همزمان با شب عید سعید غدیر خم، مراسم بازسازی این عید بزرگ در صومعه‌سرا برگزار شد.
کد خبر: ۸۷۴۷۹۶۹
|
۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۳
واقعه غدیر همزمان با فرارسیدن عید سعید غدیر به همت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شهرداری صومعه‌سرا در  این شهرستان بازسازی شد.

 

در این مراسم به حجهَ الوداع پیامبر(صلی‌الله علیه‌وآله وسلم) و انجام اعمال حج و طواف خانه خدا و سخنرانی پیامبر در خصوص تقوا پرداخته شد.

در بخش دیگر این نمایش، پیامبر اسلام(صلی‌الله علیه‌وآله وسلم) در حجهَ الوداع از سوی خداوند وحی دریافت کرد تا برای اکمال و اتمام نعمت خدا برای همه مسلمانان مولای متقیان امام علی(علیه‌السلام) را به جانشینی خود در محلی به نام غدیر خم معرفی کند.


پیامبر اسلام بعد از قرائت خطبه غدیر و معرفی سلسله امامت و ولایت، دست حضرت علی(علیه‌السلام) را به طرف بالاگرفت و فرمود: «من کنت مولاه فهذا علی مولاه...»؛ در این هنگام فریاد الله اکبر پیچید و مردم دوباره با حضور در این نمایش بازسازی واقعه غدیر تجدید بیعت دوباره با ولایت کرده و یادآور شدند که اجازه نخواهند داد دوباره حوادث پس از غدیر تکرار شود.

شناساندن سیره امامان معصوم(علیه‌السلام) با استفاده از آیات و روایات و بهره‌گیری از سبک، ذوق و سلیقه هنری، ایجاد پیوند ارزشی بین ولایت اهل بیت(سلام‌الله علیها) و نسل‌های انقلاب اسلامی، کمک به درک بیشتر از معارف الهی و ارزش‌های معنوی و الهی و افزایش معرفت بسیجیان از واقعه غدیر خم از اهداف بازسازی این واقعه مهم تاریخی به شمار می‌رود که از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صومعه‌سرا و ستاد بازسازی واقعه غدیر در دهه ولایت در صومعه‌سرا برگزار شد.

 

نزدیک به 800 نفر از مردم صومعه‌سرا برای دیدن این نمایش عظیم در محل حاضر شدند و هنگام حضور کاروان با ذکر تکبیر و صلوات به نظاره بازسازی نمادین واقعه غدیر نشستند.

غدیر خم نام ناحیه‌ای میان مکه و مدینه است که پیامبر اسلام(صلی‌الله علیه وآله وسلم) در حجت الوداع، امام علی بن ابیطالب(علیه‌السلام) را «ولی» پس از خود اعلام کرد. 18 ذی الحجه سال 10 هجری قمری، سالروز این واقعه میان شیعیان به عید غدیر خم شهرت دارد.

 

فرهنگ غدیر ترویج شود
حجت‌الاسلام اسماعیل صدیقی، امام جمعه صومعه‌سرا ضمن تبریک عید بزرگ غدیر خم در این مراسم اظهار داشت: خداوند متعال در روز غدیرخم نعمت را بر همه ما تکمیل کرده است و اسلام بعنوان دین مبین برگزیده شد.

وی با بیان اینکه  رسالت پیامبر گرامی اسلام با واقعه غدیرخم تکمیل شده که ضرورت دارد در پاسداشت این ایام نورانی کوشا باشیم، افزود: در روز غدیرخم ولایت امام علی(علیه‌السلام) رقم خورده است و افتخار ارزشمندی برای همگان بوده که نیاز است در مسیر ترویج فرهنگ غدیر تلاش کنیم.

 

امام جمعه صومعه‌سرا با بیان اینکه باید همه ما زندگی و سیره حضرت علی(علیه‌السلام) را الگوی خویش قرار دهیم، گفت: تمسک به ولایت امیرالمومنین علی(علیه‌السلام) و برگزاری باشکوه جشن ولایت از جمله خواسته ائمه اطهار(علیه‌السلام) از پیروان و شیعیان است.

حجت‌الاسلام صدیقی تصریح کرد: عید غدیر یکی از مهم ترین اعیاد اسلامی است که بزرگداشت آن از سوی امامان معصوم (علیه السلام) توصیه و مستحبات بسیاری برای این روز ذکر شده است. 

 

وی با بیان اینکه بازسازی عیدغدیر خم در اکثر نقاط ایران در حال برگزاری است، خاطرنشان کرد: واقعه تاریخی غدیر خم از بزرگترین اعیاد در تاریخ تشیع محسوب می‌شود و برهمین اساس از اهمیت ویژه در بین شیعیان برخوردار است.
گزارش:مائده فلاحتکار ضیابری
ارسال نظرات