جلسه نقد و بررسي رمان «فصل پنجم: سكوت» برگزار شد

با حضور استاد محمد رضا بايرامي در كتابخانه عمومي شهيد مطهري اردبيل

جلسه نقد و بررسي رمان «فصل پنجم: سكوت» با حضور محمدرضا بايرامي و نويسندگان و منتقدين ادبي در كتابخانه عمومي شهيد مطهري اردبيل برگزار شد.
کد خبر: ۸۷۵۱۰۶۶
|
۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل به نقل از روابط عمومي اداره كل كتابخانه هاي عمومي استان اردبيل، در ابتداي اين نشست،نويسنده كتاب «فصل پنجم: سكوت» با اشاره به اينكه اين اثر در فضاي شهري نوشته شده است، اظهار داشت: رمان «فصل پنجم: سكوت» ويژه گروه سني نوجوان بوده كه اولين و شايد آخرين اثري است كه در فضاي غير روستايي نوشته ام.

محمدرضا بايرامي با بيان اينكه «استفاده از فضاي شهري نوعي تمرين برايم بود اما بعيد مي دانم آن را ادامه بدهم» افزود: در اين كتاب از تجربيات شخصي استفاده كردم به طوري كه جهت جغرافيايي رمان، محل سكونت خودم در دوران نوجواني بوده است.

اين نويسنده در پاسخ عدم همراهي با شيوه مخاطب محوري گفت: به عنوان نويسنده خودم را موظف نمي دانم كه با مخاطب همراه باشم. بنده مخاطب را راهنمايي مي كنم تا به دركي روشني از كتاب دست يابد.

بايرامي با يادآوري اينكه پس از انتشار كتاب «كوه مرا صدا زد»، نوجوان نويسي را به طور جدي ادامه داده است، افزود: بنده اغلب، كتب بزرگسال مي خوانم اما براي قشر نوجوان مي نويسم.

نويسنده برجسته كشورمان با اشاره به ذائقه نوجوانان خاطرنشان كرد: كتاب هاي علمي تخيلي در بين نوجوانان از محبوبيت بيشتري برخوردار است اما اين دليل نمي شود كه نويسندگان به سمت و سوي ژانر تخيل و وحشت بروند. بنابراين من از سبك خود عقب نشيني نخواهم كرد.

رضا كاظمي، نويسنده و منتقد ادبي نيز در اين جلسه اظهار كرد: پويايي و پرانرژي بودن شخصيت اول رمان، ريتم تندي به روايت ها داده است. پس از اين ريتم، رمان با تعليق ادامه مي يابد تا شخصيت «مرتضي» را به مخاطب بشناساند.

وي با بيان اينكه «فصل پنجم: سكوت» در مقايسه با آثاري كه در حوزه ادبيات كودك و نوجوان توليد مي شود، نثر روان و ساده اي دارد، افزود: نويسنده بايد به هوش مخاطب اعتماد كند و اطمينان داشته باشد كه نوجوان با خواندن اين رمان پيشرفت خواهد كرد.

در ادامه، فاطمه حقي، نوجوان نويسنده نيز با بيان اينكه وجود فصل اول و دوم مخاطب را دچار سردرگمي مي كند، گفت: فهم اين قسمت از كتاب براي خواننده كم سن و سال دشوار است. در حالي كه بايد سطح مخاطب درنظر گرفته مي شد چرا كه كتاب هاي زبان فارسي در مدارس با سبك و سليقه نويسندگان يكسان نيست.

اين مطلب با انتقاد نويسندگان حاضر روبرو شد به طوري كه آنها معتقد بودند مخاطب محور بودن و عاميانه نويسي جنايت در ادبيات است.

حسین فیضی، ديگر منتقد ادبي نیز با بیان اینکه طنز گویایی در رمان محسوس و مشهود است، گفت: نویسنده با روایت های متعدد سعی می کند شخصیت اصلی داستان را معرفی کند.

ثمین افشاروند ديگر نويسنده نوجوان حاضر در نشست هم با بیان اینکه ما انتظار داشتیم قهرمان داستان که خود راوی است، نوجوانی 13 ساله باشد درحالی که او 17 ساله بود، افزود: خوشبختانه رمان دارای لحن و زبان صمیمی بود به طوری که گروه سنی نوجوان به راحتی می تواند با آن ارتباط برقرار کند.

وی با بیان اینکه برخی قسمت های کتاب به سختی قابل فهم بود، تصریح کرد: تصویرسازی و روایت های نوستالژیک از بازی و سرگرمی های نسل قبل از انقلاب برایم تازگی داشت.

در ادامه قسمتي از كتاب «فصل پنجم؛ سكوت» با اجراي نمايش سرد توسط مجتهدزاده و محمود مهدوي همراه بود و سپس حسين فيضي، محمود مهدوي، سجاد فداكار و ثمين افشاروند نيز به نقد و بررسي رمان پرداختند. در پايان با ارائه لوح سپاس از فعاليت هاي ارزنده محمدرضا بايرامي در حوزه ادبيات نوجوان تقدير به عمل آمد.

ارسال نظرات