گزارش «بسیج» از انفعال مدعی قهرمانی دیپلماسی در قبال بنی‌سعود
در حقیقت توجه بیش از حد دولت به مذاکرات هسته ای و تمرکز اصلی دولت بر موضوع برجام باعث شد که سیاست خارجی ایران در دوران فعالیت دولت یازدهم نتواند آنچنان که شایسته ایرانیان است، از اقتدار لازم برخوردار باشد.
کد خبر: ۸۷۴۸۴۸۳
|
۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰
سرویس سیاسی خبرگزاری بسیج- انفعال دیپلماسی ایران در قبال جنایات و گزافه گویی های شجره ملعونه خبیثه سعودی بویژه در ماجرای پیگیری فاجعه منا، باعث اعتراض و انتقاد همگان شده است. ضعف و بی‌عملی قهرمان دیپلماسی ایران! زمانی بیشتر مورد توجه قرار گرفت که خانواده قربانیان فاجعه منا ، ناگفته‌های تکان‌دهنده‌ای از عمق رذالت آل‌سعود و انفعال وزارت امور خارجه روایت کردند. این عملکرد وزارت امور خارجه با انتقاد مراجع تقلید و  نمایندگان مجلس نیز مواجه شده است. انتقادها البته از سوی برخی مسؤولان دولتی نیز مطرح شد به گونه‌ای که رئیس سازمان حج نیز گفته انتظارات او در ماجرای پیگیری فاجعه منا برآورده نشده است.

آغاز انفعال دیپلماسی در پیگیری حادثه منا ریشه در کم توجهی رئیس دولت تدبیر و دیپلماسی لبخند و غیر انقلابی ظریف دارد. پس از رویداد مصیبت بار در صحرای منا، تمامی نگاه ها به سوی وزارت امور خارجه متمرکز شده بود و منتظر بودند وزارت امور خارجه دولت یازدهم به وظیفه خود در تحقق خواسته و حقوق مردم ایران عمل نمایند، اما از طرفی، حسن روحانی که در نیویورک به سر می برد، حاضر نشد برای پیگیری واقعه مصیبت بار منا و تسلای بازماندگان فاجعه منا، سفر خود به سازمان ملل را نیمه کاره رها کند و به ایران بازگردد و از سوی دیگر محمد جواد ظریف نیز به چند اظهار تأسف در مصاحبه‌ها بسنده کرد و با زانو زدن در مقابل امیر کویت سعی داشت که او را برای مذاکره با عربستان واسطه قرار دهد، اما با این وجود این سیاست دستاوردی با خود به دنبال نداشت تا جایی که در خواست ظریف برای دیدار با وزیر خارجه عربستان به نتیجه نرسید و با سردی رد شد.

به‌رغم تشدید تنش میان ایران و آل سعود و با توجه به اقدامات خصمانه عربستان علیه جمهوری اسلامی ایران که به عنوان مثال می توان به تصویب بندهای ضد ایرانی در بیانیه پایانی سیزدهمین نشست سازمان همکاری اسلامی که عربستان سعودی نقش مهمی در تصویب این بندها علیه ایران و حزب‌الله داشت و پیش‌نویس آنها قبلاً در اجلاسی که در جده برگزار شد و ایران نتوانسته بود درآن شرکت کند، تصویب شده بود اشاره کرد اما به نظر می‌رسد دیپلماسی وزیر امور خارجه ایران هنوز محدود به خنده است.

درست در روزهایی که فتنه‌انگیزی‌های آل سعود مذاکرات سوریه را به بن‌بست کشانده بود ،ظریف رفتاری متفاوت از واقعیات صحنه میدانی نبرد از خود نشان داد. محمدجواد ظریف در اظهارنظری شگفت‌انگیز گفت هیچ مانعی بر سر راه او و برادران سعودی‌اش وجود ندارد.

ظریف در اجلاس امنیتی مونیخ گفت: ما و برادران سعودی‌مان با تهدید و چالش‌های مشترک در منطقه مواجه هستیم. این تهدیدی است که برادران‌مان در ترکیه نیز با آن مواجه هستند.

زیاده روی ظریف در گشاده رویی با طرف سعودی، به هیچ وجه سنخیت و تطابقی با دیپلماسی عزتمندانه نداشت و قابل توجیه نبود؛ او به صراحت حاکمان عربستان را "برادران سعودی" خواند.

این اظهارات حیرت آور از سوی وزیر خارجه کشورمان با واکنش هایی رو به رو بود. ابوالفضل نوروزی فعال سیاسی در گفتگو با خبرگزاری بسیج درباره اظهارت ظریف مبنی بر برادر خواندن سعودی ها گفت: وزارت خارجه به جای اینکه با یک دیپلماسی فعال پاسخ مناسبی به عربستان دهد و جلوی اقدامات آنها را بگیرد، از لفظ برادر نسبت به آنها استفاده می‎کند که تعبیر مناسبی نیست و ناشی از دیپلماسی منفعلانه وزارت خارجه است.

علت عدم واکنش مناسب از سوی دولت یازدهم 

در حقیقت توجه بیش از حد دولت به مذاکرات هسته ای و تمرکز اصلی دولت بر موضوع برجام  باعث شد که سیاست خارجی ایران در دوران فعالیت دولت یازدهم نتواند آنچنان که شایسته ایرانیان است، از اقتدار لازم برخوردار باشد.

 بدون شک اوج بی تدبیری دولت تدبیر! در سیاست خارجی عملکرد آن در برابر فاجعه منا و فرودگاه جده بود. این حوادث و انفعال دولت باعث شد تا یک سوال بزرگ برای ملت ایران پیش بیاید و آن این بود که دولت حسن روحانی تا چه اندازه برای جان و حیثیت ایرانیان ارزش قائل است. شاید بر کسی پوشیده نباشد در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران و مردم شریف آن، اصلی‌ترین قربانیان فاجعه عظیم منا بودند اما هیچ عزم جدی و تحرک قابل توجهی از سوی دولت برای احقاق حقوق این شهروندان مشاهده نشد.

انتقاد بازماندگان حادثه منا از انفعال دیپلماسی بنفش
محمدجواد اخوان فرزند شهید حجت‌الاسلام محمدصادق اخوان از شهدای فاجعه منا با بیان این مطلب "ما بارها از وزارت خارجه خواستار پیگیری حقوقی فاجعه منا بوده و هستیم"، اظهار داشت:‌ تا این لحظه اقدام مجدّانه‌ای را از سوی دولت شاهد نبوده‌ایم و حقیقتاً کار مشخصی انجام ندادند. در جلساتی که با معاونان آقای ظریف در این باره داشتیم آنها مدعی بودند که به‌دلیل قطع رابطه با عربستان و عدم عضویت این کشور در مجامع بین‌المللی عملاً امکان پیگیری این مسئله وجود ندارد و ما این استدلال را قبول نداشته و نداریم، چطور می‌شود که ایران با وجود قطع رابطه با آمریکا هنوز هم پیگیر حادثه سرنگونی هواپیمای مسافربری توسط شیطان بزرگ است اما در این مقطع توانایی پیگیری چنین حادثه غمناکی را نداریم؟

فرزند شهید اخوان از شهدای منا اظهار داشت: دوست ندارم این مسئله را بیان کنم اما مسئولان وزارت خارجه شانه از مسئولیت خالی می‌کنند و این درد ما را بیشتر می‌کند و متأسفانه تا این لحظه اقدام مؤثری را برای پیگیری این مسئله نکرده‌اند.

همچنین برادر شهید رکن آبادی از شهدای منا می گوید: از همان روزهای اول جنایات منا، عزم جدی در دولت برای پیگیری احقاق حقوق شهدای منا ندیدیم. بنابراین همه خانواده‌ها دور هم جمع شدیم تا با تشکیل یک سازمان مردم‌نهاد (NGO) بتوانیم روی مسؤولان کشوری اثر بگذاریم و به عربستان سعودی فشار وارد کنیم تا محکوم شود. بماند که به جای حمایت، تلاش کردند ما را دلسرد کنند! طی 11 ماه گذشته موانع مختلفی پیش روی ما گذاشته شد تا این تشکیلات ایجاد نشود و در نهایت 3 روز قبل وزارت کشور رسما با تشکیل این سازمان مخالفت کرد.

در مجموع، رویکرد خنده در دیپلماسی نتیجه ای جز این نخواهد داشت که شجره ملعونه خبیثه هر روز نسبت به ایران اسلامی گستاخ تر می شود تا جایی که برای عملیات خرابکارانه و کشتن مردم بیگناه این سرزمین، تروریست اعزام می کند که خوشبختانه با عنایات ویژه حضرت ولیعصر(عج) و سربازان گمنام و همیشه بیدارش، این توطئه ها تا کنون محقق نشده است. اما نکته ای که در این زمینه بیش از همه خود نمایی می کند غفلت و اهمال دولت یازدهم در انجام وظایف محوله و بی تدبیری در مدیریت بحران است.


ارسال نظرات