رئیس بازرسی ستاد مرکزی امر به معروف و نهی از منکر:
رئیس بازرسی ستاد مرکزی امر به معروف و نهی از منکر گفت: آشنا کردن کارکنان ادارات با شیوه امر به معروف و اهتمام آنها به این مهم بسترساز کاهش بسیاری از آسیب‌ها و تخلفات در محیط اداری می‌شود.
کد خبر: ۸۷۵۰۵۰۴
|
۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، حجتالاسلام والمسلمین محمدحسین توانایی در سومین شورای اداری استان کردستان که با محوریت تودیع و معارفه دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کردستان در سالن پیامبر اعظم استانداری برگزار شد، اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر تنها خاص اسلام و کشورهای اسلامی نیست بلکه در سایر کشورها نیز به این موضوع توجه می‌شود.

وی با بیان اینکه موضوع امر به معروف و نهی از منکر در نظام حقوقی سایر کشورهای دنیا نیز مورد توجه قرار گرفته است، گفت: بالاترین نشان در آلمان عنوان یا درجه شهامت است که در طول سال به یک یا دو شهروند که از بیشترین حس مسوولیت‌پذیری نسبت به سایر شهروندان برخوردار هستند، اعطا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این نشان در سال گذشته به یک خانواده اعطا شد که از حقوق یک زن در تجاوز یک مرد به آن، دفاع شده است و بر اثر این، آن فرد کشته شده بود و به پاس تقدیر از این حس مسوولیت‌پذیری، درجه شهامت را به خانواده آن فرد اعطا کردند.

رئیس بازرسی ستاد مرکزی امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به تشدید یکی از قوانین کشور فرانسه با عنوان «جرائم علیه عدالت»، گفت: جرائم علیه عدالت به آن دسته از جرائمی گفته می‌شود که شهروندی شاهد یک نوع جرم باشد و آن را گزارش ندهد.

توانایی اظهار کرد: اگر برای پلیس فرانسه ثابت شود که فردی جرمی را شاهد بوده و نسبت به گزارش آن اقدام نکرده است، وی را به 5 سال و جرائم نقدی محکوم خواهند کرد.

وی با بیان اینکه احترام و ارزش قائل بودن برای جامعه خاستگاه آمر به معروف است، تصریح کرد: همه باید در مسیر انجام امر به معروف و نهی از منکر در جامعه تلاش کنیم، چرا که این کار نیازمند عزم جمعی دارد.

به گفته رئیس بازرسی ستاد مرکزی امر به معروف و نهی از منکر، حراست‌ها در ادارات و سازمان‌های به تنهایی نمی‌توانند جلوی بسیاری از تخلفات را در ادارات بگیرند، چرا که اگر این مهم امکان‌ داشت دیگر شاهد بروز برخی تخلفات در ادارات نبودیم.

توانایی، آشنا کردن کارکنان ادارات با شیوه امر به معروف و اهتمام آنها به این مهم بسترساز کاهش بسیاری از آسیب‌ها و تخلفات در محیط اداری دانست و گفت: اگر اجرای امر به معروف و نهی از منکر در سطح ادارات به وسیله آمران به معروف، طلایه‌داران معروف، یاوران معروف و غیره انجام شود شاهد گسترش آن در جامعه خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: اگر امر به معروف و نهی از منکر به عنوان فریضتین الهی و جامعه‌ساز در ادارات شروع شود کم‌کم به سایر بخش‌های جامعه نیز گسترش و دیگر لازم نیست نیروهای انتظامی به تنهایی با تخلفات و متخلفین مبارزه کنند.

رئیس بازرسی ستاد مرکزی امر به معروف و نهی از منکر با بیان اینکه مردم اگر به رسالت‌ خود در زمینه امر به معروف و نهی از منکر عمل کنند در واقع به عنوان بازوی نیروی انتظامی در جامعه بدون هیچ درگیری با تخلفات مقابله خواهند کرد، تصریح کرد: مسوولان نیز باید با تقدیر از تلاش فعالان این عرصه قدردان زحمات آنها باشند.

توانایی اظهار کرد: مردم دوست دارند حرکت‌های خوبی که انجام می‌دهند توسط مسوولان دیده شود و همین کار موجب می‌شود آنها خود را بازوی کمکی دستگاه‌های مختلف بدانند.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه‌های اداری نیز از کسانی که مسوولیت‌پذیر هستند در قالب برنامه‌های مختلف تقدیر کنند تا به الگوی دیگران تبدیل شوند.

وی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر یک هنر است و اجرای آن به مهارت نیاز دارد، خاطرنشان کرد: باید با برنامه‌ریزی و تلاش این مهارت را در بین جامعه افزایش داده و فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر را نهادینه سازیم.

رئیس بازرسی ستاد مرکزی امر به معروف و نهی از منکر نقد و نقدپذیری را بسیار مهم دانست و گفت: با یک نقد درست می‌توان یک بحران را به یک فرصت تبدیل کرد.

به گفته توانایی، روحیه انتقادپذیری را باید از کودکی در فرزندان نهادینه کنیم تا در زمان ورود به عرصه‌های اجتماعی به راحتی انتقادپذیر باشند.

ارسال نظرات