خبرهای داغ:
متأسفانه برخی به دنبال بهانه‌هایی برای باز کردن خط مذاکره ایران با آمریکا هستند، روند مذاکره ممکن است به انحا مختلف ، چه به شکل چهره به چهره و چه تلفنی و پیغامی باشد، که رهبر معظم انقلاب هر شکل آن را رد کرده‌اند.
کد خبر: ۸۷۴۸۶۵۵
|
۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۹

به گزارش خبرگزاری بسیج،در ۵ مهرماه سال ۹۲ طی سفر رئیس‌جمهور به آمریکا به‌منظور شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل بود که خبر گفت‌وگوی تلفنی اوباما و روحانی در کوتاه‌ترین زمان به تیتر یک بسیاری از رسانه‌های جهان تبدیل شد؛ گفت‌وگویی که پس از انقلاب اسلامی و در جایگاه کاملاً رسمی، بی‌سابقه بوده است.

روسای جمهور ایران و آمریکا در این گفت‌وگو بر اراده سیاسی برای حل سریع مسئله هسته‌ای تأکید کرده و زمینه را برای حل موضوعات دیگر و همکاری در مسائل منطقه‌ای موردتوجه قراردادند.

رئیس‌جمهور آمریکا دقایقی پس از گفت‌وگوی تلفنی با حسن روحانی و انتشار خبر آن در رسانه‌ها، پشت تریبون کاخ سفید قرار گرفت و خبر این گفت‌وگو را تائید کرد.

این گفت‌وگو واکنش‌های بسیاری را در سطح رسانه‌های داخلی و خارجی داشت، درحالی‌که همه رسانه‌های جهان انتظار داشتند دیداری میان دو رئیس‌جمهور صورت گیرد ولی این گفت‌وگوی تلفنی برای بسیاری غافلگیرکننده بود.

رهبر انقلاب نیز نسبت به این دیدار موضع گرفتند و از آن با لفظ «نابجا بودن» یادکردند.

در همین رابطه محمود معلمی از کارشناسان و تحلیل‌گران مسائل سیاسی دباره همزمان با حضور مجدد حجت‌الاسلام روحانی در نیویورک، اظهار کرد: همه مردم سخنان و مواضع شفاف و روشن رهبر معظم انقلاب را چه در جلسات عمومی و چه خصوصی شنیده‌اند که فرمودند ما درباره رابطه با آمریکا به‌هیچ‌وجه مذاکره نخواهیم داشت و مذاکره ما با ۵+۱ فقط در مسئله هسته‌ای است.

وی ادامه داد: اما متأسفانه برخی به دنبال بهانه‌هایی برای باز کردن خط مذاکره ایران با آمریکا به انحا مختلف چهره به چهره یاتلفنی و پیغامی هستندکه رهبر معظم انقلاب مذاکره با شیطان بزرگ به هر شکل آن را رد کرده‌اند.

معلمی با اشاره به صحبت تلفنی رئیس‌جمهور ایران با اوباما در سال ۹۲، گفت: این اتفاقی بود که رهبر انقلاب در جلسه‌ای که با ارتش داشتند و از طریق رسانه ملی پخش می‌شد، ضمن حمایت از سفر، دیدار و صحبت تلفنی دولتمردان ایرانی را با دولتمردان آمریکایی را نابجا خواندند چرا که این خود یک مذاکره تلقی می‌شود.

کارشناس و تحلیل‌گر مسائل سیاسی تأکید کرد: در سال ۹۲ مطرح شد که شیطنت برخی از همراهان باعث بروز چنین اتفاقی شد و البته بعضی می‌گفتند نظر خود رئیس‌جمهور ایران بوده که با اوباما حرف بزند، در هر صورت انتظار ملت و سران نظام از رئیس‌جمهور این است که در سفر به نیویورک و مجمع عمومی سازمان ملل، خطوط قرمز نظام را رعایت کند که اگر چنین نشود، هم برای وجه چهره رئیس‌جمهور بد بوده و هم مردم متوجه عدم تبعیت مسئولان دولتی از حرف رهبری می‌شوند.

وی عنوان کرد: حرف و موضع رهبری این است که با آمریکا در مورد هیچ موضوعی اعم از سوریه و مسائل منطقه مذاکره ممنوع است ، فرمایشات و دوراندیشی‌های رهبر معظم انقلاب در موضوعات مختلف چون بحث هسته‌ای بر همگان ازجمله دولتمردان ایران ثابت‌شده است و این منع مذاکره با امریکا نیز یک‌سخن حکیمانه است.

معلمی ابراز کرد: خصیصه مستکبرین قانع نبودن است و همیشه سعی دارند با طرح کردن یک‌به‌یک موضوعات مختلف، گام‌های رو به جلویی را بردارند، رئیس‌جمهور باید مراقب مشاوران خود که شیفته غرب هستند چون آقایان سریع القلم و آشنا باشد، این مشاوران به‌طور صریح بیان می‌کنند تنها راه پیشرفت ما پیوستن به جامعه جهانیاست که نتیجه این پیوستنوابستگی ایران به ابر قدرت ها خواهد بود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها