خبرهای داغ:
دولت در این سال ها نشان داده است که به تکمیل پروژه های مسکن مهر که از اولویت برنامه های دولت احمدی نژاد بود رغبتی ندارد؛ در حالی برخی منازل مسکونی مهر بدون متقاضی رها شده اند .
کد خبر: ۸۷۵۰۹۵۳
|
۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج گلستان به نقل از دانا مسکن یکی از مسائل و اولویت های مهم در هر کشوری است. دولت‌های مختلف نیز تلاش‌هایی را برای مرتفع کردن این نیاز مردم انجام می دهند و پروژه‌های متفاوت در اقصی نقاط جهان برای حل این مسئله پیشنهاد و اجرا شده است.

 در ایران نیز در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد پروژه‌های مسکن مهر شروع شد و نویدهایی را در دل اقشار ضعیف جامعه برای خانه‌دار شدن، ایجاد کرد. صرف‌نظر از ابعاد مثبت و منفی این پروژه، در حال حاضر افرادی که برای گرفتن منزل مسکونی در قالب مسکن مهر ثبت‌نام کرده‌اند برای تحویل با مشکلاتی مواجه شده‌اند.

مهم اینکه؛ اغلب ثبت‌نام کنندگان در پروژه‌های مسکن مهر از اقشار ضعیف و متوسط جامعه هستند و به همین دلیل تأخیر در تحویل منازل مسکونی مشکلاتی را به لحاظ مالی برای آنها به وجود آورده است. به ویژه اینکه میزان این تأخیر زیاد است و این افراد با مشقت فراوانی مبالغ درخواست شده را واریز کرده‌اند و اکنون هیچ خبری از تحویل این منازل به آنها نیست.

یکی دیگر از مشکلاتی که ثبت‌نام کنندگان با آن مواجه هستند، افزایش قیمت منازل مهر است. مهم اینکه؛ به موازات تأخیر در ساخت و تحویل منازل مسکونی مسکن مهر و با افزایش تورم، قیمت این منازل نیز افزایش می‌یابد که این موضوع نیز مشکلات عدیده‌ای را برای ثبت‌نام کنندگان به وجود می‌آورد.

در همین ارتباط باید گفت که هر متر از واحدهای مسکن مهر در ابتدا (تیر 86) متری 370 تا 600 هزار تومان بود، امّا، برای مناطق پر تقاضا همچون هشتگرد، پرند و پردیس این مبلغ بیشتر اعلام شد و از سال گذشته نیز 13 درصد بر قیمت مسکن مهر همه شهرها افزوده شده است

موضوع دیگر اینکه؛ نبود متقاضی برای منازل مسکن مهر نیز یکی دیگر از مشکلات این پروژه‌ها است. گفتنی است؛ تاکنون یک میلیون و ۹۰۹ هزار واحد مسکن مهر به طور کامل نهایی شده و هنوز ۳۴۰ هزار واحد باقی مانده که ۲۳۰ هزار مورد آن آماده تحویل است، امّا؛ ۱۱۷ هزار واحد متقاضی ندارد که با یک حساب سرانگشتی می‌توان به بیش از یک تریلیون تومان ضرر این ستون‌های برافراشته رسید.

با وجود آماده تحویل بودن برخی منازل مسکونی مهر و وجود نداشتن متقاضی برای آنها، در طرف مقابل برخی از متقاضیان همچنان با وجود اینکه بخشی از مبلغ درخواست شده را به شرکت‌های پیمانکار پرداخت کرده‌اند، هنوز منزلی تحویل نگرفته‌اند و حتی برخی از شرکت‌ها به دلایل مختلف از جمله نبود بودجه کار ساخت و ساز را رها کرده‌اند.

با توجه به تمامی آنچه در بالا گفته شد، می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که ناهماهنگی‌ها در ساخت منازل مسکونی مهر مشکلات متعددی را برای متقاضیان و کل جامعه به وجود آورده است. برخی از ثبت‌نام کنندگان برای دریافت منازل مسکونی مهر همچنان سردرگم هستند و با وجود پرداخت مبالغ کم یا زیاد، نمی‌دانند که در نهایت خانه‌دار می‌شوند یا خیر و اگر این اتفاق می‌افتد زمان آن چه وقت است.

هزینه کردن مبالغ هنگفت برای ساخت منازل مسکونی مهر و نبود متقاضی برای آنها به معنای ضرر دولت و در نتیجه کل جامعه است. تمامی این مسائل بار دیگر لزوم بررسی‌های دقیق و کارشناسانه برای انجام پروژه‌های کلان را در کشور نشان می‌دهد.

از سویی دیگر این مسائل مجدداً لزوم نظارت بیش از پیش دولت را بر آنچه در بخش‌های اقتصادی کشور می‌گذرد، مشخص می‌کند.

در حال حاضر، چاره‌ای نیست جز اینکه صبر پیشه کنیم تا ببینیم که در نهایت قطار مسکن مهر به چه سمتی روانه می‌شود و آیا متقاضیان را به ایستگاه خانه‌دار شدن می‌رساند یا خیر.


انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها