جانشین فرماندهی سپاه ناحیه رودان گفت: با هدف پاسداشت و تعظیم شعائر اسلامی، تبیین و ترویج فرهنگ غدیر و ایجاد بستر برای رشد و تعالی معنوی مسلمانان؛ واقعه غدیر خم؛ دوشنبه 29 شهریورماه 95 در شهرستان رودان بازخوانی و بازسازی می شود.
کد خبر: ۸۷۴۶۹۵۲
|
۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۹

سروان محمدرسول جلالی یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران، اظهار داشت: واقعه عظیم و تاریخی غدیر خم برای دومین سال متوالی با هنرنمایی بیش از یکصد هنرمند در رودان بازخوانی و بازسازی می شود.

وی معرفی سیره نبوی به مردم، گسترش فرهنگ ولایت و هویت دینی، آماده سازی محیط برای درک عمیق تر از ولایت فقیه و رهبری و انتقال نسل به نسل و سینه به سینه پیام غدیر را از اهداف بازسازی واقعه عظیم و تاریخی غدیر خم در این شهرستان عنوان کرد.

جلالی با اشاره به نقش، جایگاه و تاثیر آثار نمایشی و هنرهای تجسمی در ابلاغ پیام دین به جامعه، خاطر نشان کرد: بدون شک بازسازی واقعه غدیر می تواند به عنوان یک دعوت عملی از مردم؛ در گرایش بیش از پیش آنها به این فرهنگ غنی و پربار دینی؛ نقش مهم و والایی را ایفاء کند.

وی اظهار داشت: واقعه عظیم و تاریخی غدیر خم؛ ساعت 16 روز دوشنبه بیست و نهم شهریورماه 95؛ در جوار مسجد حضرت امام رضا (ع) روستای اسلام آباد شهرستان رودان بازسازی و بازخوانی می شود.

جلالی در پایان خاطر نشان کرد: این آئین به همت سپاه پاسداران و با همکاری بنیاد غدیر و هیئت های مذهبی شهرستان رودان برگزار خواهد شد.

در سال دهم هجرت، به دستور الهی، آخرین سفر پیامبر اکرم (ص) به مکه برای تعلیم حج و اعلام ولایت ائمه (ع) آغاز شد.

در این سفر بیش از 120 هزار نفر آن حضرت را همراهی کردند که در شرایط آن زمان سابقه نداشت.

بلافاصله پس از پایان مراسم حج، اعلام شد همه حجاج از مکه خارج شوند و برای برنامه ای مهم در غدیر خم - که کمی قبل از محل جدا شدن کاروان ها بود ـ حضور یابند.

سه روز پس از پایان مراسم حج، سیل جمعیت به سوی غدیر حرکت کردند.

با رسیدن به محل موعود، فرمان توقف از سوی پیامبر (ص) صادر شد، مرکب ها از حرکت ایستادند، مردم پیاده شدند و هر کس جایی برای توقف سه روزه آماده کرد.

به دستور پیامبر (ص)؛ سلمان، ابوذر، مقداد و عمار زیر چند درخت کهنسال را آماده کردند و روی درختان، پارچه ای به عنوان سایبان قرار دادند. در زیر سایبان، منبری به بلندی قامت پیامبر (ص) از سنگ ها و روانداز شتران ساختند؛ بطوری که حضرت هنگام خطبه بر همه مردم مشرف باشند.

هنگام ظهر، پس از اقامه نماز جماعت، پیامبر (ص) بر فراز منبر ایستادند و امیرالمؤمنین (ع) را فرا خواندند تا بر فراز منبر در سمت راست حضرت بایستند.

قبل از شروع خطابه، امیرالمؤمنین (ع) بر فراز منبر یک پله پائین تر در طرف راست آن حضرت ایستاده بودند.

حضرت رسول در آن روز بر فراز منبر ایستادند و امیرالمومنین (ع) را فرا خواندند و برای آن امام همام عهد و پیمانی گرفت که جز کافر به خدا و رسولش آن را بر هم نمی زند.

پیامبر (ص) در این مراسم، عمامه خود را که 'سحاب' نام داشت را بر سر امیرالمؤمنین (ع) قرار دادند.

حسان بن ثابت از پیامبر (ص) درخواست کرد تا در مورد غدیر شعری بگوید و با اجازه حضرت اولین شعر غدیر را سرود.

جبرئیل (ع) به صورت انسانی ظاهر شد و خطاب به مردم فرمود: «پیامبر برای علی بن ابی طالب (ع) عهد و پیمانی گرفت که جز کافر به خدا و رسولش آن را بر هم نمی زند.»

مردی از منافقین گفت: «خدایا اگر آنچه محمد (ص) می گوید از طرف توست؛ سنگی از آسمان بر ما ببار یا عذاب دردناکی بر ما بفرست.» در همین لحظه سنگی از آسمان بر سر او فرود آمد و او را هلاک کرد و این معجزه غدیر؛ تأیید الهی را بر همگان روشن کرد.

پس از سه روز مراسم پر شور غدیر پایان یافت و آن روزها به عنوان 'ایام الولایة' در صفحات تاریخ نقش بست.

مردم پس از وداع با پیامبرشان و معرفت کامل به جانشینان آن حضرت تا روز قیامت، راهی شهر و دیار خود شدند.

خبر واقعه غدیر به سرعت در شهرها منتشر شد و خداوند بدینگونه حجتش را بر همه مردم تمام کرد.

پس از واقعه تاریخی غدیر، دو جبهه حق و باطل برابر یکدیگر قرار گرفتند اما غدیر، بر مبانی قرآنی و الهی استوار و پایدار ماند.

سه شنبه سی ام شهریورماه 95 مصادف با 18 ذی الحجه؛ روز عید غدیر؛ جشن ولایت علوی، اکمال دین نبوی است.

شهرستان رودان با بیش از 118 هزار نفر جمعیت در 90 کیلومتری شرق شهرستان بندرعباس؛ مرکز استان هرمزگان واقع است.

ارسال نظرات