خبرهای داغ:

خانه کلانتر سمنان در مسیر مرمت و احیاء

نماینده و ناظر استاني صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن فرهنگی و تاریخی در استان سمنان گفت: خانه كلانتر(رجبي) سمنان در حال مرمت و احياء است.
کد خبر: ۸۷۵۰۲۵۷
|
۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲
به گزارش خبرگزاري بسيج از سمنان،‌به نقل از روابط عمومي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان سمنان،«هاني رستگاران» افزود: اين خانه تاريخي اردیبهشت ماه سال‌جاری، پس از طی تشریفات قانونی و انتشار آگهی مزایده به سرمایه‌گذار واجد شرایط بخش خصوصی واگذار شد و در حال مرمت است.

 وي با گفت: تا کنون 25 درصد از عملیات مرمت و ساماندهی خانه كلانتر انجام شده و کالبد بنا از شرایط اضطرار خارج شده است.

رستگاران افزود: مرمت استحفاظی، تعویض تیرهای چوبی سقف‌ها در فضاهای شرقی و نارجستان، ساخت و تعویض کلیه درها و ترمیم بخش‌ اعظم پشت‌بام بنا از جمله فعالیت‌هایی است که تا کنون در راستای ساماندهی خانه کلانتر انجام شده است.

وي ابراز اميدواري كرد: با ادامه این روند، فاز اول خانه كلانتر تا پایان سال جاري آماده بهره‌برداری شده و سفره‌خانه و رستوران آن افتتاح شود.

وي گفت: بر اساس اسناد و مفاد قرارداد، کاربری پیشنهادی این خانه، مجموعه پذیرایی و رستوران سنتی است که با اتمام عملیات مرمتی و عمرانی در حال انجام، امکان بهره‌برداری موقت و پس از تجهیز کامل، زمينه بهره‌برداری كامل از اين بنا فراهم مي شود.

خانه كلانتر در اواسط دوره قاجار بنا شده و در قسمت جنوبي سمنان در محله اسفنجان و در نبش ميدان ابوذر (پاچنار) واقع است.

اين بنا متعلق به خانواده رجبي (كلانتر وقت سمنان ) بوده است. بنا داراي يك حياط مركزي و باغچه و فضاهايي از جمله راهرو، اتاق‌هاي تابستاني و زمستاني، بادگير و .... است.

خانه كلانتر داراي يك بادگير بلند و منحصر به فرد در روي قسمت جنوبي است كه از روي سقف قسمت تابستان نشين بيرون آمده است.اين بنا به شماره 1787 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است. خانه رجبی (کلانتر) در گذشته به‌عنوان دارالحکومه سمنان بنا شده است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار