عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در تهران حدود ۳۰ درصد از کودکان یک تا دو ساله دچار کمبود ویتامین Dو بیماری راشیتیسم هستند؛ این کمبود در بزرگسالی باعث بیماری به نام استئومالاسی یا پوکی استخوان می‌شود.
کد خبر: ۸۷۵۰۲۳۲
|
۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۴

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، دکتر علی اکبر سهیلی آزاد، عضو هیئت علمی گروه تغذیه دانشکده علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: یکی از دلایل این موضوع مربوط به افرادی است که شغل آنان ایجاب می‌کند نور کمتری دریافت کنند، مسئله بعدی اینکه در شهرهایی که آلودگی هوا، گرد و خاک، هوای مه آلود و ابری یا ذرات معلق مانند شهر تهران، در هوا زیاد است پس این موارد مانع می‌شود تا نور مناسب و مطلوب به بدن افراد برخورد کند.

 

وی ادامه داد: در تهران حدود 30 درصد از کودکان یک تا دو ساله دچار کمبود ویتامین  Dو بیماری راشیتیسم هستند؛ این کمبود در بزرگسالی باعث بیماری به نام استئومالاسی یا پوکی استخوان می‌شود و در مناطق شمالی کشور با مه آلودگی زیاد یا هوای ابری نیز غالبا کمبود ویتامین  Dمشهود است.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه معمولا کمبود ویتامین  Dدر کودکان از سنین هجده تا بیست و چهار ماهگی شایع است، بیان کرد: در ایران مادرها دیر متوجه کمبود این ویتامین در کودک خود می‌شوند یعنی وقتی فرزند به یکسال و نیم رسید و توانایی ایستادن و راه رفتن مناسب را نداشت در این حالت برای درمان به مراکز مراجعه می‌کنند به همین دلیل معمولا این کمبود در حدود سه سالگی خود را نشان می‌دهد.

 

تشخیص دقیق کمبود ویتامین D با انجام آزمایش امکان پذیر است

وی در ادامه افزود: کمبود ویتامین  D معمولا علائم خاصی ندارد فقط مقدار درد و ضعف عضلانی به وجود می‌آید البته صرفا این علائم نمی‌تواند گویای کمبود ویتامین D باشد و با انجام آزمایش‌ها کمبود این ویتامین مشخص می‌شود.

 

سهیلی آزاد، درباره شیوه تشخیص کمبود ویتامین  Dدر بدن افراد گفت: در کودکان با دیدن مچ دست آنان متوجه این کمبود می‌شویم به این شکل که در زمان کمبود این ویتامین مچ دست حجیم و قطور می‌شود که در این حالت مشخص کننده کمبود ویتامین D و بیماری راشیتیسم است و اگر مقداری به این بیماری در کودکان مشکوک باشیم از رادیوگرافی برای تشخیص دقیق بیماری استفاده می‌کنیم.

 

وی با تاکید بر اینکه ویتامین  Dدر منابع غذایی مانند شیر و لبنیات کم است و فقط نور آفتاب می‌تواند مقدار زیادی از این ویتامین را برای بدن تامین کند، خاطرنشان کرد: افرادی که به خوبی از نورآفتاب برخوردار نیستند و یا زندگی آپارتمانی دارند با این مشکل مواجه هستند و معمولا کودکان در این شرایط از کمبود این ویتامین رنج می‌برند.

 

استفاده از نور آفتاب از پشت شیشه برای جذب بهتر ویتامین D کافی نیست

این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر نور از شیشه پنجره به ما برخورد کند زیاد مفید نیست به این دلیل که اشعه یو وی و ماورای بنفش نمی‌تواند از شیشه به خوبی بگذرد و باید نور مستقیم آفتاب به بدن فرد بخورد.

 

سهیلی آزاد، با بیان اینکه در فصل زمستان که نور آفتاب کم است و هوا ابری، مه آلود یا آلوده است مشکلات کمبود ویتامین  D بیشتر است، تصریح کرد: بسیاری از افراد جامعه ما بزرگسالان و کودکان به ویژه زنان باردار، شیرده و خانم‌هایی با زایمان‌های متعدد با مشکلات حادتری مواجه می‌شوند به این دلیل که محل ذخیره ویتامین Dدر کبد است یعنی اگر این ویتامین را خوب دریافت نکنیم و زنان با شرایط ذکر شده به مقدار کافی از ویتامین دی برخوردار نباشند، فرزندی که به دنیا می‌آورند از بدو تولد دچار کمبود ویتامین D خواهد بود.

 

کمبود ویتامین  Dدر سالمندان باعث راحت شکننده شدن استخوان می‌شود

عضو هیئت علمی گروه تغذیه دانشکده علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان خاطرنشان کرد: کمبود این ویتامین در خانم‌ها و آقایان با سنین بالا باعث می‌شود که معمولا از کمردرد و استخوان درد رنج می‌برند و استخوان لگنشان می‌شکند یعنی به راحتی استخوان دچار شکنندگی می‌شود شاید شکل ظاهر آن خوب باشد اما اگر از یک پله ساده به زمین بیفتند دچار شکستگی می‌شوند.


ارسال نظرات