عامل اخلال در بازار برنج شرکت بازرگانی دولتی است

مطابق آمار بانک مرکزی، قیمت انواع برنج در یک سال اخیر تقریبا ۵۰ درصد بالا رفته است. این در حالی است که دبیر انجمن واردکنندگان برنج، سوءمدیریت شرکت بازرگانی دولتی را عامل به هم ریختن بازار برنج می‌داند.
کد خبر: ۸۷۵۱۱۴۶
|
۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، مطابق آمار بانک مرکزی، قیمت انواع برنج در یک سال اخیر تقریبا 50 درصد بالا رفته است. این در حالی است که دبیر انجمن واردکنندگان برنج، سوءمدیریت شرکت بازرگانی دولتی را عامل به هم ریختن بازار برنج می‌داند.

 

مسیح کشاورز با اشاره به نیاز واردات برنج در ایران گفت: برنج، کالایی استراتژیک است و باید نگاه‌ها به این کالا آنچنان باشد که امنیت غذایی و سلامت مردم به مخاطره نیفتد. لذا این کالا نباید دستخوش سعی و خطا در میان برخی ارگان‌ها و نهادها قرار گیرد و هر دوره شاهد بروز مشکلات در این مورد، یعنی تامین برنج مورد نیاز بازار باشیم.

 

کشاورز افزود: براساس قانون، شرکت بازرگانی دولتی که اکنون زیرمجموعه وزارت جهادکشاورزی است، مسئول تامین و دپوی برنج به عنوان یک کالای استراتژیک است و همواره برای تامین نیاز بازار مجوز واردات دارد؛ اما این شرکت با توجه به سوءمدیریت‌هایی که تاکنون داشته، نه تنها نتوانسته بازار را کنترل کند بلکه در برخی موارد خود عامل اصلی اختلال در بازار برنج شده است.

 

وی تاکید کرد: شرکت بازرگانی دولتی با استفاده از مجوزهایی که در اختیار دارد، برنج بازارهای بین‌المللی را که حداکثر کیلویی یک دلار قیمت ‌دارند، بدون پرداخت هرگونه عوارض و مالیات‌های قانونی وارد می‌کند. یعنی برنجی که شرکت بازرگانی دولتی وارد می‌کند، 1700 تومان ارزان‌تر از برنجی است که توسط واردکنندگان خصوصی وارد می‌شود که امتیاز انحصاری برای شرکت بازرگانی دولتی است.

 

وی افزود: هنگام فروش برنج وارد شده توسط شرکت بازرگانی دولتی، این اختلاف قیمت باعث برهم زدن تعادل بازار می‌شود، چون بسیاری از واردکنندگان توان رقابت با این قیمت را ندارند و تلاش می‌کنند این تفاوت را به گونه‌ای جبران کنند که این موضوع، سبب سوق یافتن آنها به واردات غیرقانونی می‌شود.

 

کشاورز تاکید کرد: هرسال بخش خصوصی بالغ بر یک میلیون و 400هزار تن برنج وارد می‌کند و بدون مشکل و ایجاد اخلال در امور ملی، آن را در بازار توزیع می‌کند. درحالی که شرکت بازرگانی سالانه 150 هزار تن برنج وارد می‌کند اما معضلاتی چون نوسان قیمت، فروش برنج‌های تاریخ‌گذشته یا بعضا آلوده در این زمینه خبرساز شده است. به همین دلیل بارها به مقام‌های مسئول نامه نوشته‌ایم که ما به عنوان بخش خصوصی حاضریم تامین نیازهای استراتژیک بازار را بدون هیچ مشکلی به‌عهده بگیریم.

 

این مقام صنفی عمده برنج‌های وارد شده از سوی شرکت بازرگانی را از کشورهای تایلند، آرژانتین و اروگوئه اعلام کرد و گفت: این برنج‌ها بسیار شبیه برنج تولید ایرانی هستند و همین موضوع باعث بروز مشکلات دیگری در بازار شده است، چون این برنج‌ها در نهایت با برنج با کیفیت داخلی مخلوط شده و باعث بدنامی برندهای معتبر می‌شود.

 

وی تاکید کرد:یکی از بزرگ‌ترین مشکلات واردات برنج این است که آمارهای ارائه شده از سوی مسئولان دقیق نیست و هنوز نمی‌دانیم واقعا به چقدر برنج وارداتی نیاز داریم و میزان تولید ایران چقدر است؟این درحالی است که برای رسیدن به رقم واقعی کافی است فقط یک سال اجازه واردات برنج به مناطق زیر کشت برنج را ندهیم تا رقم واقعی تولید مشخص شود.

ارسال نظرات