خبرهای داغ:
پس از ۳۹ سال جمعیت عظیمی در مسجد حبیب شیراز دور هم جمع شدند و یاد شهدای عید غدیر سال ۵۶ را گرامی داشتند.
کد خبر: ۸۷۴۸۸۷۳
|
۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۳
شامگاه سه‌شنبه یادواره 3 شهید عید غدیر سال 1356 مسجد حبیب شیراز و 8 شهید دفاع مقدس این مسجد برگزار شد.

حجت‌الاسلام مجدالدین تجرد که در سال 56 جزو شرکت‌کنندگان گردهمایی روز عید غدیر مسجد حبیب بوده در آئین یادواره این شهدا گفت: من از روز بازگشایی این مسجد در این مسجد بودم و روزی که نیروهای ساواک این مسجد را به رگبار بستند نیز حضور داشتم.

وی با اشاره به همزمانی این اتفاق با روز عید غدیر عنوان کرد: عید غدیر، عیدی است که دشمن ناامیدشد، در روز غدیر پیامبر حجت را تمام کرد و سال 56 هم همین اتفاق در شیراز افتاد.

حجت‌الاسلام تجرد با بیان اینکه تمام دشمنانی‌ها از صدر اسلام تاکنون به سمت ولایت بوده است، بیان کرد: نیروهای رژیم سال 56 آمده بودند تا ما را از ولایت دور کنند اما اشتباهشان سبب حرکت‌ جدی انقلاب در شیراز شد.

امام جماعت قدمگاه حضرت ابوالفضل (ع) شیراز افزود: امروز هم دشمنان می‌خواهند ما را از ولایت دور کنند اما مردم مثل همیشه حامی ولی فقیه خود می‌مانند و دشمن را روسیاه می‌کنند.

در عید غدیر سال 56 مسجد حبیب که حتی برای مردم شیراز ناشناخته بود در صدر خبرهای جهان قرار گرفت.

این مسجد به دلیل تعطیلی مدرسه قلی خان به محل تجمع مردم علیه حکومت قرار می‌گیرد، رهبری این تجمع به عهده آیت‌الله ملک حسینی بوده که پس از تعطیلی مدرسه خان از طرف مردم برای سخنرانی در این مسجد دعوت می‌شود.

آن روزها تمام شهرها شلوغ بود اما شیراز در یک خاموشی نسبی فرو رفته بود و حادثه مسجد حبیب مردم را به خیابان‌ها کشاند و آنها تا پیروزی انقلاب ساکت ننشستند.

آیت‌الله ملک‌حسینی طی بیانیه‌ای خواستار تجمع مردم در مسجد حبیب می‌شود تا پس از سخنرانی مردم برای تبریک به حرم شاهچراغ (ع) بروند.

نیروهای دولتی که خبردار شده بودند در محل حاضر می‌‌شوند و سرهنگی به نام "عطا‌ءالله قاسمی" به آیت‌الله ملک حسینی فحاشی می‌کند و وقتی با واکنش مردم مواجه می‌شود که این جشن برای امام علی(ع) است، با توهین به امام اول شیعیان سبب عصبانیت مردم و درگیری می‌شود.

سرهنگ قاسمی که مورد حمله روحانیون و مردم قرار گرفته دستور حمله می‌دهد و نیروهای رژیم طاغوت زمینی و هوایی به مردم حاضر در مسجد حمله کرده و 3 تن را شهید می‌کنند.

در این درگیری تعدادی از مردم زخمی و دستگیر می‌شوند. آیت‌الله کرامت‌الله ملک حسینی که به زعم ساواک یکی از روحانیون خطرناک محسوب می‌شده، روز حادثه توسط چند نفر از آنجا دور می‌شود و چند روز بعد در منزلش دستگیر و به زندان عادل‌آباد منتقل می‌شود.

اما نیروهای دولتی پس از تهدید عشایر به ویژه عشایر کهگیلویه و بویراحمد به شورش و گروگان‌گیری استاندار کهگیلویه مجبور می‌شوند تا این روحانی را آزاد کنند و آیت‌الله ملک حسینی دستور اعدام سرهنگ قاسمی را به دلیل توهین به معصوم امضا می‌کند.

مدرسه قلی خان پس از آزادی آیت‌الله ملک‌حسینی و مردم از دست نیروهای دولتی خارج و تا پیروزی انقلاب محل فعالیت‌های انقلابی مردم می‌شود.

علی اصغر خلفی‌نژاد 19 ساله، سیدرضا موسوی‌نژاد 17 ساله و محمد باصری در حمله به مسجد حبیب شهید شدند.

مجید خلفی‌نژاد برادر شهید علی‌اصغر خلفی‌نژاد می‌گوید: ما بچه همین محل بودیم و بچه مسجد حبیب محسوب می‌شدیم، آن روز هم آمده بودیم برای جشن و راهپیمایی به سمت شاهچراغ (ع) برویم که شلوغ شد و نیروی‌های ساواک برادرم را از بالا با تیر زدند.

شوهر خواهر شهید موسوی‌نژاد می‌گوید: ما دست خالی و بدون اسلحه بودیم، فقط جمع شده بودیم و به بی عدالتی و تبعیض اجتماعی اعتراض داشتیم، شورش نکرده بودیم، نیروهای دولتی به ما حمله کردند و برادر همسرم را یک محصل بود با تیراندازی از بالگرد کشتند.

مدیرکل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس که در نخستین یادواره این شهدا حضور داشت گفت: عید غدیر، عید صاحبداری است و به ما نشان می‌دهد که بی‌صاحب نیستیم و امام علی (ع) صاحب ما شیعیان است.

سردار خداداد ابراهیمی با بیان اینکه انقلاب ما هم صاحب داشت، بیان کرد: ولایت فقیه در انقلاب و جنگ صاحب ما بود و امروز هم مقام معظم رهبری صاحب ما هست.

وی افزود: شهدای این مسجد به تبعیت از امامشان به اینجا آمده بودند و جان خود را فدای اهدافشان کردند و در سال‌های دفاع مقدس نیز این عمل بارها و بارها تکرار شد.

سردار ابراهیمی با اشاره به حرکت‌های انقلابی مردم ایران عنوان کرد: داعش رژیم طاغوت و ظلم امروز است که باید او را از میان برداشت.

ارسال نظرات
پر بیننده ها