرم در همان سال‌های آغازین پیامبری خود که تعداد مسلمانان انگشت‌شمار بودند در مهمانی خویشاوندان موضوع انتخاب جانشین بعد از خود را مطرح کردند که تنها حضرت علی(ع) آمادگی خود را بیان نمود.

امام جمعه شال ادامه داد: حاضرین شرکت‌کننده در مهمانی چندان اعتمادی به پیامبری حضرت محمد(ص) و لزوم انتخاب جانشین بعد از ایشان را نداشتند و همواره اقدامات پیامبر را مورد تمسخر قرار می‌دادند.

موسوی‌شالی با بیان دلایل جاودانگی واقعه غدیر تصریح کرد: حضور جمعیتی بالغ بر 100هزار نفر در واقعه غدیر را که تا آن زمان بی‌سابقه بوده است از دلایل جاودانگی واقعه غدیر است.

وی وجود مسلمانان از تمامی بلاد را از دیگر دلایل جاودانگی غدیر عنوان کرد و گفت: تنوع افراد مسلمان، عمومی بودن حادثه غدیر و این‌که این حج به حجه‌الوداع پیامبر(ص) معروف بود دلایلی بر اهمیت این واقعه است.

امام جمعه شال با اشاره به این موضوع که فریضه حج در عرب قبل از اسلام نیز مطرح بوده ولی بیشتر از حالت تعبدی یک مراسم طایفگی بوده است، اضافه کرد: افراد بسیاری بنا به دلیل انجام فریضه حج، کنجکاوی در خصوص احکام و قواعد حج و آموزش حج صحیح توسط پیامبر در حجه‌الوداع حضور یافتند.

موسوی‌شالی ضمن بیان آیه ولایت خاطرنشان کرد: آیه ولایت انتخاب نکردن جانشین بعد از خود را همچون به اتمام نرساندن رسالت پیامبر می‌داند که بیانگر اهمیت موضوع جانشینی و سبب دلگرمی پیامبر برای کامل کردن رسالت خود می‌باشد.

وی در خصوص وظایف جانشین بعد از پیامبر(ص) تبیین کرد: جانشین بعد از پیامبر(ص) وصی و واسط دینی میان مردم است که حکومت دنیوی و ظاهری را نیز بر عهده دارد.

امام جمعه شال افزود: اگرچه پس از رحلت پیامبر حکومت دنیوی و ظاهری به دست امام علی(ع) نرسید ولیکن حکومت معنوی ایشان و وصی بودن امام علی(ع) و اهل بیتش همواره پابرجا بوده‌است.

موسوی‌شالی تصریح کرد: یک‌بار در واقعه غدیر و باردیگر 25سال پس از رحلت پیامبر(ص) و خانه‌نشینی امام علی(ع) با امیرالمومنین بیعت شده است.

وی با اشاره به تفاوت‌های این دو بیعت با یکدیگر تاکید کرد: در واقعه غدیر برای جانشینی حضرت علی(ع) آیه نازل شد و امام علی (ع) توسط خدا به جانشینی انتخاب شد ولی در بیعت دوم مردم خود امبرالمومنین را به جانشینی انتخاب کرده و به خود اجازه دخالت کردن در کارهای ایشان را می‌دادند.

امام جمعه شال اهل تشیع را همواره دنباله‌رو ولایت معرفی و تشریح کرد: حدیث غدیر مهر تاییدی برای اثبات ولایت حضرت علی(ع) و اهل بیت بعد از ایشان است.

موسوی‌شالی وظیفه ولی‌فقیه در زمان غیبت را بسیار حساس عنوان کرد و گفت: ولی فقیه باید شرایط را طوری در دست گرفته و اداره کند که شرایط برای ظهور امام زمان(عج) آماده باشد.

وی در خاتمه اظهار کرد: قبول ولایت‌مداری ولی‌فقیه در زمان غیبت تمرین و مقدمه‌ای برای ولایت‌پذیری از امام زمان(عج) در عصر ظهور است.

1102/ت30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها