فراز و نشیب ۳۸ ساله جامعه پزشکی از زبان دبیر فرهنگستان علوم پزشکی؛

اطلاعات محرمانه درمان مجروحین شیمیایی را از دوستانم در آمریکا گرفتم

دبیر فرهنگستان علوم پزشکی گفت: در ابتدای جنگ اطلاعات مربوط به درمان مجروحین جنگی را در اختیار نداشتیم و بنده که در آن زمان معاون درمان بودم تمام این اطلاعات را توانستم از دوستانی که در امریکا اطلاعات کافی در این زمینه داشتند که جزء اطلاعات نیز محرمانه تلقی می‌شد تهیه کنم.
کد خبر: ۸۷۴۸۴۱۲
|
۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، هفته دفاع مقدس یادآور لحظاتی است که مردم ایران به پیام رهبر فقید خود لبیک گفتند و تا پای جان برای دفاع از شرافت و حقانیت کشور و ملت خود تلاش کردند که این از خودگذشتگی 8 سال به طور انجامید و طی آن سرها، پاها و جانهای زیادی از بین رفت و خونهای زیادی ریخته شد.

 

به جرأت می‌توان گفت دوران دفاع مقدس پرافتخارترین برگه تاریخ ایران اسلامی است که مردان و زنان غیور این کشور در دفتر روزگار از خود برجای گذاشتند و قهرمانان و اسطوره‌های زیادی را به جهانیان در این دوران معرفی شدند.

 

در این مجال با سیدمحمدرضا کلانترمعتمدی، دبیر فرهنگستان علوم پزشکی و فوق‌تخصص جراحی قلب و عروق یکی از رزمندگان و تلاشگران دوران دفاع مقدس به گفت‌وگو پرداختیم که در آن زمان مسئولیت درمانی همرزمانش را به عهده داشت که با هم می‌خوانیم.

 

دبیر فرهنگستان علوم پزشکی در پاسخ به سؤال خبرنگار سینا در زمینه سوءاستفاده از مجروحان جنگی که در دوران دفاع مقدس به آلمان برای مداوا اعزام می‌شدند، بیان کرد: تا جایی که من اطلاع دارم چنین اتفاقی نیفتاد، اما در رسیدگی به مجروحان ایرانی به علت ناآگاهی‌های علمی پزشکان آلمانی لطمه‌های جبران‌ناپذیری وارد شد.

 

عضو برد جراحی افزود: با توجه به شرایطی که ما در آن موقع داشتیم، وضعیت بهداشت و درمان در ابتدای انقلاب به گونه‌ای بود که هرکسی که تمکن مالی داشت برای ادامه درمان به خارج از کشور می‌رفت و کمبود شدید پزشک ایرانی باعث شده بود حدود 6هزار پزشک هندی در ابتدای انقلاب در این کشور فعال باشند.

 

رئیس بخش جراحی عمومی و جراحی عروق بیمارستان شهدای تجریش گفت: در مراحل اول برنامه‌های افزایش تربیت نیروی انسانی وارد مرحله اجرایی نشده بود و پزشکانی هم که در ایران حضور داشتند با مجروحین جنگی آشنایی نداشتند و این مراحل را در دوره‌های آموزشی خود طی نکرده بودند.

 

این فوق‌تخصص جراحی قلب و عروق تصریح کرد: مهمترین اقدام ما غربالگری درخواست‌های اعزام بود تا از اعزام غیرضروری به خارج جلوگیری کنیم، چرا که تعدادی از پزشکان ایرانی خیلی فعال بودند و می‌توانستند بهترین خدمات را ارائه کنند اما مجروحین از لحاظ روحی و روانی احساس می‌کردند که اگر به خارج از کشور اعزام شوند خدمات بهتری دریافت می‌کنند و برای اینکه این احساس پیش نیاید که در حق آنان کوتاهی می‌کنیم علیرغم اینکه می‌دانستیم خدمات بهتری دریافت نمی‌کنند افرادی که اصرار به رفتن داشتند را اعزام می‌کردیم.

 

دلیل اعزام مجروحین شیمیایی به خارج این بود که دنیا متوجه عمق جنایت صدام شود

کلانترمعتمدی، متذکر شد: البته در بعضی موارد نیز تعدادی از مجروحین شیمیایی از نظر سیاسی به خارج از کشور اعزام می‌شدند تا دنیا متوجه حملات بمب‌های شیمیایی صدام به نیروهای ایرانی بشوند.

 

سینا: قبل از شروع جنگ علم پزشکی در چه حدی بود و دستاوردهای پزشکی ایران بعد از جنگ و دفاع مقدس در چه شرایطی قرار دارد؟

بنده در ابتدای انقلاب که تازه از امریکا به ایران آمده بودم پیشنهاد تحول در نظام سلامت را به معاونت آموزشی وقت دادم که بعد از مراحلی پذیرفته شد و سپس طرح تنظیم شده توسط شورای انقلاب به امضای شهید بهشتی رسید و از زمان اجرایی شد که توانستیم تحولی در نظام آموزشی آن زمان بوجود بیاوریم.

 

در زمان انقلاب از نظر تربیت پزشک در مرحله پائینی قرار داشتیم و به دلیل اینکه ساواک اجازه ورود هرکسی را به دانشگاه نمی‌داد و محیط بسته‌ای در دانشگاه ایجاد شده بود، در نتیجه پزشکانی که در دانشگاه‌های آن زمان در دانشکده‌های پزشکی حضور داشتند علم جدیدی فرانگرفته بودند و بنابراین سطح پزشکی ما خیلی پایین بود.

 

متوسط عمر نسبت به اوایل انقلاب از ۵۰ به ۸۰ رسیده است

افرادی هم که فارغ‌التحصیل می‌شدند اکثراً به خارج از کشور خصوصاً امریکا می‌رفتند در نتیجه شرایط بهداشت و درمان ما خیلی پایین بود به طوریکه در آن زمان متوسط عمر 50 سال بود در صورتیکه امروزه 80 سال شده است همچنین بیماری‌های واگیر شیوع زیاد داشت که در حال حاضر به طور چشمگیری کاهش یافته است.

 

بنابراین اگرچه رسیدگی‌های منظم بالینی برای مجروحین جنگی طبق اصول جهانی انجام می‌شد و جراحان داخلی در آن زمان رعایت و اجرا می‌کردند اما مردم در آن زمان هنوز شناخت درستی بر روی این موضوع نداشتند، به همین دلیل اصراری برای ممانعت از رفتن افرادی که تمایل داشتند به خارج بروند نمی‌کردیم و اعزام به خارج داشتیم چرا که نمی‌خواستیم روحیه مجروحین از بین برود.

 

در شرایط کنونی از نظر پزشکی از تمام اروپا و قسمت اعظم امریکا جلو هستیم

در شرایط کنونی از نظر پزشکی از تمام اروپا و قسمت اعظم امریکا جلو هستیم و تعداد محدودی از پزشکان در امریکا هستند که می‌توانند ادعای پیشرو بودن از کشور ما را دشته باشند، اما هیچ خدماتی نیست که در خارج از ایران در حوزه پزشکی انجام شود و ما نتوانیم آن خدمت را ارائه کنیم چرا که آموزش پزشکی ما بالاتر از سطح بین‌المللی قرار دارد.

 

اطلاعات محرمانه درمان مجروحین شیمیایی را از دوستانم در آمریکا گرفتم

 

دبیر فرهنگستان علوم پزشکی در پاسخ به پرسش خبرنگار سینا مبنی بر اینکه چگونه ایران توانسته در طی این سال‌ها به قطب درمان مجروحین شیمیایی دست یابد گفت: در ابتدای جنگ اطلاعات مربوط به درمان مجروحین جنگی را در اختیار نداشتیم و بنده که در آن زمان معاون درمان بودم تمام این اطلاعات را توانستم از دوستانی که در امریکا اطلاعات کافی در این زمینه داشتند که جزء اطلاعات نیز محرمانه تلقی می‌شد تهیه کنم.
رئیس بخش جراحی عمومی و جراحی عروق بیمارستان شهدای تجریش تأکید کرد: ما توانستیم علمی که در آن زمان برای درمان مجروحان شیمیایی وجود داشت به طور کامل را از آنها یاد بگیریم و با داشتن مبنای علمی و طولانی شدن جنگ در درمان این مجروحین تبحر کافی را کسب کردیم و به دلیل اینکه علم پزشکی علم تجربی است با داشتن بیماران دوران جنگ توانستیم آنان را درمان و در این زمینه رشد قابل توجهی داشته باشیم.

 

کلانترمعتمدی، در پایان گفت: یکی از دلایل اینکه ما در حال حاضر قطب درمان مجروحان شیمیایی هستیم این است که دیگر هیچ کشوری بعد از انقلاب این حوادث را تجربه نکرد تا نحوه درمان آن‌ را کاملاً بداند و هر کشوری هم که از این روش درمانی که استفاده کرد به دلیل زمان کوتاه جنگ موفق نشد توانمندی لازم را برای درمان کسب کند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار