یک عضو هیئت رئیسه انجمن ارگانیک کشور، در پاسخ به اظهارات استهزاء‌آمیز دکتر نوبخت در دفاع از کاشت محصولات تراریخته، جوابیه‌ای را نوشت و از اظهارات ایشان در به تمسخر گرفتن فتوای مراجع معظم تقلید انتقاد کرد.
کد خبر: ۸۷۴۸۴۱۶
|
۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۰

fه گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، اخیراً دکتر محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور، در زمینه کاشت محصولات تراریخته اعلام موضع کرده که انتقاد بسیاری از دانشمندان کشور را برانگیخته است؛ در این راستا حجت الاسلام علی ارجمند عین الدین،عضو هیئت رئیسه انجمن ارگانیک کشور، نامه سرگشاده‌ای را در پاسخ به اظهارات ایشان برای سینا نوشته است که متن آن در ذیل آمده است:

اخیراً دکتر محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور، در زمینه کاشت محصولات تراریخته اعلام موضع کرده که انتقاد بسیاری از دانشمندان کشور را برانگیخته است؛ در این راستا حجت الاسلام علی ارجمند عین الدین،عضو هیئت رئیسه انجمن ارگانیک کشور، نامه سرگشاده‌ای را در پاسخ به اظهارات ایشان برای سینا نوشته است که متن آن در ذیل آمده است:

 

جناب دکتر نوبخت، سخنگوی ریاست جمهوری؛

سلام

اخیراً از قول جنابعالی خبری در زمینه محصولات تراریخته و البته بلافاصله پس از اعلام موضع دو تن از مراجع معظم تقلید جهان تشیع منتشر شد که تعجب همگان را برانگیخت؛ اینجانب که سهم ناچیزی در اخذ استفتائات مذکور داشتم وظیفه خود دیدم که به سخنان توأم با استهزاء شما پاسخ دهم، از قول شما نقل شده که گفته‌اید «دولت یازدهم مدافع تولید محصولات تراریخته است» قطعا شما به عنوان کسی که سالها سابقه نمایندگی در مجلس شورای اسلامی دارید خوب می‌دانید که عزم دولت در این زمینه منوط به تصویب بندهای پیشنهادی دولت در برنامه ششم توسعه در مجلس شورای اسلامی و تایید شورای محترم نگهبان خواهد بود، بنابراین به‌جای اتخاذ شگرد فرار به جلو اجازه دهید کار به دست شما دولت مردان پُرتلاش برسد آنگاه در مورد عزم دولت سخن بگویید، ثانیا منظور جنابعالی از «دولت» دقیقا چه کسانی هستند؟ بنده در آخرین جلسه انجمن زیستی کشور که در حضور معاون اول رئیس جمهور و با شرکت وزیر محترم بهداشت، وزیر محترم جهاد کشاورزی، وزیر محترم آموزش عالی و با حضور رئیس محترم سازمان محیط زیست و سازمان غذا و دارو برگزار شد، از طرف انجمن ارگانیک کشور حضور داشتم و در عین حال در جلسه دیدار دانشمندان بیوتکنولوژی با مراجع محترم تقلید هم حاضر بودم، با اطمینان کامل اعلام می‌کنم از میان وزراء محترم  مربوطه که در زمینه محصولات دستکاری شده ژنتیک اطلاعات قابل اعتنایی دارند، وزیر محترم امور خارجه، جناب دکتر ظریف است، گواه این مدعا نامه‌ای است که ۱۶ سال قبل بعد از تدوین معاهده کارتاهنا به مسئول دفتر رئیس جمهور وقت نگاشته که البته آن هم دقیقا مخالف موضعی است که از قول جنابعالی اعلام شده است.

 

کاش امکان داشت که تمام اظهارات وزراء محترم حاضر در آن جلسه در کنار اظهار نظر مراجع معظم تقلید در جلسات دیدار با اندیشمندان، در صدا و سیما پخش می‌شد تا هموطنان به عینه ببینند که اطلاعات عمومی مراجع معظم تقلید در زمینه این محصولات از اظهارات تخصصی وزراء محترم بیشتر است.

 

البته سخن من در این مقال صرفا در مورد وزراء محترم حاضر در جلسه است و الا مواضع و اطلاعات رئیس محترم سازمان محیط زیست و در مقابل جناب دکتر قره یاضی که فکر می کنم نام دیگر ایشان «دولت» باشد جای خود را دارد.

 

در بخش دیگری از سخنان خود گفته اید «برخی در گذشته بلندگو را هم ابزار شیطان می‌دانستند» من نمی دانم که چه سری بین سخنگو بودن شما و سمپاتی مثبتتان به بلندگو وجود دارد ولی در هر صورت جهت اطلاع:

 

حوزه علمیه نیز همانند دانشگاه، محل تضارب آراء گوناگون است، آنچه در این مورد به گوش شما رسیده مربوط به چند واعظ و مسئله گو بوده که شاید ملاحظاتی داشته‌اند و نه مراجع معظم تقلید! بنابرین مثال شما یک قیاس مع الفارق است، اما اگر فرض بگیریم که این گفته، سخن یک مرجع معظم تقلید هم بود، باز باید توجه داشت که:

 

اولا: امروزه هر رشته علمی برای خود تاریخی دارد که بخشی از این تاریخ آراء منسوخ شده است، مثل تاریخ علم فیزیک، شیمی، فلسفه و پزشکی و غیره، که امروزه اگر کسی این آراء را برای مردم قرائت کند، تصور می کنند که آنها را دست انداخته است، ولی خوب واقعیت دارد، در تاریخ فقه هم چه بسا موردی اینچنین پیدا شود ولی جهت یادآوری به شما برادر گرامی، آن کسی که در ایران انقلاب کرد و نظام چند هزار ساله شاهنشاهی را ورانداخت و زمینه قدرت گرفتن شما و دوستانتان را فراهم کرد یک فقیه بود، لذا بهتر است قبل از اظهار نظر در زمینه فقهاء به یاد بیاورید که شما در این قدرت یابی مدیون فقه و فقاهت و فقهاء هستید و الا مطمئنا امروز چنین جایگاهی نداشتید.

 

ثانیا: شما به عنوان یک تکنوکرات باید احتمالا خوب  بدانید که از انقلاب صنعتی تاکنون، بحث اهمیت و جایگاه ابزار، مورد بحث‌های چالش برانگیز نحله‌های مختلف فکری مانند پست مدرن ها، مارکسیست ها، لیبرالیست ها و اندیشمندان مسلمان قرار گرفته است، عده‌ای مثل جنابعالی هر دستاورد تکنولوژیک را خیر محض می دانند عده ای هنوز هم انقلاب صنعتی را یک انحراف تمدنی می دانند و اندیشمندان مسلمان فراوانی هم معتقدند علم و تکنولوژی باید حکیمانه و ابزاری در دست منویات خیرخواهانه باشد.
جناب دکتر! آیا قلب رآکتوری که بیرون کشیده شد حاصل تکنولوژی نبود؟ آیا کسانی که به این تکنولوژی دست یافته بودند دانشمند نبودند؟ چرا از میان این همه «های تک» شما به دنبال تکنولوژی ۳۰ سال قبل هستید؟ چرا به اشتباه بیوتکنولوژی را مساوی تراریخته کردن محصولات کشاورزی قلمداد می کنید؟!

 

جناب دکتر از دوستان دانشمند خود بپرسید که فرق بین بلند گو با موجود زنده‌ای که در آزمایشگاه ساخته و در طبیعت رها می شود چیست و چرا در ۳۸ کشور از کاشت این محصولات ممانعت به عمل می آید؟

 

این کمال افتخار برای این دو عالم ربانی شیعه است که با وجود  اینکه می دانند بودجه کل کشور به دست سازمان تحت امر شماست ولی آنجا که به این حقیقت می رسند که ممکن است با فتوای آنها حتی یک هموطن به جمع بیماران اضافه نشود، با کمال شجاعت و صراحت نظر خود را اعلام می کنند.

 

جناب دکتر! مردم یادشان نرفته، آنگاه که دولت نیازمند نظر مراجع معظم تقلید بود، دست به دامنشان شده بودید که از مردم بخواهند از گرفتن یارانه انصراف دهند، ولی امروز که فتوای آنها در تقابل با سرمایه اندوزی افراد خاصی است، نظر این سروران به طنز انگاشته می شود.

 

در بخش دیگری از سخنرانی گفته‌اید: «تا زمانی که تولید محصولات تراریخته در کشور پا بگیرد همچنان مخالفت هایی با آن وجود خواهد داشت» جهت استحضار بهتر است جنابعالی به عنوان سخنگوی دولت، فعلا در مورد اقداماتی که امکان تحقق آن در ظرف چند ماه عمر باقی مانده دولت وجود دارد اظهار نظر کنید و در مورد کاری که پس از تصویب برنامه ششم توسعه صورت خواهد گرفت، انتخاب دولت مجری این برنامه را به اراده مردم بسپارید، همان اراده ای که این دوره به دولت یازدهم اعتماد کرد و عملکرد شما را سخت زیر نظر دارد.

 

در پایان خداوند را شاهد می گیریم در نقد جریان طرفدار محصولات دستکاری شده نه نگاه جناحی و سیاسی داریم و نه به کانونی از کانون های قدرت و ثروت منتسب؛ خطر قرمز ما مصالح ملت است و منویات امام جامعه و مراجع معظم تقلید ولایتمدار!

اشهد ان لا اله الا الله اشهد ان محمد رسول الله و اشهد ان علی ولی الله.
والسلام/

ارسال نظرات