خبرهای داغ:

سازمان‌های مردمی جهت اجرای امر به معروف در جامعه تشكیل شوند

گروه اجتماعی: معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس پیشنهاد داد تا گروه‌های مردمی و یا سازمان‌های مردم نهادی برای اجرای امر به معروف و نهی از منكر در جامعه تشكیل شوند ضمن اینكه وزارت كشور هم از ثبت این سازمان‌ها حمایت خواهد كرد.
کد خبر: ۸۷۴۹۰۲۹
|
۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۹
هادی پژوهش جهرمی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس  در اجلاسیه رؤسای دبیران و اعضای شوراهای امر به معروف و نهی از منكر دستگاه‌های اجرایی، نظامی و قضایی این استان تأكید كرد: جایگاه امر به معروف در اسلام بسیار مشخص و برجسته است و جای بحث و كنكاش كردن در این جایگاه نیست.
وی با بیان اینكه امر به معروف وجوبی است كه در آیات و روایات به صراحت و به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بیان شده است، افزود:  بر هر مسلمانی هم واجب است كه امر به معروف و نهی از منكر را انجام دهد البته اینكه در چه سطحی و با چه شرایطی این‌ها جزو مباحث فقهی است.
پژوهش جهرمی با یادآوری اینكه اخیراً قانون حمایت از آمرین در مجلس به تصویب رسید و ابلاغ شد، گفت: این قانون اكنون باید پیگیری، دنبال و اجرایی شود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس با تأكید بر اینكه برای اجرایی شدن امر به معروف سطح تشكیلاتی خاصی نه در قانون و نه در شرع مشخص نشده است، بلكه همگان مكلف به اجرای این فرایض الهی هستند، گفت: تك تك افراد جامعه و همچنین كلیه شخصیت‌های حقوقی و دولت در مقابل این قانون مكلفند و وظیفه دارند و این قانون چیزی نیست كه كسی از آن معاف شده باشد.

برای اجرایی شدن امر به معروف صرفاً به تشكیلات حقوقی نباید اكتفا كنیم

وی با بیان اینكه برای اجرایی شدن امر به معروف صرفاً به تشكیلات حقوقی نباید اكتفا كنیم و باید مردم را هم  به این امر مهم آشنا و آگاه كنیم، گفت: مردم باید در این زمینه احساس تكلیف كنند و به عنوان یك تكلیف الهی بدان ورود پیدا كنند.
پژوهش جهرمی با تصریح اینكه اگر اجرای امر به معروف و نهی از منكر یك طرفه باشد كه فقط یك ستاد در یك سازمان امر به معروف كند، نتیجه‌ای ندارد، گفت: افراد بسیاری گمان می‌كنند كه امر به معروف یك واجب كفایی است و اگر كسی این كار را انجام دهد از گردن آن‌ها ساقط می‌شود و اگر این حالت ساری و جاری شود، حق امر به معروف و نهی از منكر در جامعه اسلامی ادا نمی‌شود در حالی كه طبق دستور شرع همگان ملكفیم.

لزوم مشاركت آحاد مردم در اجرای امر به معروف
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس خواستار استفاده از ابزارهای مختلف جهت درگیر كردن مردم با اجرای امر به معروف و نهی از منكر شد و گفت: ما باید تك تك افراد جامعه را ببینیم و تذكر دهیم كه البته اگر این اتفاق رخ دهد امر بسیار مباركی است اما برای اینكه مردم را در گروه‌ها و دسته‌های مختلف آموزش دهیم تا بتوانند امر به معروف كنند، شاید تشكیل گروه‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد كه جایش در سازمان‌های مردم نهاد ما نیز بسیار خالی است، یك امر مطلوب و پسندیده‌ای باشد.
وی با بیان ینكه امروز كارآیی كه سازمان‌های مردمی دارند، تشكیلات دولتی ندارند، گفت: هم در گذشته و هم امروز هیئات مذهبی كاركرد مشخص و روشنی دارند كه در مناسبت‌های دینی به‌صورت خودجوش اقدام به فعالیت‌ می‌كنند لذا در امر به معروف نیز باید به این سمت حركت كنیم.

وزارت كشور زمینه ثبت سازمان‌های مردم نهاد فعال در امر به معروف را فراهم می‌كند
پژوهش جهرمی با تأكید بر اینكه قطعاً وزارت كشور و استانداری، زمینه ثبت سازمان‌های مردم نهایی كه می‌خواهند در این زمینه فعالیت كنند،‌ را فراهم خواهد كرد، گفت: باید مقداری ذهنیت مردم را نسبت به امر به معروف و نهی از منكر به خصوص جوان‌ها روشن كنیم و گاهی اوقات ممكن است ذهنیت‌هایی برای افراد از این فرایض الهی به وجود آیند كه گمان كنند این‌ها یك امر پیچیده و دلهره آور است.
معاون سیاسی‌، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس، نخستین گام این مسئله را جلوداری خود مردم دانست و گفت: باید ذهنیت‌های این چنینی را نسبت به امر به معروف رفع كنیم كه تا زمانی كه نام ستاد احیای امر به معروف گفته می‌شود، یك چیز زمخت و خشن به ذهن‌ها تداعی نكند.

برای ترویج امر به معروف باید كار فرهنگی انجام داد
وی اظهار كرد: چنین ذهنیتی به خصوص در میان قشر جوان هست و این را باید با یك كار فرهنگی كه در این دوره صورت گرفته برطرف كنیم ضمن اینكه باید به این مسئله توجه كنیم كه امر به معروف باید بسیار زیبا و شفاف و همراه با زبان لین باشد.

باید سطح امر به معروف را باید بالا بگیریم
پژوهش جهرمی با تأكید بر اینكه باید سطح امر به معروف را باید بالا بگیریم، گفت: سطح امر به معروف امام حسین(ع) همه سطوح را شامل شده است اما هدف غایی نجات و آزادی انسان‌ها از گمراهی و ضلالت است لذا از دبیران ستاد امر به معروف و نهی از منكر درخواست می‌شود كه سطح این فرایض الهی را پایین نگیرند البته این به معنای آن نیست كه نباید، نبایدها را بگوییم اما جایگاه آن را هم باید حفظ كنیم.
وی، خواستار جامع‌نگری در اجرای امر به معروف شد و گفت: هدف امر به معروف هدایت انسان‌ها و خروج آن‌ها از ظلمت و تاریكی به سمت روشنی‌هاست چون ما باید بر روی افكار كار كنیم و به سراغ سخت‌افزارها به عنوان یك ابزار عاجل برای پیشبرد امر به معروف نباید برویم بلكه باید با كار فرهنگی كار خود را به پیش ببریم.
ارسال نظرات
پر بیننده ها