رجبی دوانی یکی از وظایف مداحان و شعرا را خدمت به انقلاب مظلوم و ارزشمند اسلامی ایران و تبیین قضایای انقلاب و دوران دفاع مقدس عنوان کرد.
کد خبر: ۸۷۵۱۳۴۱
|
۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۸

مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام در همایش علمی، تخصصی مداحان و شعرای استان اصفهان در سالن اهل‌البیت (ع) اصفهان اظهار کرد: از دیرباز پیرامون واقعه کربلا و شهادت جان‌سوز حضرت اباعبدالله الحسین (ع) برخی از محبان و شیعیان اهل‌بیت دست بر قلم برده بودند و مقتل‌هایی را برای شهادت ایشان و واقعه کربلا نگاشته‌اند.

* دشمنان اهل‌بیت (ع) بسیاری از آثار علمی و فرهنگی شیعه را نابود کردند

 محمدحسین رجبی دوانی با ابراز تأسف گفت: در طول تاریخ به‌واسطه حاکمان جبار اموی، عباسی و غیر شیعه شاهد از میان رفتن مقاتل قدیمی هستیم.

وی قدیمی‌ترین مقتل نگارش شده برای امام حسین (ع) را «اسبق ابن نباته» از اصحاب امیرالمؤمنین علی (ع) عنوان کرد و ادامه داد: فقط نام آن باقی‌مانده است ولی خودش از بین رفته، مقتلی هم از «جابر ابن یزید جُعفی» از اصحاب امام صادق (ع) بوده که به دلیل حوادث زمانه و دشمنی‌های با اهل‌بیت (ع) از بین رفته است.

این کارشناس برجسته تاریخ اسلام قدیمی‌ترین مقتل به‌جای مانده و قابل‌اعتماد را که به روایت کربلا پرداخته است را «ارشاد» شیخ مفید ذکر کرد و گفت: اگرچه به‌واسطه فاصله زمانی آن با واقعه عاشورا خالی از اشکال نیست ولی قابل‌اعتماد هست، البته باقی منابع قدیمی ما عموماً از اهل تسنن هست که ناچاریم از آن‌ها بهره ببریم.

رجبی دوانی با اظهار بر اینکه خدا دشمنان اهل‌بیت (ع) را که بسیاری از آثار علمی و فرهنگی شیعه را نابود کردند لعنت بکند، خاطرنشان کرد: دریک دوره‌ای که برای اولین بار شیعه از فشار بیرون آمد و قدرت تشکیل دولت را پیدا کردند خدمات زیادی به خاندان اهل‌بیت (ع) شد.

* خدمات دولت های آل‌بویه و صفویه به شیعه

وی دولت‌های آل‌بویه و صفویه نمونه این مورد گفت و تصریح کرد: ما نمی‌گوییم آن‌ها افراد بی اشتباهی بودند ولی خدمات زیادی به مکتب اهل‌بیت (ع) ارائه کرده‌اند به‌عنوان‌مثال سینه‌زنی‌هایی که ما امروز انجام می‌دهیم یادگار دولت آل‌بویه است.

مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام بابیان اینکه معزالدوله دیلمی سلطان آل‌بویه بزرگ‌ترین مصیبت و عزا را عزای اباعبدالله الحسین اعلام کرده بود، گفت: برای اولین بار برای پاسداشت و حُرمت عاشورا در تاریخ اسلام در آن زمان تعطیل اعلام شد و همین شخص بود که اولین بار عید الله‌اکبر عید سعید غدیر خم را جشن گرفت.

رجبی دوانی ادامه داد: به‌واسطه همین دولت‌ها بود که امثال شیخ مفید،‌ شیخ صدوق، شیخ طوسی، سید رضی و سید مرتضی توانستند در آن اعصار آثار عظیم را برای ما به یادگار بگذارند،‌تا قبل از آن‌کسی جرأت نداشت خطبه شقشقیه را بخواند ولی سید رضی (ره) در پرتو حاکمیت آل‌بویه توانست کتاب نهج‌البلاغه را بنویسد.

وی با اشاره به اسامی تعدادی از مقتل‌ها عنوان کرد: «مقتل کتاب الفتوح ابن اعصم کوفی»، «مقتل الحسین (ع) خوارزمی، «لهوف سید ابن طاووس» در قرن هفتم که علمای بزرگ به وی اعتماد داند، « مُسیر الاحزان ابن نمای حلّی» نمونه‌هایی از مقاتل هستند.

کارشناس تاریخ اسلام و جریان شناسی سیاسی بابیان اینکه با آغاز دولت صفویه و قاجار کتاب‌هایی نوشته‌شده که نمی‌توان به آن‌ها اعتماد و استناد کرد، گفت: چون‌که فضای حاکم در آن دوران نسبت به اهل‌بیت (ع) فضای حزن و گریاندن بوده است برخی به خود جرأت داده‌اند تا برخی از صحبت‌های غیر مستند و اشتباه را برای گریاندن مردم در کتاب‌های خود وارد می‌کردند همچون (روضه الشهدا و اسرار الشهادت) لذا باید دقت در این محتواها داشته باشد.

* منابع شیعی و سنی در دستان شیخ عباس قمی مثل موم نرم شده بودند

رجبی دوانی با اشاره به کتاب ارزشمند «نفس المحموم» از شیخ عباس قمی (ره)، تصریح کرد: شیخ عباس قمی (ره) خیال ما را راحت کرد، این تاریخ‌شناس بزرگ اسلامی تمام کتاب‌های شیعه و اهل تسنن را مثل موم در دست‌های خودش نرم کرده بود و بر آن‌ها مسلط بود، حُسن کار او هم این بوده است که تاریخ را با حدیث جمع کرده چراکه او محدثی بزرگ بوده است.

وی بابیان اینکه امروز دو اثر موجود هست که نیاز ما را برای را برای مراجعه به منابع اصلی مرتفع می‌کند، گفت: کتاب «تاریخ و مقتل حضرت سیدالشهدا (ع)» منتشرشده توسط موسسه علمی آموزش و پژوهشی امام خمینی (ره) در قم زیر نظر آیت‌الله مصباح و کتاب «دانشنامه امام حسین (ع)» به زیور طبع آراسته‌شده توسط موسسه دارالحدیث قم که تمام وقایع مرتبط با امام حسین (ع) از تولد تا شهادت به دو زبان عربی و فارسی در ۱۲ جلد به آن پرداخته است.

مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام خطاب به مداحان و شعرای آیینی گفت: وظیفه ما صرفاً گریاندن مردم نیست چرا که ما در کنار حزن و اندوه که لازم هست باشد باید نسبت به انتقال شعور هم نقش ایفا کنیم و این یعنی شور و شعور باید در کنار هم باشد.

رجبی دوانی تأکید کرد: امام حسین (ع) راه مبارزه با طاغوت و راه آزادگی را به ما نشان داد لذا باید از این‌ها درس بگیریم.

* حضرت زینب (س) تمام‌قد از امام زمان خود دفاع کرد

وی با اشاره به حماسه حضرت زینب پس از واقعه کربلا گفت: تمام تلاش ایشان برای دفاع تمام‌قد از امام زمان خود و رفع غم و اندوه از ایشان بوده است.

این استادیار تاریخ اسلام دانشگاه ادامه داد: موقعه‌ای که هریک از عزیزان امام حسین (ع) بر زمین می‌افتادند و امام به بالین آن‌ها می‌شتافتند این بانوی عظیم‌الشان پابه‌پای امام زمان خود بر بالین آن شهید اشک و حزن می‌کرد تا باعث تسکین حضرت امام حسین (ع) شود.

رجبی دوانی با اشاره به شهادت فرزندان حضرت زینب (س) در واقعه کربلا اذعان کرد: عظمت را ایشان در آن موقع به اوج رساندند بااینکه به‌عنوان مادر داغ سنگینی را متحمل شده بودند از چادر بیرون نیامدند تا مبادا امام از ایشان خجالت بکشد

وی با ابراز تأسف گفت: برخی متأسفانه‌شان ایشان را پایین آورده و مثلاً گفته می‌شود با عبدالله جعفر عهد کرده بود که هر وقت امام حسین (ع) به‌جایی رفت من هم دنبالش می‌روم درصورتی‌که حضرت زینب (س) به معنای واقعی کلمه دفاع از امام خود می‌کند.

* بانوان زینب صفت اصفهان درس زینب بودن را خوب پس دادند

این کارشناس برجسته تاریخ اسلام با اشاره به استان و شهر شهیدپرور اصفهان، خاطرنشان کرد: بانوان زینب صفت اصفهان نشان دادند که چگونه درس را از آن ساحت مقدس آموخته‌اند.

رجبی دوانی با اظهار بر اینکه آدم دلش می‌سوزد که این‌همه خون‌های پاک برای انقلاب و در جنگ تحمیلی ریخته شده است، اظهار کرد: حالا به‌واسطه عملکرد ضعیف برخی از مسئولان و ضعف برخی رسانه‌ها جوانی که در دوران پس از انقلاب به دنیا آمده یاد دوران پهلوی را می‌کند.

* قضایای انقلاب و دفاع مقدس برای مردم تبیین شود

وی یکی از وظایف مداحان و شعرا را خدمت به انقلاب مظلوم و ارزشمند اسلامی ایران و تبیین قضایای انقلاب و دوران دفاع مقدس عنوان و خاطرنشان کرد: متأسفانه به دلیل کوتاهی مسئولان و دولت‌ها در عرصه‌های مختلف به‌ویژه اقتصادی رژیم منحوس و منحط پهلوی به تعبیر حضرت آقا را تطهیر می‌کنند درحالی‌که حماسه‌های عظیم دفاع مقدس در حال فراموشی است.

این کارشناس برجسته تاریخ اسلام بابیان اینکه هرگز نمی‌توانیم همچون حضرت عباس (ع) و علی‌اکبر (ع) باشیم، گفت: اما مردم شهیدپرور ما می‌توانند مانند برخی از اصحاب امام حسین (ع) باشند.

رجبی دوانی با اشاره به برخی از معرفت‌های اصحاب امام (ع) گفت: عده آن‌ها به نسبت به دشمن کم بود ولی ترسی به خود راه ندادند و خود را با تمام وجود فدای خاندان اهل‌بیت (ع) کردند.

وی همچنین اشاره‌ای هم به اهمیت و جایگاه نقش زنان در واقعه کربلا کرد و ادامه داد: تمام کسانی که در واقعه کربلا امام را یاری دادند را تبیین و به مردم بشناسانید، روضه همه آن‌ها را بخوانید که درس‌های بزرگی برای مردم در آن‌ها قرار دارد.

* از انقلاب اسلامی محصول نهضت عاشورا دفاع کنید

مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام توصیه کرد: از انقلابی که حاصل نهضت امام حسین (ع) است و در حال حاضر در مظلومیت قرارگرفته دفاع کنید.

رجبی دوانی بابیان اینکه مردم شمارا خادم و نوکر اهل‌بیت (ع) می‌دانند، گفت: در رفتارهایتان حتی در زندگی خصوصیتان بیشتر دقت داشته باشید و در رفع مشکلات دیگران بکوشید.

وی خطاب به مداحان و شعرا اظهار کرد: اجرتان را فقط از خود اهل‌بیت (ع) طلب کنید، البته کسانی که شمارا برای مراسم‌هایشان دعوت می‌کنند وظیفه‌دارند زحمت شمارا پاسخ بدهند

این کارشناس تاریخ اسلام و جریان شناسی سیاسی تأکید کرد: برای بالا بردن غنای کارتان تا می‌توانید از محضر علما بهره ببرید و در کنارش هم مطالعاتتان را بیشتر کنید.

انتهای پیام/

ارسال نظرات