عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: زنان باردار و شیرده، کودکان شیرخوار و نوپا کمتر برخوردار از نور آفتاب هستند و کارگرانی که در زیرزمین مترو و معدن کار می کنند، معمولا دچار کمبود ویتامین D می‌شوند.
کد خبر: ۸۷۴۶۷۶۷
|
۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۵

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، دکتر علی اکبر سهیلی آزاد، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره نقش ویتامین دی در بدن انسان گفت: ویتامین D نقش بسیار سازنده‌ای در ساخت استخوان‌ها، دندان‎ها به عبارتی در ساخت اسکلت بدن بر عهده دارد.

 

وی در ادامه با بیان اینکه قسمت اعظم بافت استخوانی را کلسیم، فسفر، پروتئین‌ها و غیره تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: اما نقش ویتامین D این است که باعث جذب کلسیم و فسفر در روده باریک ‌شود و اگر مواد غذایی مصرف می کنیم که محتوی کلسیم و فسفر هستند برای جذب بهتر در روده و مصرف در بافت استخوانی نیاز به این ویتامین وجود دارد.

 

ویتامین D باعث جذب کلسیم و فسفر در بدن می‌شود

این عضو هیئت علمی دانشگاه درباره شیوه عملکرد ویتامین D در بدن انسان بیان کرد: این ویتامین در سلولهای بافت پوششی روده باعث تنظیم پروتئینی می‌شوند که در غشاء سلول قرار دارد و به آن پروتئین ناقل کلسیم گفته می‌شود بنابراین اگر فردی ویتامین D را به مقدار کافی به وسیله مواد غذایی و یا ساخت این ویتامین توسط خود بدن دریافت نکند، در این حالت کلسیم و فسفر نمی‌توانند جذب شوند و مورد استفاده بدن قرار گیرند.

 

وی در ادامه افزود: ویتامینی که به وسیله غذا دریافت کردیم و یا به وسیله نورآفتاب در بدن ساخته شده وارد جریان خون می‌شود و ابتدا به کبد می‌رود، در آنجا به کمک یکسری فعل و انفعالات بیوشیمیایی به ماده‌ای به نام 25 هیدروکسی کول کلستروم تبدیل می‌شود که این ماده از طریق جریان خون به کلیه‌ها وارد می‌شود و در سلولهای کلیه به ماده‌ای به نام یک بیست و پنج دی هیدروکسی کول کلسیتروم تبدیل می‌شود.

 

چربی‌های حیوانی منبع اصلی دریافت ویتامین D هستند

سهیلی آزاد، با بیان اینکه منبع اصلی دریافت ویتامین D در مواد غذایی چربی‌های حیوانی هستند، گفت: شیر، پنیر، کره، خامه، تخم مرغ و جگر از منابع غذایی ویتامین D هستند که به آن ویتامین 3D و یا کول کلستروم گفته می‌شود و یک نوع ویتامین D دیگر وجود دارد که نام آن D2  است و در منابع گیاهی یافت می‌شود.

 

کارگران معدن و مترو بیشتر در معرض کمبود ویتامین D هستند

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به این سوال که چه افرادی بیشتر مبتلا به کمبود ویتامین D، کلسیم و فسفر در بدن هستند، گفت: این موضوع بستگی به نیاز بدن افراد دارد اما افرادی که در معرض خطر هستند مانند زنان باردار، زنان شیرده، کودکان شیرخوار و نوپا، در بزرگسالان نیز افرادی که از نور آفتاب کمتر برخوردار هستند مانند کارگرانی که در زیرزمین مترو یا معدن کار می کنند و نورآفتاب را کمتر می‌بینند که موضوع می‌تواند زمینه بروز بیماری را فراهم کند.


ارسال نظرات